כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

"מחסור כח אדם חריף במוסדות הסיעוד פוגע בעשרות אלפי זקנים סיעודיים"

תמונת מצב עגומה: מתוך 10,556 תקנים בתחום הטיפול הסיעודי נותרו כ-7,000 תקנים לא מאוישים בשל העובדה שאין מטפלים ישראלים ומנגד בשל אגרה גבוהה מאות מטפלים זרים שכבר נמצאים בישראל לא מקבלים אישורי עבודה # מנכ"ל ארגון קדם: "למדינה היו כמעט שנתיים להיערך להסדיר את האגרות ולמצוא לכך מקור תקציבי. עכשיו הענף במשבר וזה בא על חשבון אלפי זקנים סיעודיים"

"מחסור כח אדם חריף במוסדות הסיעוד פוגע בעשרות אלפי זקנים סיעודיים"
אנשים מבוגרים צילום: ארגון קדם

בדיון שהתקיים בוועדת הכספים של הכנסת בנושא פטור מאגרות שנתיות למטפלים סיעודיים במסגרות דיור למבוגרים, הוצגו הנתונים המלאים לאחר מיפוי אוכלוסיות המטפלים הסיעודיים והחוסרים בענף.

ע"פ הנתונים, יש בישראל כ-670 מחלקות סיעוד ותשושי נפש, כאשר התקינה עומדת על 12.3 תקינת מטפלים לכל המחלקה. המשמעות היא שיש כ-8,241 תקני מטפלים. בנוסף, קיימות כ-125 מחלקות גריאטריה פעילות, בהן 11.5 תקינת מטפלים למחלקה, הוי אומר כ-1,437 תקני מטפלים. בנוסף, ישנם עוד כ-5,000 דיירים תשושים ברווחה, כאשר לגביהם יש עוד תקני מטפלים. בשורה התחתונה, סך כל הערכת התקנים נדרשים למטפלים בכל סוגי המוסדות עומד כיום על 10,556 תקנים.

נכון ל-2023 התקניים מאוישים ע"י 1,000 מטפלים פלסטינאים – לפי המכסה שהתקבלה בהחלטת ממשלה. עוד 1,100 מטפלים נפאלים - שהגיעו במסגרת החלטת ממשלה לסיעוד המוסדי, לפי נתוני רשות האוכלוסין, ובנוסף עוד 1,000 מטפלים ישראליים – כך לפי הערכות של ארגון קדם המייצג כ 220 מסגרות דיור למבוגרים, מאחר ולמשרדי הממשלה אין נתונים לגבי מס' המטפלים הישראלים.

המשמעות היא שיש כרגע מחסור של 7,000 תקנים . זו גם העמדה של משרד הבריאות ושל משרד הרווחה.

בשורה התחתונה, החסר הקיים פוגע בזקנים הסיעודיים שאין מי שיטפל בהם. הן בגלל מחסור בעובדים ישראלים, הן בגלל מכסות העובדים הזרים והן בשל העובדה ש-900 עובדים זרים נמצאים כעת בישראל ללא אישורי עבודה.

המדהים הוא שרק לאחרונה החליטו משרד האוצר, משרד העבודה ורשות האוכלוסין וההגירה להגדיל את מכסות העובדים הזרים בכמה מענפי המשק, ביניהם 9,000 עובדים זרים לחקלאות, 1,500 עובדים לתעשייה ועוד 1,300 עובדים זרים למוסדות רווחה. לתחום הטיפול הסיעודי במוסדות לא אישרו כלל. מה גם שהאגרה הנדרשת לתשלום בגין כל עובד גבוהה באופן שאינו מאפשר למוסדות הגריאטריים לממן את תשלומי האגרות.

בארגון קדם מציינים כי הם מקווים שלפחות הצעת החוק שהוגשה ע"י עשרות חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה כאחד, להפחתת האגרה ל-500 שקלים לשנה כהוראת שעה לחמש השנים הקרובות, תקל במעט על המוסדות. ההערכה היא שהצעת החוק תקודם רק במושב החורף של הכנסת. המשמעות היא שבמשך כמה חודשים, המחסור במטפלים סיעודיים רק יחריף, בשל העזיבה הצפויה של מטפלים זרים שאינם מקבלים אישורי עבודה בישראל.

מנכ"ל ארגון קדם, (האיגוד לקידום קהילות דיור למבוגרים בישראל) אומר כי "הסיעוד המוסדי הוא הענף היחיד מבין אלו שמעסיקים עובדים זרים שמתוקצב ברובו על ידי המדינה. עד היום בסיעוד הביתי לא הייתה כלל אגרה ובחקלאות נדרשה אגרה מינימלית של כ-1300 ש"ח. למדינה היו כמעט שנתיים להיערך להסדיר את האגרות ולמצוא לכך מקור תקציבי. עכשיו הענף במשבר וזה בא על חשבון אלפי זקנים סיעודיים. אם המדינה רוצה למצוא פתרון היא יכולה לעשות את זה בקלות. בסופו של דבר מדובר במעבר של כסף מכיס לכיס בין משרדי הממשלה".

עובדים זרים בתי אבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד