כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
כך תצמצמו את הסיכון לדליפת מידע

הידעתם? שואב האבק הרובוטי שלכם מרגל אחריכם

שואבי אבק רובוטים מודרניים מצוידים בטכנולוגיה מתקדמת. באמצעות לייזרים ומצלמות כדי לאסוף את האבק בבית, שואב אבק רובוטי אוסף גם משהו אחר - נתונים אישיים שאנו לא יודעים עליהם | מה אנחנו יכולים לעשות בנידון

הידעתם? שואב האבק הרובוטי שלכם מרגל אחריכם
שואב אבק רובוטי צילום: unsplash

שואבי אבק רובוטיים התקדמו בקצב אדיר מאז שהמודל הראשון הושק בשנות ה-2000. הם יכולים לנקות כל פינה בקלות וביעילות אך הם כרוכים במחיר – ולא רק כספי. כדי להתמודד עם מכשולים, שואבי אבק מודרניים מצוידים בחיישנים, GPS ואפילו במצלמות. שואב האבק החכם משתמש בכלים עוצמתיים כדי לנקות את הבית, אך בדרך אוסף משהו נוסף – את הנתונים האישיים שלכם.

מקרים שמעלים שאלות בנוגע לכמות המידע ששואב האבק שלנו יודע עלינו, ויותר מכך – מה הוא שולח למישהו אחר.

כמה שואב האבק שלכם יודע עליכם?

בתחילת 2022, מכון המחקר MIT הצליח להשיג תמונות אישיות של חללים פנימיים של בתים ותמונות, שצולמו כולן מזווית נמוכה. על פי הפרסום, התמונות האלה צולמו ע״י גרסת פיתוח של סדרת Roomba J7 של iRobot.

iRobot – אחד מהספקים המובילים בתחום שואבי האבק הרובוטיים – אישרה שהתמונות האלה צולמו ע״י שואבי האבק שלה בשנת 2020 כחלק מתהליך פיתוח המוצר.

אילוסטרציה. צילום: אנספלש.

התמונות צולמו ע״י שואב האבק ונשלחו לאחר מכן ל-Scale AI, שמשתמשת בהם לפיתוח בינה מלאכותית שמסייעת לחברת iRobot לשפר את מוצריה באמצעות זיהוי של יותר עצמים ומכשולים. לרוע המזל, במקרה הזה, מספר עובדים מזדמנים של Scale AI לא כיבדו את הסכמי הפרטיות שלהם ושיתפו את התמונות שצולמו ע"י שואבי האבק האלה בקבוצות פרטיות ברשתות חברתיות.

תראה לי את הבית שלך, ואומר לך מה אתה צריך

באוגוסט 2022, חברת Amazon הודיעה על כוונתה לרכוש את חברת iRobot. בזמנים בהם הרשויות הרגולטריות חוששות מתחרות בשוק ומפרטיות, העסקה הזאת גרמה לאנשים לחשוב אילו נתונים Amazon יכולה לאסוף וכיצד היא תוכל להשתמש בהם. ביולי 2023, הוועדה האירופית הכריזה על חקירה רשמית בנוגע לעסקה כדי להבין אם היא תוכל לתת לחברה כמו Amazon יתרון גדול עבור עסקי ה-Marketplace שלה; לדוגמה, האם ניתן להשתמש בתמונות הנאספות כדי לשפר את הצעות הרכישה האורגניות ואת הפרסומות המותאמות-אישית על בסיס נתונים אישיים אמיתיים.

לדוגמא, שואבי אבק רובוטיים יכולים ללמוד על השגרה היומית שלכם לפי המועד בו קבעתם את תחילת הניקיון. באופן דומה, מפות שמורות של קומות הבית חושפות את הגודל והתכנון של אותו הבית, שיכולים להצביע על רמת ההכנסה, יחד עם נתונים נוספים שעשויים לחשוף את תנאי המחיה של המשתמש. וכמובן, הדלפת נתונים זדונית עשויה לחשוף תמונות של מקום המחיה, יחד עם דרכים לזהות אתכם ואת איזור המחיה שלכם.

ככל שהמכשיר החכם מתוחכם יותר, כך הוא יודע עליכם יותר

בדרך כלל, גרסאות עדכניות של שואבי אבק רובוטיים שומרים מפה של הבית, וניתן להפעיל אותם באמצעות אפליקציה לטלפון החכם. רבים מהדגמים האלה כוללים גם אפשרות לשליטה באמצעות קול, שבדרך כלל תואמת ל-Amazon Alexa או ל-Google Assistant. מרבית היכולות החכמות האלה מתבססות על מצלמות, חיישנים ומיקרופונים.

צילום: אנספלש.

כיצד להגן על הנתונים שלכם – נקודות שכדאי לשקול לפני שרוכשים שואב אבק חכם חדש

בחברת אבטחת המידע ESET ישראל ממליצים לבדוק את הנקודות הבאות:

· חלק מהדגמים יכולים לעבוד באופן לא-מקוון ללא אפשרויות מסוימות כמו שליטה מרחוק או תזמון. בדגמים אחרים יש להגדיר את המכשיר באופן ספציפי כך שלא ישלח נתונים לשרת של היצרן.

· ניתן להגביל את מרבית שואבי האבק כך שלא ייכנסו לחדרים מסוימים, כמו חדר שינה או חדר מקלחת. ניתן לעשות זאת דרך ההגדרות באמצעות שימוש בחוסמי קירות וירטואליים.

· לפני שאתם רוכשים את הרובוט הקטן, בדקו גם את היצרן שלו. בחרו ביצרנים המקפידים על הצפנת נתונים ודורשים אימות דו-שלבי כדי לגשת לאפליקציות הניידות של הרובוט.

· בחרו בספק שמציע עדכונים באופן קבוע לאפליקציה ולקושחת המכשיר.

צילום: אנספלש.

· בדקו את משך החיים הצפוי של המוצר שאתם רוכשים, ואת משך הזמן בו הוא צפוי להמשיך ולקבל תמיכה מהיצרן.

הקרבת פרטיות תמורת נוחיות

התפתחותם של שואבי האבק החכמים היא דוגמה מצוינת לאופן בו אנשים מקריבים את הפרטיות שלהם תמורת נוחיות. ככל שהמכשירים החכמים שלנו מתוחכמים יותר, וככל שהם מורשים לאסוף מידע רב יותר, כך הם פולשים יותר לחיינו; וכך קשה יותר להבטיח שמירה מלאה על הפרטיות של המשתמשים בהם.

עם זאת, לאלו מאיתנו שמעדיפים את הפרטיות והגנת הנתונים על פני הנוחיות, הדרך הטובה ביותר להתגונן היא לדבוק במכשירים הוותיקים וה"טיפשים". שימוש בשואב אבק סטנדרטי אולי ידרוש זמן רב יותר כדי להשלים את משימת הניקוי השבועית, אך הוא בוודאות לא יצלם אתכם יושבים בשירותים.

אך אם מצאתם שואב אבק רובוטי שנוח מספיק כדי לוותר במידה מסוימת על הפרטיות, בדיקה ושינוי קפדניים של ההגדרות שלו ושל הנתונים שהוא יכול לאסוף יכולים לעזור לכם לשמור על הפרטיות שלכם במידה מסוימת.

שואב אבק רובוטי שואב אבק אבטחת מידע איסוף מידע דליפת מידע IRobot חברת ESET

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד