כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"שלא יכשלו בחילול שבת"

הגר"ד לנדו שליט"א: "חובה להתקין התקן זה במזגנים מחשש לחילול שבת"

מרן ראש הישיבה הגר"ד לנדו שליט"א לראשי "משמרת השבת': "חובת כל מי שיש לו את המזגנים הללו להתקין בהם את ההתקן שמונע את השפעת הרישומים הדיגיטליים בכדי שלא להיכשל בחילול שבת"

הגר"ד לנדו שליט"א: "חובה להתקין התקן זה במזגנים מחשש לחילול שבת"
משמרת השבת אצל הרב דב לנדו צילום: באדיבות המצלם

בשל התקן האירופי שחל גם בישראל בכל המזגנים המיובאים לישראל קיימת מערכת הפעלה חכמה שמשנה את צריכת החשמל בהתאם לטמפרטורה בחדר והשימוש בהם בשבתות וחגים מהווה חשש לחילול שבת.  צוותי המחקר של 'משמרת השבת' עמלו על פיתוח של שלט המבוסס על פיקוד שבת ללא כל צורך בהתקנה ומתאים לרוב חברות המזגנים. גדולי ישראל ובראשם מרן הגר"ד לנדו פסקו כי חובה להתקין את ההתקן החדש כדי שלא להיכשל בחילול שבת

בשורה משמחת למהדרין בשמירת שבת כהלכתה: לראשונה, בעקבות פיתוח חדשני, נמצא פתרון אמיתי למזגנים על ידי שלט שנותן מענה חיצוני למזגן שמאושר על ידי כל החברות.

גדולי ישראל אשר נחשפו לפיתוח החדשני, הביעו את התייחסותם המיוחדת לשימוש במזגני האינוורטר בשבתות וחגים.

בארגון 'משמרת השבת בראשות הגר"א בייפוס שבמשך זמן רב עמלו על הפיתוח החדשני מציינים כי כיום כאשר המזגנים נהיים יותר ויותר משוכללים, ובעיקר מזגני אינוונטר, שפועלים על חיישנים על מנת לחסוך בחשמל, מהווים בעיה וחשש חילול שבת. בעקבות כך, צוותי המחקר של 'משמרת השבת' עמלו על פיתוח של שלט המבוסס על פיקוד שבת ללא כל צורך בהתקנה ומתאים לרוב חברות המזגנים. בנוסף, ההתקן המיוחד חוסך חשמל, דבר שהכרחי בעיקר בקרב אלו המשתמשים בשבתות בחשמל כשר.

יודגש כי ההתקן החדש מהווה בשורה לא רק למזגנים אינוורטר, אלא גם למזגנים מורכבים יותר כדוגמת VRF שגם להם מועיל ההתקן החדש. המשמעות היא שבבית שיש בו מס' מזגנים וכן בבתי כנסיות ובתי מדרש שלהם מס' רב של מזגנים, ניתן להתקין התקן אחד של פיקוד שבת שיפקד על כל המזגנים בו זמנית ובכך לחסוך בהוצאות החשמל. בימים אלו שוקדים אנשי המקצוע מטעם 'משמרת השבת' על פיתוח התקן מיוחד גם לאלו שמערכות החשמל בביתם פועלות במסגרת 'הבית החכם'.

ראשי משמרת השבת שנכנסו למעונו של מרן רה"י הגר"ד לנדו קיבלו את ברכתו ואף הורה לפרסם כי "חובה להציב התקן שבת למזגני אינוונטר". רה"י שליט"א אף כתב מכתב מיוחד בנושא שבו נכתב: "ידוע שבזמן האחרון מצויים יותר מזגנים מסוג אינוורטר וכבר התפרסם פסקם של גדולי ומאורי הדור זצ"ל שיש להימנע משימוש במזגנים מסוג זה ללא התקן שבת. ועתה בסיעתא דשמיא זכינו ופותח התקן שבת למזגני אינוורטר בהתאם להוראת פוסקי הדור ובהשגחת "משמרת השבת" שמונע את החששות בפתיחת חלון או דלת כשהמזגן פועל. וע"כ חובת כל מי שיש לו את המזגנים הללו להתקין בהם את ההתקן שמונע את השפעת הרישומים הדיגיטליים בכדי שלא להיכשל בחילול שבת ה"י".

בסיום מכתבו כותב הגר"ד לנדו שליט"א: "והננו בזה לחזק את הארגון החשוב "משמרת השבת" בהנחייתו של הגאון ר' אליהו בייפוס שליט"א שדואגים לברר את כל השימוש במכשירים החשמליים  ללא כל חשש של חילול שבת. ואשרי כל שומר שבת מחללו".

על המכתב המיוחד חתמו מרנן ורבנן גדולי ישראל ובהם מרן הגר"ד לנדו, מרן ר"מ שטרנבוך הגר"ש רוזנברג, הגר"י זילברשטין, הגרש"צ רוזנבלט, הגר"י סילמן, הגר"מ בן שמעון, הגר"צ וובר, הגרש"ד גרוס, הגר"ש זעפרני, הגר"נ קופשיץ, הגרמ"מ לובין והגר"א פרץ.

יו"ר משמרת השבת הגר"א בייפוס הסביר כי "כיום, בעקבות דרישה של איחוד האירופי, כל המזגנים חייבים להיות בתקן חוסך חשמל ולכן כל מזגני האינוורטר מבוססים על מערכת הפעלה חכמה שפועלת במלוא העוצמה כשהחדר חם ומחלישה את הפעילות כאשר החדר מגיע לטמפרטורה הרצויה, וממילא ממעיטה את פעילות החשמל. וכיוון שהתקן הישראלי מותאם לתקן האירופי, נוצרה בעיה להשתמש במזגנים אלו בשבתות וחגים.  בעקבות כך, שקדו מהנדסי משמרת השבת יחד עם חברת 'רולביט' על פיתוח התקן אוניברסלי שמתאים לרוב החברות ואין כל צורך בהתקנה וניתוק חוטים כפי שעושים במקררים. בסיעתא דשמיא נמצא התקן שעונה על הדרישות וגם נח לשימוש ותפעול".

עוד אומר הגר"א בייפוס כי "ההתקן קיבל את ברכתם של גדולי ישראל וכן הוצג בפני ארגוני הכשרות השונים כמו בד"ץ העדה החרדית שעובדים בשיתוף פעולה מלא עם 'משמרת השבת'".

משמרת השבת הרב דב לנדו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד