כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
עימות חזיתי

ראשי הקואליציה נגד בג"ץ: "אין סמכות לבטל או לעכב חוקי יסוד"

ראשי הקואליציה התייחסו להחלטת בג"ץ בעניין חוק הנבצרות ומסרו: "אין לבית המשפט סמכות לבטל חוקי יסוד ואין לו סמכות לקבוע שחוק היסוד יכנס לתוקף בתקופה מאוחרת". יו"ר הכנסת אוחנה: "אין בסמכות הרשות השופטת לדון בשאלת תוקפם, תחולתם ותוכנם של חוקי היסוד"

ראשי הקואליציה נגד בג"ץ: "אין סמכות לבטל או לעכב חוקי יסוד"
ראשי המפלגות אצל נתניהו צילום: לשכת ראש הממשלה

ראשי מפלגות הקואליציה הגיבו היום (ראשון) על החלטת בג"ץ להוציא צו על תנאי בחוק הנבצרות ובמסגרת כך להסביר מדוע לא תידחה כניסת החוק לתוקף בכנסת הבאה וטענו כי לו סמכות.

בהודעה נכתב: "אין לבית המשפט סמכות לבטל חוקי יסוד ואין לו סמכות לקבוע שחוק היסוד יכנס לתוקף בתקופה מאוחרת. אין גם לאף בית משפט סמכות לבטל את תוצאות הבחירות ולאפשר הוצאת ראש ממשלה לנבצרות, דבר שמבטל את הדמוקרטיה מיסודה".

עוד נכתב: "החלטה כזאת שומטת את הבסיס המשותף בין הרשויות שהיה מוסכם לאורך השנים ועומדת בסתירה לאמירתו המפורשת של הנשיא לשעבר אהרון ברק: ״הכנסת רשאית לקבוע בחוק יסוד שאין ביקורת שיפוטית חוקתית, ובית-המשפט לא יוכל להפוך קביעה זו. אם בית-משפט יפסול חוק בטענה שהוא איננו חוקתי, יכולה הכנסת לגבור על פסילה זו בהפיכת החוק שנפסל לחוק יסוד״.

הציבור בישראל נדרש כרגע לרגיעה, להידברות ולהסכמה. בזמן שכזה נדרשים אחריות ואיפוק מצד כלל הרשויות", נמסר.

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה כתב: "כראש הרשות המחוקקת והמכוננת (המוסמכת לכונן חוקי יסוד) עמדתי העקבית, כעמדתם של כל יושבי-ראש הכנסת הקודמים (עת שכיהנו בתפקיד), היא כי אין בסמכות הרשות השופטת לדון בשאלת תוקפם, תחולתם ותוכנם של חוקי היסוד".

אוחנה הוסיף: "זוהי סמכותה הבלעדית של הכנסת, בה יושבים נבחרי כל הציבור הישראלי, אשר יתנו בפניו דין וחשבון ויבקשו את אמונו מדי בחירות. לכן, בהיעדר כל הסמכה בחוק, ולמען הדמוקרטיה, על בית המשפט לכבד את החלטות הכנסת".
כזכור, בג"ץ הרחיב את הרכב השופטים ל-11 בעתירות על חוק הנבצרות וכמו כן הורה למדינה לנמק מדוע שלא לדחות את החלת החוק לכנסת הבאה. 
חוק יסוד בג"ץ אמיר אוחנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד