כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
זו ההחלטה

המהלך שיבטיח את תחום הביו-גז בישראל

רשות החשמל תאפשר ליזמים להאריך את מועד ההפעלה המסחרית ואת הזכאות לתעריף ובכך להבטיח קידום הפרויקטים בהיקפים גדולים, לקדם את העמידה ביעדי האנרגיה המתחדשת ולתת דחיפה אדירה לתחום הטיפול בפסולת

המהלך שיבטיח את תחום הביו-גז בישראל
מתקן ביו-גז בהקמה, מעלה גלבוע צילום: אלירן כהן באדיבות רשות החשמל

מקדמים ייצור חשמל מפסולת ומרחיבים את שוק האנרגיה המתחדשת – רשות החשמל בהחלטה שמבטיחה את תחום הביו-גז בישראל.

טכנולוגיית הביו- גז הינה טכנולוגיית ייצור חשמל באנרגיה מתחדשת המאפשרת להשתמש בפסולת ובחומרים אורגניים אחרים לצורך הפקת חשמל. יזמים רבים, המקדמים מתקנים בהיקפים של כ-100 מ"ו, נרשמו לאסדרה של רשות החשמל להקמת מתקנים מסוג זה אך עקב קשיים בהקמת המתקן, בדגש על השגת היתרי בנייה ואישורים רגולטוריים הכרחיים, לא יהיה ביכולתם לעמוד בתאריכי ההפעלה המסחרית שנקבעו להם. 

בהחלטתה מאפשרת הרשות ליזמים להאריך את מועד ההפעלה המסחרית ואת הזכאות לתעריף ובכך להבטיח קידום הפרויקטים בהיקפים גדולים, לקדם את העמידה ביעדי האנרגיה המתחדשת ולתת דחיפה אדירה לתחום הטיפול בפסולת. 

מתקן ביו-גז בהקמה, מעלה גלבוע/אלירן כהן באדיבות רשות החשמל

בשנת 2011 קבעה הרשות אסדרה (תנאי זכאות לתעריף) אשר תומכת באופן נרחב בתחום ייצור החשמל בטכנולוגיות ביו-גז במתקני עיכול אנאירובי, באמצעות תעריף מיטיב ואטרקטיבי. לאחרונה ולאחר בחינת התחום שערך צוות הרשות התגלה כי מתקנים רבים שנרשמו לאסדרה וקיבלו תשובה חיובית ונשמר עבורם מקום ברשת, לא יספיקו לעמוד בתאריכי ההפעלה המסחרית להם היזמים התחייבו וזאת בעיקר בשל בעיות בתהליכים רגולטוריים הכרחיים להקמת המתקן.

כעת החליטה הרשות לתמוך בפרויקטים אלו ולאפשר הארכה של שלוש שנים במועדים המזכים את המקימים בתעריף המיוחד. החלטה זו תאפשר הקמה של מתקנים בהספק מותקן של למעלה מ-100 מגה וואט, המייצרים חשמל באנרגיה מתחדשת ברוב שעות היום ובכל עונות השנה, בשונה מטכנולוגיות מתחדשות אחרות. ההחלטה תסייע למאמצי הטיפול בפסולת בישראל בהיקף נרחב מידי שנה. 

את הארכת המועדים יקבלו היזמים בכפוף להפקדת ערבות הקמה תוך הפחתת התעריף בהתאם למספר חודשי האיחור במועד החיבור לרשת וזאת בכדי לעודד את זירוז סיום הפרויקט ולאפשר ליזמים אחרים להשתלב במידה והסבירות למימוש הפרויקט נמוכה. 

אמיר שביט יו"ר רשות החשמל אמר: "הרשות קיבלה החלטה שתסייע משמעותית להצלת שוק הביו גז בישראל ותקדם כ-100 מגה וואט של חשמל ממחזור פסולת אורגנית. זאת, לאחר שנים של בעיות ובירוקרטיה קשה בתחום. אנחנו כרשות מאמינים ותומכים בפרויקטים אלו, וקשובים להערות שקיבלנו על התמשכות ההליכים והקשיים הרבים עמם מתמודדים היזמים בתחום. ההחלטה תתרום להתייעלות בשוק הפסולת בישראל ולעמידה ביעדי הממשלה ליצור חשמל מאנרגיות מתחדשות".

 

כלכלה גז חשמל רשות החשמל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד