כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
רשת כוללי ש"ס אידן

הגאונים שיודעים את הש"ס כולו ישר והפוך מהדף הראשון ועד האחרון

הגאונים האמיתים שדורנו התברך בהם היודעים את כל הש"ס כולו ישר והפוך מהדף הראשון ועד האחרון ברשת כוללי '"שס אידן' נבחנו אצל הגאון רבי יצחק שאול קנייבסקי והגאון רבי ניסן קפלן. צפו בתיעוד

הגאונים שיודעים את הש"ס כולו ישר והפוך מהדף הראשון ועד האחרון
מבחן ש"ס אידן הגרי"ש קנייבסקי צילום: שוקי לרר, משה גולדשטיין ומנדי הכטמן

ששת הסניפים של רשת הכוללים ש"ס איד'ן הידועה בכל העולם כולו עם 102 האברכים הגאונים הלומדים בהם, התכנסו ובאו למבחן ענק שנערך ברוב פאר והדר, לרגל סיום הש"ס השנתי שחגגו גאוני סניף לונדון.

גאוני הדור והקהל שהתאסף לרגל המעמד עמדו משתוממים ופעורי פה לנוכח המחזה המפעים: "איך אפשר להגיע לרמה כזאת לדעת לענות במהירות השניה על כל שאלה שרק נשאלת בחלל האולם?"

ועוד להוסיף תשובות ממפרשי הש"ס ראשונים ואחרונים, המראה עד כמה הגאונים שולטים בנלמד בשיא הבהירות. המבחן נערך ע"י הגאון רבי יצחק שאול קנייבסקי והגאון רבי ניסן קפלן ראש ישיבת 'דעת אהרן' בירושלים.

הגרי"ש קניבסקי התבטא לאחר המבחן, שהוא נרגש לראות אברכים ההולכים וממשיכים את זכר אביו הגר"ח זצ"ל - שרחש אהבה רבה לנשיא הכוללים גאב"ד פוזנא הגאון ר' אברהם הלוי אייזען , והנה כעת עיניו רואות עד כמה הם דומים לאביו זצ"ל, בהראותם את בקיאותם ושליטתם בכל השס, ראשונים אחרונים, פוסקים והלכה.

גם הגאון ר' ניסן קפלן לאחר ששאל אין ספור שאלות מכל מיני כיוונים, ומכל המסכתות, התבטא: "לולא שראיתי זאת בעיני ממש, הייתי מתקשה להאמין".

השליטה של כל גאון בכל שורה שבש"ס בלטה לעין כל, והציבור התקשה להוריד את העיניים מבמת הנבחנים.

אחרי המבחן נשא המשפיע הגאון הצדיק רבי אלימלך בידרמן, את נאומו לרגל המעמד, וברוב התלהבותו מהרעיון, תיאר בלשונו העשירה והציורית עד כמה גדול ונפלא הדבר הזה שיודעים את כל הש"ס על בוריו, ועד כמה גדול שכרם של התומכים במפעל הקדוש הזה ש"ס איד'ן. שזה לעין ערוך.

במשך ארבע עשרה שנים מאז נוסד הסניף הראשון של רשת הכוללים ש"ס איד'ן בראשות גאב"ד פוזנא הגאון רבי אברהם הלוי אייזען, הוא הצליח לעשות מהפכה בעולם התורה, עד שכל אחד הרוצה לדעת את הש"ס כולו בעל פה, יודע שיש כתובת ברורה היכן אפשר להוציא את הרעיון מהכח אל הפועל.

ואכן לא קל הוא סדר יומו של אברך בכולל, כדי שיוכלו לברך על המוגמר, ולדעת לענות על כל שאלה הנשאלת כפי שראו במעמד המבחן, נדרש כל אברך ללמוד כל יום כ-תשעה דפים הנשנים במשך חמש פעמים, נוסף על כך יש מבחנים בכתב מדי שבוע בשבוע על הנלמד במשך השבוע, ולאחרונה הוסיף גאב"ד פוזנא עוד נדבך, מפעל 'באר יעקב' שזהו מפעל המקיים מבחנים בכתב ארבע פעמים בשנה על כחמש מאות דפים מדי מבחן, כדי לגרום לגאונים לדעת עוד יותר טוב את הש"ס.

ברשת הכוללים ש"ס איד'ן המושג 'בין הזמנים' לא קיים בלקסיקון, ולא רק 'בין הזמנים' אלא אפילו שאר יומי דפגרא כדוג' חנוכה ופורים, שבתות ומועדים, כי כדי שיוכלו לסיים את הש"ס מדי שנה בשנה, אין להם את הפריוולגיה להוריד מהעומס.

גודלי הדור שהשתתפו במעמד ציינו אחרי שראו את גודל בקיאות הגאונים, שמאז חתימת התלמוד, עדיין לא הייתה צורת רצינית כל כך של דרך הלימוד עם סטנדרטים כל כך גבוהים, למרות שב"ה עולם התורה כיום פורח ומלא בתלמידי חכמים.

לא פלא הוא שמרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל היה כסדר מדבר בלימוד עם האברכים ובכל פעם היה מציין לסובבים "הם יודעים ש"ס"!

לאחרונה אף נערך מעמד לחיים לרגל הסיום של סניף לונדון אצל הצדיק המקובל ר' יעקב מאיר שכטר.

ניתן להתרשם מעוד מבחנים באתר http://www.shasyiden.com/

שס אידן הרב יצחק שאול קניבסקי גאבד פוזנא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד