כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
חוקה אמריקאית מוזרה

האם טראמפ עדיין יכול לרוץ לנשיאות אם הוא יורשע?

לחוקה ולחוק האמריקאי יש תשובות ברורות רק לחלק מהשאלות שיתעוררו אם טראמפ ינצח את הבחירות ובמקביל יואשם

האם טראמפ עדיין יכול לרוץ לנשיאות אם הוא יורשע?
קמפיין טראמפ צילום: קמפיין הבחירות

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ אינו מתמודד עם הגבלות בקמפיין, למרות שהוא הואשם בעשרות עבירות פליליות בשלושה מקרים, שניים פדרליים ואחד בניו יורק, גזרי הדין רחוקים מאוד ויש הרבה אי ודאות, כולל האם ההליכים יעכבו את הקמפיין של טראמפ בדרכים מעשיות, או יתחילו לפגוע בו בסקרים באופן שלא עשו עד כה.

אבל אם הוא יורשע באחד מהסעיפים הפליליים, הדברים מסתבכים יותר - ולחוקה ולחוק האמריקאי יש תשובות ברורות רק לחלק מהשאלות שיתעוררו.

האם טראמפ יכול לרוץ אם הוא יורשע? זו השאלה הפשוטה ביותר והתשובה היא כן. החוקה קובעת כי מועמדים חייבים להיות בני 35 לפחות, להיות אזרחים שנולדו בארה"ב וגרים בארצות הברית לפחות 14 שנים.

אין מגבלות על סמך אופי או עבר פלילי. בעוד מדינות מסוימות אוסרות על עבריינים לרוץ לתפקידים מדינתיים ומקומיים, חוקים אלה אינם חלים על משרדים פדרליים.

יהיה קשה מבחינה לוגיסטית לרוץ לנשיאות מהכלא. אף מועמד למפלגה הגדולה לא עשה זאת מעולם. אבל צוות הקמפיין של טראמפ יכול לטפל בגיוס כספים ופעילויות אחרות בקמפיין בהיעדרו, וסביר מאוד להניח שטראמפ עלול להיפסל מלהצביע בקלפי.

האם הוא יכול להצביע? כנראה שלא. טראמפ רשום בכתובת בפלורידה, ואם יורשע בעבירה פלילית הוא לא יוכל להצביע.  רוב העבריינים בפלורידה מקבלים בחזרה את זכויות ההצבעה לאחר השלמת עונשם המלא, כולל שחרור על תנאי או מאסר על תנאי, ותשלום כל הקנסות והאגרות. אבל זה מאוד לא סביר שטראמפ, אם יורשע, יספיק להשלים את עונשו לפני יום הבחירות.

מכיוון שלטראמפ יש גם מקום מגורים בניו יורק, הוא יכול לשנות את הכתובת שלו שם כדי לנצל את הגישה המתירנית יותר שלה. עבריינים בניו יורק יכולים להצביע בזמן שהם משוחררים על תנאי. אבל, כמו בפלורידה וכמעט בכל מדינה אחרת, הם לא יכולים להצביע מתוך הכלא.

מה יקרה אם הוא ייבחר מהכלא? אף אחד לא יודע. "אנחנו כל כך רחוקים מכל מה שאי פעם קרה", אמר ארווין צ'מרינסקי, מומחה למשפט חוקתי מאוניברסיטת קליפורניה, ברקלי. "זה רק ניחוש" אמר ל'ניו יורק טיימס'.

מבחינה חוקית, טראמפ כשיר להיות נשיא גם אם ייכלא. החוקה לא אומרת שום דבר להיפך. "אני לא חושב שהמחוקקים אי פעם חשבו שאנחנו עומדים להיות במצב הזה", אמר פרופסור לוינסון מברקלי. בפועל, בחירתו של נשיא כלוא תיצור משבר משפטי שכמעט בוודאות יצטרך להיפתר על ידי בתי המשפט.

בתיאוריה טראמפ עלול להיפסל מסמכותו על פי התיקון ה-25, שזהו תהליך להעברת סמכות לסגן הנשיא אם הנשיא אינו מסוגל למלא את הסמכויות והחובות של תפקידו. אבל זה יחייב את סגן הנשיא ורוב הקבינט להכריז על טראמפ שאינו מסוגל למלא את חובותיו, סיכוי רחוק בהתחשב בכך שמדובר בנאמנים שמונו על ידי מר טראמפ עצמו.

הוא גם יכול גם לנסות לחון את עצמו או להקל בעונשו, אך בית המשפט העליון יהיה הבורר הסופי אם "חנינה עצמית" היא חוקתית.

משרד המשפטים אינו מגיש כתב אישום נגד נשיאים מכהנים, מדיניות שהתוותה משנת 1973, בתקופת הנשיא ניקסון. מעולם לא הייתה סיבה לפתח מדיניות לגבי מה לעשות עם נשיא נכנס שכבר הוגש נגדו כתב אישום, אבל הרציונל לאי הפללת נשיאים מכהנים שזה יפריע ליכולתם לבצע את תפקידם.

 

 

 

דונלד טראמפ הבית הלבן כתבי אישום הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2024

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד