ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

נציג המחאה ותומך הרפורמה בשיחה נוקבת

"רפורמה משפטית" או "מהפכה משטרית": נציג מחאת הטייסים וד"ר אביעד בקשי התיישבו לשיחה נוקבת | צפו

נציג המחאה ותומך הרפורמה בשיחה נוקבת
עופר ברטל בשיחה עם ד"ר אביעד בקשי צילום: מתוך הסרטון

ד"ר אביעד בקשי, ראש המחלקה המשפטית בפורום קהלת, מסביר בשיחה מיוחדת עם נציג הטייסים המוחים, סא"ל במיל' עופר ברטל, כי הוא מעוניין במערכת המשפט חזקה ועצמאית ומפרט על עילת הסבירות,  והמשמעויות להמשך קידום החקיקה.

ד"ר בקשי פתח ואמר: "אין מחלוקת שישראל צריכה מערכת משפט חזקה, עצמאית, בלתי תלויה, עם ביקורת שיפוטית אפקטיבית והגנה על זכויות אדם. מכאן אני רוצה לדבר על צמצום עילת הסבירות. אני רוצה קודם כל לומר מה צמצום עילת הסבירות לא עושה. יש לנו במשפט המנהלי הרבה מאוד עילות, שהן הרבה יותר דומיננטיות במדינות מערביות אחרות. אין בכלל סבירות כמו שיש לנו במדינות מערביות אחרות".

"במדינת ישראל גם ברמת שיקול הדעת, נבחרי ציבור חשופים לביקורת שיפוטית אפקטיבית. אז גם אם יש להם סמכות לפעול, אבל חוק ספציפי אומר להם לזוז ימינה ושמאלה, ביהמ"ש יאכוף את זה. גם כאשר תהיה פגיעה בזכויות אדם, בית המשפט יתערב. וגם מלכת העילות במשפט המנהלי העולמי - איסור אפליה. אני חייב לומר שבשיח שאני שומע, כמעט תמיד מדברים בעולמות של אפליה ושל שיקולים זרים".

בהמשך תיאר ד"ר בקשי על המצב שבו מופעלת עילת הסבירות: "על מה דברים? במצב שבו כל הצ'ק ליסט עובר חלק, לא מוצאים פגם. ובא שופט ואומר 'שיקול הדעת הענייני שלך, בעיני הוא בלתי סביר באופן קיצוני, ושם אני יכול להתערב'. בתחילת הדרך ביהמ"ש אמר שיתערב רק במקרים קיצוניים. חשוב לי להדגיש, אני חושב שדיון אזרחי חי ותוסס זה דבר בריא, אבל ערבוב שלו עם יחידות מילואים זה לא נכון".

הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד