כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
ברקע האיום של גלנט

המתיחות בצפון: אזהרת הגורם הביטחוני והפעולה שכמעט הובילה להסלמה

אחרי האיום של שר הביטחון: גורם ביטחוני מזהיר, "המרחק בין פרובוקציות של חיזבאללה לבין פעולות ממשיות - התקצר". ההבנה בישראל: איראן מנתבת מאמצים לחזית הלבנונית. במקביל תחקיר צה"ל מעלה כי ירי טילי הנ"ט לפני חודש בגבול לבנון, כוון לשלושה ג’יפים של צה"ל

המתיחות בצפון: אזהרת הגורם הביטחוני והפעולה שכמעט הובילה להסלמה
חיילים בגבול לבנון צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

אחרי האיום הברור של שר הביטחון יואב גלנט על ארגון הטרור חיזבאללה במהלך ביקורו היום (שלישי) בגבול הצפוני, גורם ביטחוני בכיר צוטט הערב בחדשות 12 מזהיר כי "המרחק בין פרובוקציות של חיזבאללה לבין פעולות ממשיות שהארגון ינסה להוציא התקצר משמעותית, בשל הביטחון הגובר של נסראללה".

ההבנה בישראל היא שאיראן מנתבת את המאמצים שלה לחזית הלבנונית. איראן דוחפת את נסראללה לעבר מה שמכונה "מרחב הטעות" והחשש הוא שפעולה אחת יותר מידי תוביל להסלמה שאף אחד לא יכול לצפות את היקפה.

שר הביטחון יואב גלנט בסיור בגבול הצפון. צילום אריאל חרמוני, משרד הביטחון.

בישראל מהדהדים את הביקורים של שר הביטחון בגבול לבנון, שני הביקורים שערך הרמטכ"ל הרצי הלוי בגבול, את הדיונים של ראש הממשלה בנושא לצד הדיון השבוע בקבינט, וזאת במטרה להרתיע את ארגון הטרור חיזבאללה.

ובתוך כך, הערב דווח ב'כאן חדשות' כי ירי טילי הנ״ט לפני חודש בגבול לבנון, לא כוון לגדר של רג’ר אלא לשלושה ג’יפים של צה״ל שהיו בסיור רכוב סמוך לכפר.

מהתחקיר של צה"ל עלה כי שני טילים נורו לעבר סיור רכוב של צה"ל. בנוסף, על פי התחקיר, חולית הנ"ט שירתה את שני הטילים שייכת לארגון פלסטיני, ובצה"ל העריכו שהירי בוצע ללא אישור של חיזבאללה על ידי אותו ארגון. 

לכל ברור שאם הטילים הללו היו פוגעים בסיור של צה"ל, ישראל הייתה חייבת להגיב בחריפות ובעצם הייתה נגררת להסלמה מול חיזבאללה. המשמעות היא שהסלמה עם לבנון עשויה לבוא לא רק מפעולה של ארגון הטרור חיזבאללה אלא גם מפעולה של ארגונים פלסטינים בדרום לבנון.

הרמטכ"ל הרצי הלוי בסיור האחרון בגבול לבנון. צילום: דובר צה"ל.

בתוך כך, בישראל עושים אבחנה בין "פרובוקציות" שעורכים אנשי "חיזבאללה" בגבול לבין פעולות משמעותיות. בהקשר הזה יש לציין כי הקמת האוהל בתוך שטח ישראל נחשבת לפרובוקציה למרות שגורמים אחרים במערכת הביטחון רואים בזה אירוע משמעותי יותר.

לסיום נזכיר דברים שכתב לפני כשבוע ראש המל"ל לשעבר מאיר בן שבת ב'ישראל היום'. בן שבת שנחשב למוערך על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו והיה מקורב אליו מאוד בעת שכיהן בתפקיד כתב: "על ישראל להמשיך את בניית המכשול לאורך הגבול, ולא לגלות סובלנות לפרובוקציות שמיועדות לשבש את פעילותה".

בן שבת הוסיף: "נכון להטיל על מערכת הביטחון להכין פעולות נקודתיות, גם חשאיות, שיסמנו לנסראללה כי מיצה את סבלנותה של ישראל ויזכירו לו וללבנון את המחירים ששילמו בהרפתקה הקודמת בימי מלחמת לבנון השנייה".

ראש המל"ל לשעבר הזכיר: "את פרק הלקחים, הנוגע למצב ערב מלחמת לבנון השנייה, סיימה ועדת החוץ והביטחון באזהרה 'מפני הישנות מצב שבו החלטה מדינית אסטרטגית לגיטימית כגון מדיניות ההכלה, תביא את הצבא לידי שיתוק ורפיון'".

היא הדגישה: "ניתן היה ליישם בגבול הצפון גישה טקטית זהירה אך אקטיבית יותר, שלא הייתה כרוכה בהפרה יסודית של מדיניות ההכלה". נכונים דברים אלה גם למציאות הנוכחית", כך בן שבת.

 

גבול לבנון חיזבאללה מאיר בן שבת יואב גלנט צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד