י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מאות מטפלות המשפחתונים עדיין לא קיבלו שכר

750 מטפלות מעוכבות שכר • איגוד המטפלות: "אם ימשיכו הרשויות להתחמק מאחריות - נשבית את פעילות המשפחתונים כליל"

גן ילדים, פלאש90
גן ילדים, פלאש90

מאות ממטפלות משרד הכלכלה טרם קיבלו את משכורתן בעבור החודשים ספטמבר ואוקטובר.

כ- 750 המטפלות מפעילות משפחתונים בירושלים, בני ברק, קרית מלאכי, ערד, תל אביב וראשון לציון. אליהן מצטרפות עוד כ-200 מטפלות מאלעד שקיבלו את משכורתן באורח חלקי. כולן מקבלות את משכורתן מן הרשות המקומית בתכנית המתוקצבת ע"י המדינה.

הסיבה להלנת השכר, כך נראה, היא כי גם לאחר חודשיים מתחילת שנת הלימודים טרם נחתם החוזה השנתי בין משרד הכלכלה לרשויות.

"כיצד ייתכן שעדיין לא השכילו הצדדים לסגור נושא פרוצדורלי שמתרחש מדי שנה? מדוע לא יכלו לעשות זאת במהלך חופשת הקיץ?" שואלת רחל אברהם, מראשי איגוד המשפחתונים בכוח לעובדים ומטפלת בבני ברק. "אי הסדרת החוזה פוגעת גם בציבור ההורים, הזכאים לסבסוד מהמדינה בהתאם לדרגות הכנסתם.

"מחדל החוזה מציב את שני הצדדים במצב בלתי אפשרי", מוסיפה אברהם, "להורה אין כסף לשלם למטפלת, והמטפלת מתוך אחריות להורים, תקבל את הילדים, אך מסיימת את החודש עם תשלום של 1000 ש"ח בעבור עבודה עם חמישה פעוטות!".

כזכור, בשבוע שעבר, הצליחה מחאת נציגות איגוד המשפחתונים בבני ברק להביא לקבלת מקדמה בגובה המשכורות שלא שולמו. ואולם, עדיין אין לעובדות כל הבטחה כי המשכורת הקרובה תשולם.

לאור התנהלות הרשויות בכוונת איגוד המטפלות להחריף צעדים. "נוח למשרד הכלכלה ולמועצות המקומיות להטיל את האחריות זו על זה ולהימנע ממציאת פתרון. המצב שבו מטפלת צריכה להתפלל למשכורת איננה מקובל. אם לא יתעשתו הרשויות נאלץ להשבית המשפחתונים בכל הארץ" מבהירה נטלי מוקואס, המלווה הארצית של איגוד המשפחתונים בכוח לעובדים.


כ-3400 מטפלות מפעילות את המשפחתונים של משרד הכלכלה. המשפחתונים פועלים בבתיהן של המטפלות, לרב באזורים פריפריאליים. פעילות המשפחתונים מסובסדת ע"י משרד הכלכלה עפ"י רמות ההשתכרות של ההורים.

בכדי לשמור על איכות הטיפול, נתונות המטפלות לביקורת ולהנחיות הקפדניות של המשרד. כך מובטחת ל-15,000 ילדים(למעלה משליש מהם ממשפחות רווחה) מסגרת בטוחה וזמינה כלכלית המאפשרת לשני בני הזוג לצוות לעבוד. ואולם, מעמדן של המטפלות מעולם לא הוסדר:

הן אינן עצמאיות: המשפחתון אמנם פועל בביתן, אך הן כפופות להנחיות משרד הכלכלה. אסור להן לקחת יום חופש ללא מחליפה מאושרת ע"י המשרד; אסור להן אפילו לשבת שבעה ללא סידור דומה, אסור להן לקבוע את היקף הילדים במשפחתון וחמור מכך: הן מחויבות להוצאות שוטפות החל מהכשרה ועד לעיצוב הבית מחדש, הכל מכיסן.

כך קורה שמשכורתן של רבות מהמטפלות נושק לשכר מינימום. "אנחנו נותנות למדינה שירות קריטי ובמיוחד למשפחות הרווחה, אך לא ייתכן שנהפוך למשפחות רווחה בעצמנו", אומרת עליזה ידעי, יו"ר איגוד המשפחתונים.
גן משפחתונים שכר משרד הכלכלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד