ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
תקף את הצביעות האיראנית

עיתונאי סעודי בכיר: "האם נורמליזציה סעודית עם ישראל אפשרית?"

עיתונאי סעודי בכיר כותב במאמר מיוחד כי קיימת "סבירות גבוהה" ששלום עם ישראל הוא דבר אפשרי. הכותב, עורכו הראשי של עיתון 'ערב ניוז' הנחשב, תקף את הצביעות האיראנית. "הרשו לי להשתיק תיאורטיקני קונספירציה שיקפצו למסקנה שסעודיה "מכרה" את המטרה הפלסטינית"

עיתונאי סעודי בכיר: "האם נורמליזציה סעודית עם ישראל אפשרית?"
ג'ייק סאליבן עם נתניהו צילום: קובי גדעון, לע״מ

פייסל ג'יי עבאס, העורך הראשי של העיתון הסעודי בשפה האנגלית Arab News, כתב במאמר מערכת נדיר כי בעקבות ביקורו האחרון של היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן בג'דה בשבוע שעבר, "סביר מאוד להניח שהסכם שלום עשוי להיות אפשרי". יש לציין כי המאמר ככל הנראה לא נכתב בלי אישור של הממלכה, ששולטת על המדיה ברחבי הממלכה.

"רבות דובר על ביקורו האחרון של היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ייק סאליבן בג'דה" הוא כתב. "על פי דיווחים בעיתונות האמריקנית, אחד הנושאים שעל הפרק היה הסיכוי לעסקת נורמליזציה סעודית-ישראלית בתיווך ארה"ב. כמובן, לא היה אישור רשמי מהממלכה. עם זאת, צריך רק להתייחס להקשר ולהביא בחשבון את ההתפתחויות האחרונות כדי להגיע למסקנה שסביר מאוד שעסקה כזו עשויה להיות אפשרית".

עבאס צופה כי הביקורת העיקרית שתעמוד בפני סעודיה בעולם המוסלמי במקרה של נורמליזציה עם ישראל תהיה בכך שהיא כביכול "השליכה את הפלסטינים מתחת לאוטובוס". הוא לא התכחש ל"אשמה", אלא רק הצדיק את סודיות השיחות המתנהלות, והצביע על כך שהפלסטינים עצמם בשנות ה-90 שמרו בסוד את שיחות אוסלו עד שהושג הסכם.

הוא כתב: "לפני שאמשיך, הרשו לי להשתיק תיאורטיקני קונספירציה שיקפצו למסקנה שסעודיה "מכרה" את המטרה הפלסטינית. הם יטענו שההוכחה לתיאוריה הזו היא שהדיונים אם התרחשו, התרחשו בסתר, וזה כשלעצמו סיבה עבורם להאמין שמשהו מפוקפק מתבשל. ובכן, עם כל הכבוד לאלה שמפיצים דעות כאלה, הנורמה לכל שיחות מסוג זה היא שהן מתרחשות בסתר ומוכרזות רק כאשר/אם הן מצליחות. פשוט תשאלו את הפלסטינים, או תצפו בסרט על אוסלו".

הוא תקף את הצביעות האיראנית: "סעודיה היא אחת המדינות הבודדות שממש נוהגות במה שהיא מטיפה בניגוד לטהרן, עמדתה של ריאד מעולם לא הייתה אידיאולוגית במובן זה שמעולם לא הטפנו או ליתר דיוק התיימרנו להטיף לזריקת יהודים לים (תוך כדי קבלת נשק בחשאי מישראל במהלך המלחמה עם עיראק, כפי שעשתה איראן בשנות השמונים). למעשה מאז ועידת מדריד ב-1991, ערב הסעודית נמצאת בחזית בניסיון להשיג הסכם שלום ששם את זכויות הפלסטינים במקום הראשון, ובמקביל מציעה לישראל את ההכרה והערבויות לה היא זקוקה".

סעודיה הציגה את יוזמת השלום הערבית ב-2002, במטרה להבטיח את זכויות הפלסטינים ובו בזמן הציעה לישראל הכרה", כזכור יורש העצר מוחמד בן סלמאן, הכריז בשנה שעברה בפני כי הממלכה רואה בישראל בעלת ברית פוטנציאלית.

"אנחנו לא מסתכלים על ישראל כאויב; אנו מסתכלים עליהם כבעלי ברית פוטנציאליים, עם אינטרסים רבים", אמר הנסיך. "אבל אנחנו צריכים לפתור כמה בעיות לפני שנגיע לזה", הוסיף יורש העצר, ואמר כי הוא מקווה שהסכסוכים בין ישראלים לפלסטינים ייפתרו.

הטיעון המרכזי שהעלה העורך התמקד ביחסים בין סעודיה לארה"ב. הוא ציין ששתי המדינות מתמודדות עם אויבים משותפים, ואם אין לסעודיה ממה לחשוש מישראל, בעלת ברית איתנה של ארה"ב, אז לא יהיה לארה"ב ממה לחשוש בהיענות לדרישות שהעלו הסעודים בתמורה להסכם שלום.

"אם הסכם כזה ייחתם, אז לא אמורה להיות לארה"ב חששות נוספים לגבי תוכנית גרעין סעודית (שתמיד נועדה להיות אזרחית בכל מקרה), למרות שישראל מעולם לא היוותה איום ביטחוני על סעודיה, הסכם שלום עם ישראל פירושו שהאיום האמיתי היחיד על הממלכה יהיה מצד איראן והחות'ים. בהתחשב בכך שהראשונה מתייחסת לארה"ב כשטן הגדול, והסיסמה הרשמית של האחרונה היא "מוות לאמריקה", אז ממשל ביידן לא צריך באמת להסתייג מהתחייבות להסכם חתום עם הממלכה, בין אם זה בצורה של "בעל ברית מרכזי שאינו בנאט"ו" או משהו אחר. (זה, כמובן, בהנחה שאיראן לא תתמוך בהסכם השלום שהתיווך בסין עם ריאד)".

הוא ציין כי בניגוד לאיראן, לסעודיה יש יחסים "מושרשים עמוקים" עם ארה"ב במשך 80 שנה.

"למעשה, מלבד מערכת היחסים השורשית של 80 שנה בין שתי המדינות, הגיוני לחלוטין שארה"ב תגן על בארות הנפט מכל התקפה שתגרום למחסור באספקה בסופו של דבר. עלייה עצומה במחיר - משהו שכל כלכלן זוטר יוכל להצביע בפני ציניקנים".

העורך מתייחס למצבו של ביידן: "מלבד זאת, זו תהיה ניצחון עצום במדיניות חוץ לממשל ביידן שספג ביקורת רבה לפני שנת בחירות מכרעת - אם כי אישור הקונגרס ידרוש מאמץ עצום של הבית הלבן למרות אישור דו-מפלגתי, כפי שהוכיח הרפובליקני לינדזי גרהם, שנתן לזה אישור פומבי באפריל האחרון".

הוא גם התייחס לממשלה בישראל: "זה גם יכול לרסן את מטורפי הימין הקיצוני בממשלתו הנוכחית של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, וגם להבטיח לפלסטינים מדינה אחת ולתמיד. שוב, כל זה לא רשמי, אבל אפילו הסיכוי הוא צעד עצום קדימה עבור הפלסטינים, הישראלים, ולמעשה עבור סעודיה, שנכנסה למדיניות חוץ חדשה ומופלאה, ששומרת לא רק על השגשוג העצום של חזון 2030, אך גם שואפת להיות כוח לטובה ברחבי האזור והעולם".

נורמליזציה סעודיה איראן פלסטינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד