י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
שדרוג משמעותי

מרכיבי הסלט הישראלי: השיטות החדשניות שיאפשרו גידול שנתי רציף

התקציב שיעמוד לטובת נוהל זה בשנת 2023 יעמוד על סך של 15 מיליון ש"ח לשדרוג טכנולוגי הכולל אמצעי צינון וחימום שיאפשרו גידול שנתי ורציף, ללא תלות במזג האוויר ובאירועי קיצון. שדרוג בתי הצמיחה, מצעים מנותקים ומערכות מתוחכמות נוספות

סלט
סלט צילום: freepik

על רקע השפעות שינויי האקלים: כדי להפחית את התלות בתנאי מזג האוויר, משרד החקלאות יסייע לחקלאים בשדרוג והקמה של חממות המבוססות על טכנולוגיות חדישות לגידול מרכיבי הסלט הישראלי.

הדרך הנפוצה ביותר היום לגידול עגבניות, מלפפונים ופלפלים בישראל היא באמצעות בתי צמיחה פשוטים המורכבים לרוב מחממות ומבתי רשת בסיסיים. דרך זו לא עושה מספיק שימוש בשיטות טכנולוגיות חדשניות, ומובילה לעיתים לפריון נמוך. מימוש הפוטנציאל הגלום בשימוש בטכנולוגיות מתקדמות, יכול להביא להגדלה משמעותית ביבולים, שכן באמצעות אלו יוכלו לצמצם את התלות במזג האוויר ותנאי קיצון. בעיה נוספת אשר נתקלים בה היא חוסר רציפות ביבול וכתוצאה מכך באספקה. בשל כך, נוצרים לאורך השנה תקופות בהן היצע המלפפונים והעגבניות לא עונה על הביקוש המקומי. 

גישור הפער בין הביקוש להיצע המקומי מתאפשר בטווח הקצר באמצעות יבוא. בטווח הארוך, להמשך שימוש בטכנולוגיות לא חדישות המניבות תוצרת בכמות נמוכה, לצד פתיחת הייבוא, עלולה להיות השלכה מרחיקת לכת, שתביא לנטישת מגדלים ישראליים בשל שחיקה ברווחיות, דבר שיגרור בהכרח הגדלת המחסור לאורך כל השנה. מדינת ישראל מספקת לתושביה את מרבית תצרוכת הפירות והירקות הטריים ותוכל לעשות זאת גם לטווח הארוך אם ישודרגו תשתיות הייצור ויותאמו לגידול שנתי רצוף.

לשם כך, המשרד ממשיך ליישם את הנוהל התלת שנתי שהחל בשנה שעברה עם השקעה של עד 60 מיליון ש"ח ומרחיב אותו השנה גם לפלפלים. התקציב שיעמוד לטובת נוהל זה בשנת 2023 יעמוד על סך של 15 מיליון ש"ח לשדרוג טכנולוגי הכולל אמצעי צינון וחימום שיאפשרו גידול שנתי ורציף, ללא תלות במזג האוויר ובאירועי קיצון. שדרוג בתי הצמיחה, מצעים מנותקים ומערכות מתוחכמות נוספות. התמיכה אף כוללת שדרוג ובניית בתי אריזה וחדרי קירור שיסייעו בשמירה על שרשרת קירור, משלב הגידול ועד לשלב השיווק.

סלט ישראלי משרד החקלאות טכנולוגיה חקלאות ישראלית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד