כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
ההיסטוריה נעלמת

מה נשאר מהקהילה היהודית בקראצ'י שבפקיסטן?

פעם, העיר קראצ'י שבפקיסטן התהדרה בקהילה יהודית תוססת. הקהילה הזו נעלמה כעת ועקבות התרבות שלה בעיר הפקיסטנית נעלמים אט אט. מספר התושבים היהודים בקראצ'י החל להידלדל במידה ניכרת בשנות ה-60, כשרובם עזבו את המדינה

מה נשאר מהקהילה היהודית בקראצ'י שבפקיסטן?
בית קברות צילום: פיקסביי

קראצ'י, העיר המאוכלסת ביותר בפקיסטן, היתה פעם בית לקהילה יהודית גדולה. אבל שימור התרבות היהודית נראה כקרב אבוד בעיר המוסלמית. האדריכלית הפקיסטנית יאסמין לארי מזהירה כי המצב "עגום".

"פעם היה בית קברות יהודי שנמצא במדינה", היא אמרה לתאגיד השידור הגרמני DW. "עצוב לציין שהמורשת נהרסת ומי שיכול לעשות משהו בנידון לא מתלהב מזה. מבנים רבי קומות נבנים מעל או במקום מבנים שהיו פעם במקום. מה קורה בעיר? מי שאמור לשמור על המורשת לא נראה מעוניין בכך".

קראצ'י של ימינו היא ברובה מוסלמית, אבל העיר התהדרה באוכלוסייה הרבה יותר מגוונת ובקהילה יהודית תוססת לפני הקמת פקיסטן ב-1947. מספר התושבים היהודים בקראצ'י החל להידלדל במידה ניכרת בשנות ה-60, כשרובם עזבו את המדינה. בשנת 1988 נהרס בית הכנסת שלהם עד היסוד. כמה דיווחים הצביעו על כך שהאפוטרופוסים היהודים של בית הכנסת פותו על ידי סוכני נדל"ן.

"ליהודים בקראצ'י היו שני בתי כנסת", אומר מתכנן הערים והאדריכל עריף חסן. "האחת הייתה גדולה השנייה הייתה קטנה יותר, השניים נהרסו. בבית קברות באזור יש מצבות כתובות בעברית".

יש גם את בית הקברות ברנצ'ורליין קוצ'י, בן יותר ממאה שנה, זה מקום מטופח ונקי עם שומר ומשרד ראוי בכניסה. יש גם מטפל ייעודי למבנים ההיסטוריים.

"אני משגיח על הקברים", אומר מולה חודאד. "מצבם לא היה טוב, אבל יש את אנשים שלפעמים מבקרים אותנו. בפעם האחרונה שהם הגיעו לכאן הם שיפרו את מצבם המידרדר על ידי הקמת לבנים סביבם".

הוא אמר שיש 50 קברים יהודים, אבל בנו, שואייב, מציין שרק 25 או 26 נותרו - השאר שקעו או נעלמו באדמה. שואייב טען שאחד מהם נוצר בשנת 1852, מה שהופך אותו לאתר בן 171 שנים.

מתכנן הערים חסן ערך מחקר מקיף על ההיסטוריה של יהודי קראצ'י. הם היגרו מאיראן במאה ה-19. הם היו סוחרים, בעלי מלאכה, משוררים ועובדי מדינה. לדברי חסן, כ-2,500 יהודים חיו בקראצ'י לפני 1947. רובם עזבו לישראל.

בית קברות יהודי פקיסטן קהילות יהודיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד