כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
בקרוב

ניתן יהיה לאגור אנרגיה בבתי מגורים ולחסוך בעלויות החשמל

מינהל התכנון המליץ למועצה הארצית לאשר את תוכנית המתאר הארצית לאגירת אנרגיה | ניתן יהיה להקים מתקני אגירה בצמוד למתקנים פוטו-וולטאים, בתחנות דלק, וגם בבתי מגורים, דבר שיאפשר לווסת את צריכת החשמל באזורי ביקוש

מזומנים
מזומנים צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה (ולנת"ע), בראשות מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, המליצה אתמול (שלישי) למועצה הארצית לאשר את תוכנית המתאר הארצית לאגירת אנרגיה. התוכנית שקודמה על ידי משרד האנרגיה והתשתיות ומינהל התכנון, מסדירה את הליכי התכנון ומאפשרת הקמת מתקני אגירה במנעד רחב של הספקים ומיקומים לצורך מתן מענה למגוון השימושים של מתקני האגירה. מכוח התמ"א, ניתן יהיה להקים מתקני אגירה בצמוד למתקנים פוטו-וולטאים, בתחנות דלק, וגם בבתי מגורים, דבר שיאפשר לווסת את צריכת החשמל באזורי ביקוש. 

התוכנית תאפשר גם תשתית לטעינות רכבים חשמליים בתחנות דלק ללא השפעה על מערך הרשת.

בשנים האחרונות חל שימוש מואץ במתקני אגירת אנרגיה, אשר מאפשרים מגוון של תועלות למשק החשמל, לרבות התמודדות עם ייצור מבוזר, עומס על רשת החשמל, ייצוב תדר ועוד. כמו כן, למתקני האגירה תפקיד מרכזי ביכולת להגדיל את פוטנציאל הייצור של אנרגיות מתחדשות ואת האפשרות להסתמך על אספקת חשמל ממתקנים אלו, מעבר לשעות הייצור בפועל.

המועצה הארצית קיימה דיון ב-2.11.2021 במסמך המדיניות למתקני אגירת אנרגיה (שנערך בהתאם להחלטתה מיום 10.11.2020), אימצה את המלצותיו, ונתנה הוראה להכנת תמ"א למתקני אגירת אנרגיה. 

בהתאם לכך נערכה התכנית המוצעת, המסדירה את הליכי התכנון לקידום מתקני האגירה ומאפשרת מכוחה הוצאת היתרים למתקני אגירה זעירים עד גדולים. מתקני אגירה גדולים מאוד יקודמו בתכניות ברמה המחוזית והארצית. התמ"א מגדירה מדרג של מתקני אגירת אנרגיה בחלוקה לפי הספק, וכן קובעת, בין היתר, עקרונות תכנון, מיקומים מותרים להקמה והוראות לאופן בחינת היבטים סביבתיים. 

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח אמר: "מדובר בצעד חשוב נוסף שיקדם את מדינת ישראל לשימוש באנרגיה מתחדשת תוך צמצום בתחנות כוח מזהמות, וכן יחסוך במשאבים בהקמת קווי חשמל שמייצרים מפגעים נופיים".

מנהלת אגף בכיר תכנון פיסי במשרד האנרגיה, דורית הוכנר אמרה: "אגירת אנרגיה חשמלית תהיה אחד האמצעים שיאפשרו את הרחבת ייצור החשמל באנרגיות המתחדשות. זאת, בנוסף לשיפור אמינות אספקת החשמל וייצוב תפקוד הרשת. תוכנית המתאר הארצית לאגירה שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות תתכלל את טכנולוגיות האגירה, המיקומים המועדפים, המלצות לפריסתם ומאפייני ההקמה שלהם, וכן המלצות להסרת חסמים".

 

חשמל רכב חשמל הפסקת חשמל חיסכון בחשמל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד