כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ביידן ילחץ על האופוזיציה

דיווח: ארה"ב וסעודיה הגיעו לסיכומים על נורמליזציה עם ישראל

ארה"ב וסעודיה הגיעו להבנות בנוגע להכרה בישראל בתמורה לוויתורים לטובת פלסטינים. בנוסף, סיכמו הצדדים על ערבויות ביטחוניות אמריקניות וסיוע גרעיני אזרחי. ביידן מקווה לעצור את הקשרים של הסעודים עם סין ולגרום לאופוזיציה בישראל לאחד כוחות עם נתניהו

דיווח: ארה"ב וסעודיה הגיעו לסיכומים על נורמליזציה עם ישראל
ביידן ובן סלמאן מחליפים אגרופים במקום לחיצת יד צילום: סוכנות הידיעות הסעודית

ארה"ב וסעודיה סיכמו על קווי מתאר רחבים להסכם בין ערב הסעודית לישראל בתמורה לוויתורים לפלסטינים, ערבויות ביטחוניות של ארה"ב וסיוע גרעיני אזרחי, כך לפי גורמים אמריקאים ששוחחו עם ה'וול סטריט ג'ורנל'.

פקידים אמריקאים הביעו אופטימיות זהירה בכך שבתשעת עד 12 החודשים הבאים, הם יכולים לסכם גם את הפרטים הקטנים יותר של מה שתהיה הסכם השלום החשוב ביותר במזרח התיכון בדור הנוכחי. אך הם מזהירים שהם עומדים בפני תהליך ארוך.

המאמצים המוגברים מגיעים לאחר שיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן נפגש בג'דה לפני שבועיים עם ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ביידן, במטרה להאיץ את השיחות. המשא ומתן עברו כעת לפרטים, כולל התייחסות לבקשות הסעודיות שארצות הברית תעזור להם לפתח תוכנית גרעינית אזרחית ולהציע ערבויות ביטחוניות.

הסעודים גם מבקשים ויתורים משמעותיים מישראל שיסייעו בקידום הקמת מדינה פלסטינית. בתמורה, ארה"ב לוחצת על ערב הסעודית להטיל מגבלות על מערכת היחסים הגוברת שלה עם סין.

"יש תוכנית עבודה לחקור את המרכיבים של מה זה יהיה ולבדוק את הגבולות של מה אפשרי", אמר בכיר אמריקאי אחד.

גורמים בכירים אמרו כי ארה"ב תבקש הבטחות מסעודיה שלא תאפשר לסין לבנות בסיסים צבאיים בממלכה, נושא שהפך לנקודה כואבת במיוחד בין ממשל ביידן לאיחוד האמירויות הערביות.

מנהלי המשא ומתן צפוים גם לבקש הגבלות שתטיל סעודיה על טכנולוגיה שפותחה על ידי חברה סינית והבטחות שריאד תשתמש בדולר אמריקאי, ולא במטבע סיני, כדי לתמחר את מכירות הנפט. גם ארה"ב צפויה לחפש דרכים לסיים את הריב על מחירי הנפט שנבע מהקיצוצים החוזרים ונשנים בייצור של ערב הסעודית.

מוחמד בן סלמאן יורש העצר העביר מסרים סותרים על מחויבותו לשלום, אך גורמים אמריקאים שעובדים על הנושא אומרים שמוחמד רציני בניסיון להסכם. אבל מוחמד גם אמר לעוזריו שהוא לא מוכן לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל בדומה לאלו עם איחוד האמירויות הערביות, שחתמה על הסכם ב-2020, כך לפי גורמים סעודים.

יורש העצר אמר ליועציו שהוא לא ממהר, במיוחד עם הקואליציה הנוכחית בישראל שמתנגדת להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

אחד המכשולים העיקריים העומדים בפני הסכם, הם אילו ויתורים ישראל תצטרך לעשות לפלסטינים בתמורה לקשרים דיפלומטיים פתוחים עם סעודיה. גורמים אמריקאים וסעודים אומרים כי ישראל תצטרך להציע הצעה משמעותית שתקדם את המאמצים להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

מחוקקים בארה"ב כבר מעלים חששות לגבי הסיכוי שאמריקה תציע לסעודיה הבטחות כי ארה"ב תבוא להגנת הממלכה אם היא תותקף - ערובה שתדרוש אישור של הסנאט. אפילו ערבויות ביטחוניות פחותות שאינן דורשות תמיכה מפורשת מהקונגרס צפויות להתמודד עם התנגדות בוושינגטון.

חלק מהמחוקקים מתנגדים על הרחבת מכירת הנשק לסעודיה, שעליה הגביל ביידן כשנכנס לתפקידו ב-2021 כדי למחות על השימוש של הממלכה בנשק אמריקאי במלחמה בתימן.

אם ארה"ב תצליח לנהל משא ומתן על הסכם שמקובל על מנהיגי סעודיה, ישראל, פלסטינים והקונגרס, ממשל ביידן מקווה שהלחץ העולמי לתמוך בהסכם שיעשה היסטוריה יגרום למפלגות האופוזיציה בישראל לאחד כוחות עם נתניהו ולתמוך בהסכם, דבר שהם עד כה סירבו לשקול.

ארה''ב סעודיה נורמליזציה איראן ממשל אמריקני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד