כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
היסטוריה בעליון

הרכב מלא של 15 שופטים ידון בעתירות נגד צמצום עילת הסבירות

בג"ץ ידון בעתירה נגד חוק ביטול עילת הסבירות בהרכב מלא. נגד החוק התקבלו 8 עתירות. החוק קובע כי בתי המשפט לא ידונו בסבירות החלטות ממשלה, ראש ממשלה ושרים

הרכב מלא של 15 שופטים ידון בעתירות נגד צמצום עילת הסבירות
כסאות השופטים בבית המשפט העליון צילום: Yossi Zamir/POOL

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, הודיעה כי בג"ץ ידון בעתירות נגד חוק ביטול עילת הסבירות בהרכב מלא של 15 השופטים. ההרכב הוא היסטורי מאחר וזאת הפעם הראשונה שבג"ץ ידון בעתירה בהרכב מלא.

כזכור 8 עתירות הוגשו נגד תיקון חוק יסוד שקבע כי בתי המשפט לא ידונו בסבירות החלטות ממשלה, ראש ממשלה ושרים, כולל מינויים וכולל החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות, הדיון יתקיים ב-12 לספטמבר.

העותרים טוענים כי ביטול עילת הסבירות יביא לשימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת, וכי משמעותו היא "מתן פטור לשרי ממשלת ישראל מחובתם להפעיל את הסמכויות שניתנו להם באופן סביר".

לטענת התנועה לאיכות השלטון שהייתה מהעותרים, התיקון לחוק אינו חוקתי, משום שהוא משנה באופן מהותי את המבנה הבסיסי של הדמוקרטיה הפרלמנטרית הישראלית ואת אופי המשטר, תוך ביטול דה פקטו של הרשות השופטת ופגיעה אנושה במארג העדין של הפרדת הרשויות ומערך האיזונים והבלמים במדינת ישראל. התנועה לאיכות השלטון מוסיפה כי משמעות התיקון - מתן כוח בלתי מוגבל לרשות המבצעת, הוא שימוש לרעה בסמכות מכוננת.

בית משפט העליון עילת הסבירות בג"ץ עתירות לבגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד