כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"המודל הקוריאני"

השר הציע: ארה"ב תתחייב להגן על סעודיה, אך תוותר על גרעין

שר החוץ אלי כהן בטור בוול סטריט ג'ורנל: סעודיה צריכה לאמץ את "המודל הקוריאני". בדומה לדרום קוריאה, ארה"ב תתחייב להגן על סעודיה אם תותקף, וסעודיה תוותר על השאיפות בתחום הגרעין

השר הציע: ארה"ב תתחייב להגן על סעודיה, אך תוותר על גרעין
הנשיא ביידן ומלך סעודיה צילום: סוכנות הידיעות הסעודית

שר החוץ אלי כהן פרסם מאמר מיוחד בעיתון ה'וול סטריט ג'רונל' בנוגע לדיווחים על הסכם שלום אפשרי עם סעודיה. השר כתב כי מאז החתימה על הסכמי השלום והנורמליזציה עם איחוד האמירויות הערביות, בחריין ומרוקו ובמיוחד לאחר הקמת הממשלה החדשה של ישראל, ביקשה ישראל לבנות גשרים עם מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות. התמקדות משמעותית הייתה ביצירת קשרים עם סעודיה, "תחנת הכוח של העולם הערבי".

השר ציין כי הבטחת ברית עם סעודיה לא תהיה רק ​​עוד הישג דיפלומטי; "הוא יהווה את הבסיס שעליו ניתן לבנות הרמוניה אזורית אמיתית. שותפות כזו עשויה לעורר אומות אחרות לרדוף אחר שלום מתמשך".

ארה"ב עשתה הרבה כדי לסייע בקידום הדיאלוג בין ערב הסעודית לישראל בחודשים האחרונים. כחלק מהמאמצים הללו, העלו הסעודים מספר דרישות מארה"ב, שלדעתם מהוות מפתח לקידום תהליך הנורמליזציה עם ישראל. רוב הבקשות הללו נוגעות לתוקפנות האיראנית וליכולתה של הממלכה להגן על עצמה מפני איום זה.

השר כהן ציין כי "זה מדגיש את נקודת המבט של סעודיה: האתגר העיקרי הוא לא ישראל אלא איראן, שכוונתה להפיץ את המהפכה האסלאמית השיעית שלה ברחבי האזור באמצעות אלימות, טרור ופיתוח נשק גרעיני".

השר כהן ציין את דרום קוריאה, שלמרות שחיה לצד שכנים חמושים בנשק גרעיני והיא בעלת האמצעים לפתח נשק גרעיני משלה, היא נמנעה מפיתוח נשק גרעיני בגלל מחויבות ההגנה של ארה"ב נגד תוקפנות הצפון.

איראן חמושה בגרעין אינה איום היפותטי בלבד. אם המשטר יבנה נשק גרעיני, זה כמעט בוודאות יצית מרוץ חימוש גרעיני אזורי. מדינות כמו ערב הסעודית, מדינות המפרץ, מצרים וטורקיה עלולות להרגיש לחוצות לחזק את ההגנה שלהן. למרות שמרוץ חימוש אזורי עשוי להיראות כתגובה בלתי נמנעת לעוצמתה ההולכת וגוברת של איראן, הוא יערער קשות את היציבות באזור, ועלול להטיל את כל המזרח התיכון לסכסוך.

כהן מציע כי "הבטחת הגנה אמריקאית דומה יכולה להרגיע את מדינות המזרח התיכון, בעיקר את ערב הסעודית ומדינות המפרץ. גישה זו תהפוך שאיפות גרעיניות אינדיבידואליות למיותרות, תחזק את היציבות האזורית ותקדם את סדר היום של שלום ונורמליזציה".

סעודיה נורמליזציה נשק גרעיני איראן ארה"ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד