כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
האוקראינים מחכים למתפללים

ההכנות באומן: פועלים למנוע עיכובים וסחיטות של הרשויות

בשבועות האחרונים נערכים תיאומים נרחבים עם הרשויות במולדובה כדי לוודא שהמתפללים שמגיעים לאומן יגיעו לציון עם כמה שפחות עיכובים | פגישות בין המעורבים התקיימו ומתקיימים כולל ישיבות עבודה עם עיריית אומן | האוקראינים שמחים לקראת הגעת חסידי ברסלב לאומן בימי ר"ה

ההכנות באומן: פועלים למנוע עיכובים וסחיטות של הרשויות
מתפללים בציון רבי נחמן צילום: איחוד ברסלב באומן

בעוד אנו מתקרבים לראש השנה, והימים עוברים במהירות, חסידי ברסלב בארץ ובעולם נמצאים במתח ורוצים לשמוע. מה קורה באומן איך מתארגנים שם לקראת הגעת רבבות מכל העולם על רק המלחמה באוקראינה.

גבאי ציון רבי נחמן זי"ע הרב נתן צמח, המתגורר באומן כבר 12 שנה שוחח עם 'בחדרי חרדים' על המצב וההכנות: "לפני כשבועיים בערך, התקיים סבב פגישות משמעותי עם הרשויות במולדובה כדי לתאם את סידורי הכניסה של הנוסעים דרך מולדובה. מכיוון שכמו שכולנו יודעים מדובר ברוב הנוסעים לאומן, התארגנו מבעוד מועד וערכנו תיאומים עם כלל הרשויות במולדובה כדי לוודא שמעברי הגבולות יתפקדו כנדרש ושחסידי ברסלב יחצו בצורה חלקה את הגבולות היבשתיים. בס"ד תהיה תוספת של עמדות, יהיה תגבור משמעותי של פקידים ודלפקים כדי למנוע עיכובים. בזמני שגרה מגיעים מעט אנשים, בתקופת ראש השנה מגיעים מאות ואלפי אנשים בבת אחת, וכשיש תוספת כוח אדם בגבולות, זה מקל ומאפשר לעבור בצורה קלה ומהירה את הגבול".

מי השתתף בפגישות הללו?

הרב נתן צמח: בפגישות השתתפו יו"ר איחוד ברסלב באומן והמנהל של הציון הרב נתן בן נון. בנוסף השתתפו גם נציגי משרדי הנסיעות הגדולים נתיבים טורס ודרך צדיקים בגלל שמטבע הדברים הם אחראים על מהלך הנסיעות עצמם. נסגרו דברים חשובים, הגענו להסכמות על הרבה דברים שיהיו בס"ד הרבה יותר טובים וקלים ממה שהיה שנה שעברה".

כל זה בקשר למעברי הגבולות, מה בקשר לאומן עצמה?

הרב נתן צמח: "בשבועיים האחרונים, יומיים אחרי סבב הפגישות במולדובה התקיים מפגש גדול בעירייה בין ראש עיריית אומן להרב נתן בן נון, כשגם בפגישה זו השתתפו נציגי משרדי הנסיעות. במהלך הפגישות דנו איך מקלים על הציבור, שלא יחזרו הבעיות שהיו בשנה שעברה, שחסידי ברסלב היו צריכים לעמוד שעות על גבי שעות בכניסה אחת לכל אזור הרובע היהודי של אומן, שזה בעצם כל האזור של ציון רבי נחמן והרחובות הסמוכים. הם סגרו את כל הכניסות והשאירו רק כניסה אחת והיו בדיקות מפרכות ואנשים עמדו שעות על גבי שעות בגשם ובקור עם ילדים קטנים, לא רוצים לחזור על המראות שהיו בשנה שעברה".

אנחנו רוצים להזכיר ששנה שעברה היו שני מחסומים. מחסום אחד היה בכניסה לאומן, שם גם עמדו הרבה מאוד זמן. אנשים עמדו שעות בקור, ירדו מהטנדרים או מהאוטובוסים ועברו בתוך אוהלי בידוק, ולאחר מכן היה מחסום נוסף בכניסה לאזור היהודי, איפה שהאוטובוסים עוצרים, כדי לשלם את המס תייר.

יו"ר איחוד ברסלב הרב נתן בן נון וגבאי הציון הרב נתן צמח, יחד עם עיתונאים שהגיעו לסקר את אומן

הרב נתן צמח: "אקדים ואומר שעניין המס תייר מעוגן בחוק באוקראינה ובכל עיר העירייה יכולה לקבוע מס שהתיירים חייבים לשלם. לעניין שלנו, על עניין המס תייר ישבו איתם באופן ספציפי, על מנת להגיע איתם להסכמות. קודם כל, לפתוח יותר אפשרויות לשלם את זה מוקדם ומראש, ובנוסף לא להעביר את כולם דרך כניסה אחת ולעכב את כל הציבור במקום אחד עם בדיקות מפרכות ועם כאב ראש גדול והרבה עוגמת נפש כפי שהיה אשתקד. אנחנו רוצים שיפתחו בכל המחסומים והכניסות לאזור היהודי אפשרות לשלם מס תייר".

"עניין נוסף שדיברנו עם העירייה במפורש הוא הבדיקות הביטחוניות בכניסה לאומן. הם אמורים לשלוח לנו בימים הקרובים את הסיכומים וההחלטות הסופיות".

אתה אומר שהם התחייבו שיהיה שינוי?

הרב נתן צמח: "הם התחייבו לשינוי, ישבו איתם והסבירו להם את המצב, שזה לא יכול להתנהל כך בצורה כזאת שכל הציבור הענק הזה מתנקז רק למקום אחד וגם מוסיפים על זה עוד בדיקות ובדיקות מזוודות. דברים שהם בכלל לא קשורים לעניין".

כיצד אתם נערכים מבחינת המלחמה, הרשויות, מה הדרישות שלהם?

הרב נתן צמח: "היו פה בשבוע שעבר סיור של שירותי החילוץ והכיבוי יחד עם המשטרה המקומית ונציגים של השלטון הצבאי לבדוק פה את כל המקלטים שבאזור. הם דורשים שבכל בניין, מלון או בכל מתחם, שיהיה בקומה התחתונה מקלט שעומד בתקנים. הם הגיעו ספציפית אלינו גם כן באותו יום הם עברו פה על קומת המקוואות למטה בקלויז, והיו עוד אמצעי בטיחות שהם דרשו שיארגנו מראש כמו מטפים לכיבוי אש, שלטי הכוונה למקלטים, הקפדה על כללי העוצר ואמצעי בטיחות נוספים, הכל היה מוכן מראש. מתוכננת גם ביקורת נוספת בהמשך בעניין".

הופקו לקחים מההתנהלות של שנה שעברה בעניין המלחמה?

הרב נתן צמח: "כיום שעות העוצר קוצצו משמעותית. מי שזוכר, בשנה שעברה העוצר התחיל בכל יום בשעה 11 והסתיים בחמש לפנות בוקר, וכרגע זה משעה 12 בלילה ועד 4 שזה מאוד משמעותי בימים של ראש השנה. שנה שעברה היה ממש מסובך העניין ליל זכור ברית למשל, שמתחילים בדרך כלל מאוד מוקדם ובשנה שעברה לא התאפשר להתחיל כל כך מוקדם בגלל העוצר".

תהיה אכיפה על העוצר בתקופת ראש השנה?

הרב נתן צמח: "מסתבר שבתקופת ראש השנה תהיה אכיפה מוגברת. כרגע יש בעיקר ביקורות פתע, לפי מה שאנו רואים בשטח ככל שמתחילים להגיע ציבור יותר גדול הם אוכפים את זה בצורה הרבה יותר מחמירה. כמובן שכל אחד צריך להקפיד להסתובב עם מסמכי הזיהוי האישיים כדי שיתאפשר לו להציג דרכון במקרה של ביקורת".

מה קורה עם ההכנסת אורחים של שיינר?

"כבר לפני חודשיים ראיתי שהתחילו להיערך שם, כל הזמן עובדים נכנסים ויוצאים, משאיות נכנסות ויוצאות, מקימים את כל המתחם, כל הזמן רואים שם פעילות".

מה קורה בתקופה האחרונה מבחינת האורחים שמגיעים לאומן, אנשים מגיעים?

הרב נתן צמח: "באופן כללי בתקופת הקיץ מגיעים הרבה יותר. כמידי שנה לקראת ט"ו באב מגיעות כמה מאות נשים ואנחנו בהחלט נערכים לזה בציון. ערכנו שיפוצים בעזרת נשים ותיקונים שנדרשו, כמו תאורה וצביעה, הבאנו כמה עובדות חדשות לרחוותן של המתפללות".

עוד מר: "מעבר לכך בימי בין הזמנים בכל שנה מגיעים הרבה אנשים וכן מתחילים להגיע גורמים כאלו ואחרים שקשורים להתארגנות לראש השנה. בשבת האחרונה כבר היה הרבה יותר מלא מכל השבתות האחרונות. נקווה שנחזור לימים האלו לימים של פעם, שהיו כאן שבתות של לא פחות מכמה מאות איש כל שבת בתקופה הזאת לקראת ראש השנה".

מה קורה עם האזעקות של המלחמה? פעם בכמה זמן יש אזעקה?

הרב נתן צמח: "בכל התקופה האחרונה מורגשת ירידה במספר האזעקות מכיוון שמערכות ההתראה של אוקראינה השתדרגו משמעותית והן הרבה יותר מדויקות מבעבר. המצב הוא כבר לא כמו שכולנו זוכרים שבכל פעם שהיה התראה בטווח של מאות קילומטרים הפעילו התראה בכל הרדיוס מסביב. כרגע זה הרבה יותר מכוון והאזעקה מופעלת יותר באזור הספציפי שיש עליו התראה".

יש התייחסות לאזעקות האלה?

הרב נתן צמח: "המקומיים בדרך כלל יותר רגישים לזה. אלו שמגיעים מארץ ישראל מכירים את זה יותר".

לאחרונה דובר על כך שהאוקראינים רוצים לדרוש מכולם לעשות ביטוח מלחמה ידוע לך על מה מדובר?

הרב נתן צמח: "אנחנו באיחוד ברסלב כמובן שמענו על זה, כרגע אין על זה פרסום רשמי וממילא אין כל הנחיה או חיוב לעשות את זה. כמובן שבמידה והתקנה הזאת תכנס לתוקף זה יפורסם במקומות הרלוונטיים כך שחסידי ברסלב שבאים לראש השנה יוכלו להיערך לזה".

לאחרונה ישנה תחרות בין החברות של המוניות, המחירים ירדו בעקבות זה?

הרב נתן צמח: "שמעתי שהיה משהו בין שתי החברות הגדולות, תחרות כמובן תמיד טובה לכולם. ובסופו של דבר הציבור מרוויח מזה. אני לא יודע הרבה פרטים על מה שהיה, אבל כמו כולם שמתי לב שהיו קצת ירידות מחירים".

השאלה אם זה משפיע גם על ראש השנה?

הרב נתן צמח: "בראש השנה בדרך כלל המחירים גבוהים יותר מאשר בשאר ימות השנה, וכמובן שבשנה הנוכחית שההתארגנות היא מאד מורכבת מכמה בחינות, צריך גם להביא נוסעים מכמה מדינות וגם לא כל הנהגים יכולים לצאת מאוקראינה, רק המבוגרים יותר כי עד גיל 60 חייבים למעשה להיות זמינים לצבא, ומטבע הדברים זה מייקר משמעותית את המחירים. אין הרבה מה לעשות, רק להתפלל שבאמת התחרות תגרום להוזלת המחירים כמה שיותר".

בכל הפגישות שאתם עושים עם בכירים באוקראינה, התרשמתם שהם מעוניינים להגביל את כמות הבאים?

הרב נתן צמח: "ממש ממש לא! הם שמחים מאד שאנחנו מגיעים, אין היום שום תיירות באוקראינה, התיירים היחידים שמגיעים אלו חסידי ברסלב. הם שמחים על זה והם היו מאוד קשובים, הם רוצים להקל, הם רוצים שהאירוע הזה יעבור בצורה חלקה, בצורה נוחה, ושלא יהיו תקלות בדרך. זה בכל אופן מה שהם משדרים בפגישות. ואנחנו מקווים שהם בע"ה, שכולם כולם יעמדו בהסכמים ושלא יהיו אירועים של הרגע האחרון שיפגעו בכל מה שסיכמו איתם. בסופו של דבר הכל זה תפילות. אנחנו עושים את שלנו יושבים, מדברים, מתקדמים וכל מה שאפשר לעשות. אבל בסופו של דבר הכל זה תפילה וסייעתא דשמיא".

לסיום אמר: "אנחנו ממשיכים כאן להתכונן, יש כאן הרבה מאד מה לעשות, ההכנות והעבודות בשטח לראש השנה נמשכות כבר חודשיים שלוש, אנחנו משתדלים להספיק כמה שיותר, שיהיה לכולם יישוב הדעת ושהכל יעבור בשלום".

מלחמת אוקראינה רוסיה אומן רבי נחמן מברסלב מולדובה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד