י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
קריאת השכמה

היזמות החרדית לאן? שיחה מרתקת עם המומחית לפטנטים

כיצד נדע למנף את המיזם שלנו וחלילה לא להתרסק אל תהומות הכישלון? מדוע הבינה המלאכותית מהווה קריאת השכמה ליזמים ויזמיות? ואילו טיפים חשוב שיכירו היזמים החרדים? מנכ"לית קבוצת לוצאטו עונה לשאלות אלו ועוד, בהדרכה חשובה ליזמים המתחילים ומציינת בנוסף מספר תחנות חשובות בדרך הנכונה לפיתוח סטארט-אפ מוצלח

היזמות החרדית לאן? שיחה מרתקת עם המומחית לפטנטים
יזמים חרדים צילום: פיקסביי

אם עסקתם בעברכם בתחום היזמות וביצירת קניין רוחני שפיתחתם, סביר להניח כי נתקלתם בשם אסתר (אתי) לוצאטו. אסתר משמשת למעלה מ-30 שנה כמנכ"לית קבוצת לוצאטו המסייעת ליזמים, יזמיות ולחברות לפתח ולשמר את הפטנטים והקניין הרוחני. היא עורכת פטנטים בעלת תואר Ph.D. בכימיה, ונחשבת לאוטוריטה בתחום הטכנולוגיה והחדשנות. לאסתר ראייה פנורמית וייחודית של נוף הקניין הרוחני ועולם העסקים בארץ ובחו”ל והיא פועלת כיום כמנטורית, שופטת בתחרויות היי-טק ויועצת בנושאי קניין רוחני לגופים שונים.

מעבר לעיסוקה כעורכת פטנטים בכירה, אסתר אחראית על הניהול העסקי של קבוצת לוצאטו. יחד עם בעלה כפיר, הם קידמו את הקבוצה והפכו אותה לאחת מקבוצות הקניין הרוחני המובילות, המקצועיות והמוערכות בישראל.

בשיחה מרתקת עמה, היא מציירת לנו את המסלול הנכון עבור יזמים ויזמיות מתחילים שחולמים בגדול ורוצים למנף את הרעיון לכדי פיתוח משמעותי וחלילה לא להתרסק אל תהומות הכישלון והאכזבה. "לפני הכל, יזם או יזמית בתחילת דרכם חייבים להבין שזהו מסע", מסבירה אסתר בפתח השיחה עמה. "מסע ארוך, עם הרבה מתחרים ודרך שהיא לפעמים לא פשוטה. צריך לשם כך המון אורך רוח".

אסתר בוחרת לציין שלוש עצות פרקטיות ליישום. "הדבר הראשון שצריך לבדוק בטרם ניגשים לפיתוח כלשהו, הוא האם הרעיון חדש או לא. לאחר שווידאנו שהרעיון אכן חדש, יש לפנות לאנשי המקצוע, עורכי ועורכות פטנטים, כדי שיתנו כלים של "עשו ואל תעשו". בשלב הזה חשוב מאוד לא לעשות טעויות שעלולות לגבות מחירים מאוד גבוהים בעתיד".

 אלו טעויות למשל?

 "כפי שציינתי, בשלב הראשוני רצוי לדעת קודם כל מה לא לעשות, לפני שיודעים מה כן לעשות. כך לדוגמה, טעות נפוצה היא לדבר על האמצאה עם גורמים נוספים ללא הסכמי סודיות. במצב זה, אחרים יכולים לקחת את הרעיון, לפתח אותו מהר יותר, טוב יותר וזול יותר".

אסתר עוברת לשרטט את השלב השני בתהליך של יזמות מתחילה: "לאחר מכן, יש לפנות למשרד עורכי דין עבור הסכם סודיות וכן למשרד עורכי פטנטים כדי לערוך בכלים מקצועיים חיפוש כלל עולמי על מנת לבדוק האם אכן הרעיון הזה חדש. אחרי שנוודא שהרעיון אכן חדש, אז ניתן לגשת לכתיבת בקשת הפטנט, שזהו המסמך המשפטי שמתאר את האמצאה. לאחר הגשת בקשת הפטנט, ניתן לגשת לשותפים עסקיים, כאשר בידכם יש כבר נכס פוטנציאלי, שיכול להפוך לפטנט שהוא נכס בעל ערך לשנים רבות".

על השורה האחרונה בדבריה של ד"ר לוצאטו שווה להתעכב, כיוון שהיא מעניקה לנו זווית ראייה שונה מעט על מהו "קניין רוחני". בעוד שהאדם הפשוט רואה בקניין רוחני דרך לשמר אמצאה מפני חיקויים והעתקות, הרי שפנייה למשרד עורכי פטנטים הינה בסיסית הרבה יותר - היא הופכת את החדשנות והיצירה לנכס. היא זו שגורמת לו להפוך מרעיון מופשט לקניין רוחני, שיתרונותיו יכולים להפוך סטארט-אפ מתחיל לחברה מצליחה.

 
מה השלב הבא, אחרי שיצרנו את אותו נכס?

 "כעת ניתן לפנות לשותפים נוספים, למשל, למשקיעים. כאן חשוב לחדד איך נכון לבחור משקיעים. כיוון שמשאבים כלכליים, גבוהים ככל שיהיו, אינם ערובה להצלחה של פיתוח. רצוי לבחור משקיעים בעלי רקע וניסיון בתחום החדשנות והסטארט-אפים, כדי שידעו איך נכון לפתח את המיזם ויהיו שותפים אסטרטגיים שיסייעו לקדם את המיזם. בנוסף לכך, במקרים רבים, בעל המאה הוא בעל הדעה וכשזה מגיע ללא ידע מתאים, תוצאות המיזם עלולות להיראות בהתאם, עד לקריסה בלתי נמנעת של החברה בהעדר ניהול נכון".

 ד"ר לוצאטו מוסיפה עוד בנושא. "השותפים הנוספים במיזם צריכים להעניק עוד מספר יתרונות. רצוי שיהיו לצד היזמים והיזמיות שותפים שיהיו אחראיים על הפן של הניהול וכן שותפים נוספים שהם בעלי ידע בעולם הטכנולוגיה שיוכלו לקדם את הרעיון גם בפן הזה. כל שותף או שותפה צריכים לתרום מהזווית הייחודית שלהם להצלחת החברה".
 
עולם הרעיונות לאן

שיחה עם עורכת פטנטים מומחית, מזמנת עמה באופן טריוויאלי דיון לגבי עולם הבינה המלאכותית על שלל היבטיו, שכן ענף החדשנות והטכנולוגיה הינו התחום שצפוי לעבור את השינוי הגדול ביותר לאור החידושים האחרונים שפרצו לחיינו ועתידים לשנות את העולם.

 כיצד לדעתך משפיעה ואף תשפיע בעתיד, הבינה המלאכותית על תחום היזמות?

 "הבינה המלאכותית עומדת בבסיס רוב המהפכות הטכנולוגיות שאנו נמצאים במהלכן או עומדים לקראתן והיא עתידה לשנות כל תחום בחיינו, מפיננסים דרך חינוך ועד בריאות. מומחים מכל העולם קובעים כי היא מסמנת את אחת המהפכות הגדולות ביותר בדורנו. מצד אחד מדובר בהזדמנות יוצאת דופן עבור יזמים ויזמיות להצטרף למהפכה הגדולה, ומאידך מדובר גם בקריאת השכמה חשובה, כיוון שמי שיחמיצו אותה עלולים להישאר מאחור".

 היכן עומדת היזמות הישראלית במובן הזה?

 "לישראל יש את כל התנאים הנדרשים להיות דומיננטית בשוק ופוטנציאל להפוך למדינה מובילה בתחום, אך הדבר מותנה ביישום תוכנית לאומית לקידום הבינה מלאכותית".

 האם את לא חוששת שבסופו של דבר, הקידמה תייתר את הצורך ברעיונות אנושיים?

 "לדעתי הבינה המלאכותית לא תוכל להחליף את היזמות האנושית, לפחות לא בעת הנוכחית. היא בהחלט כלי שצריך להשתמש בו ומי שידעו להשתמש בכלי הזה לטובתם ימקמו את עצמם בחזית ומי שלא, ישארו מאחור. כרגע ברמה החוקית הבינה המלאכותית לא יכולה להיחשב כממציאה של פטנטים, כך לפי רוב רשויות הפטנטים בעולם, ולכן בהחלט צריך עדיין את הגורם האנושי כדי להמציא לנו פטנטים".

 יוזמה חרדית
 
אחת מהתופעות הבולטות והמפתיעות בעולם היזמות, עליה מצביעה ד"ר לוצאטו, היא הצטרפות של יזמיות ויזמים חרדים לעולם פיתוחי הפטנטים. "אנו רואים יותר ויותר יזמיות ויזמים מהמגזר החרדי, משקיעות ומשקיעים חרדים, וכמובן חרדים שמשתלבים בכל תעשיית ההייטק וזו מגמה מבורכת. ספציפית אנחנו רואים גם יותר נשים חרדיות בהייטק, ואני חושבת שעולם היזמות רק מרוויח מהגיוון המבורך הזה. זה טוב לכל הצדדים, ואני מקווה שנראה את המגמה ממשיכה להתגבר. חלק מהיזמים המוכשרים שאנחנו מלווים בקבוצת לוצאטו הם מהחברה החרדית, ואין ספק שהשינוי כבר כאן".

 אילו עצות את יכולה לתת ליזמים החרדים המתחילים?

 "אני חושבת שהעצה היעילה ביותר היא כמו לכל יזם - למצוא את השותפים הנכונים ולייצר הצעת ערך משמעותית למשקיעים גם ברמת הצוות וגם ברמת הטכנולוגיה. אם אתם מרגישים שאתם חזקים יותר בהיבט מסוים של המיזם – בין אם זה העסקי, השיווקי או הטכנולוגי – אני תמיד ממליצה למצוא שותפים חזקים שישלימו אתכם איפה שאתם חלשים. זו דרך טובה להתגבר על אתגרים".

 היכן מצויה ההזדמנות של היזם החרדי המתחיל, דרכה יכול לצמוח?

 "ההזדמנות המשמעותית היא כמובן ההזדמנויות שעולות מתוך המגזר. אנחנו רואים גם שיש משקיעים שמעוניינים להשקיע דווקא ביזמים חרדים ושם יש עבורם הזדמנות מיוחדת. חשוב גם לזכור שאמצאות נולדות תמיד מתוך צורך וכך כל מגזר או אדם בחברה יכול לדייק את הצרכים הספציפיים שלו, כך שאני מאמינה שפתרונות מותאמים לחברה החרדית, סביר וראוי שיצמחו מתוכה".

אסתר מסיימת את השיחה עם עצה המהווה סיכום לשיחה. "כעורכת פטנטים, אחת העצות החשובות שאני תמיד נותנת, היא להגן על כל פיתוח טכנולוגי או קניין רוחני במיזם – מהלוגו והמיתוג בסימן מסחר, דרך הגנה על עיצוב ייחודי, זכויות יוצרים, פטנטים ועוד. אל תזלזלו בערך שהחדשנות והיצירתיות יכולים לייצר, מהגדול ועד לקטן".

יזמות בינה מלאכותית קניין רוחני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד