כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
דאגה יהודית

הטיה אנטי ישראלית בארגונים הנוטים לצד שמאל של הקשת הפוליטית

דוח של הליגה נגד השמצה בוחן את האנטישמיות וההטיה האנטי-ישראלית בפוליטיקה של השמאל האירופי. כיצד אנטי-ציונות משפיעה על השמאל הפוליטי בצרפת, גרמניה, ספרד ובריטניה

הטיה אנטי ישראלית בארגונים הנוטים לצד שמאל של הקשת הפוליטית
ריסוס גרפיטי: אילוסטרציה צילום: unsplash

ביטויים של הטיה אנטי ישראלית מצד ארגונים הנוטים לצד שמאל של הקשת הפוליטית, בארבע דמוקרטיות אירופיות, התגלגלו לכדי אנטישמיות ואף למתקפות אלימות נגד קהילות יהודיות מקומיות. כל זאת עפ"י הערכה חדשה, שנעשתה בארבע מדינות, ע"י הליגה נגד השמצה (ADL) וארגונים שותפים באירופה.

הדו"ח, שכותרתו אנטישמיות והטיה אנטי-ישראלית רדיקלית בקרב השמאל הפוליטי באירופה, בוחן את האנטישמיות והאנטי-ציונות של יחידים ותנועות הקשורים בארגוני שמאל פוליטי בצרפת, גרמניה, ספרד ובריטניה וכן מספר דוגמאות לכך בארה"ב.

"אין ספק שהרטוריקה האנטי-ציונית ועולם המונחים הרווח במעגלי השמאל האירופי, מאומצים יותר ויותר על ידי חלק מן השמאל הקיצוני בארה"ב", אמרה מרינה רוזנברג, סגנית נשיא לנושאים בין-לאומיים בליגה נגד השמצה. "אמנם אנטישמיות של יחידים הקשורים בארגוני שמאל פוליטי היא לרוב אלימה פחות מהאיום של אנטישמיות ימין קיצוני, אך כניסתה הגוברת אל המיינסטרים הפוליטי מטרידה אותנו עמוקות."

לגיבוש ההערכה של הליגה נגד השמצה סייעו הארגונים האירופיים הבאים: הקרן לביטחון הקהילה, ארגון של הקהילה היהודית הבריטית העוסק בביטחון ובמעקב. כתב העת לפוליטיקה ותרבות K., The Jews, Europe, the 21st Century”" המדווח על אתגרים והזדמנויות בחיי היהודים בצרפת ובאירופה· קרן אמדו אנטוניו, אחד מן הארגונים העצמאיים החוץ ממשלתיים הבולטים בגרמניה. אקום – ארגון עצמאי ללא שיוך דתי-כנסייתי המחזק את הקשר שבין ספרד ומדינת ישראל.

בנוסף מזהה הדוח סוגיות אנטישמיות משותפות שעולות בארבע המדינות, לרבות טענות על קנוניה יהודית לשליטה בפוליטיקה ובמדיה; טריוויאליזציה של השואה; השוואה בין מדינת ישראל והמשטר הנאצי; והטענה השגויה שלפיה האשמות באנטישמיות משמשות כדי להשתיק ביקורת על ישראל.

"ניתוח זה מדגיש את הצורך בכך שהקהילה היהודית בארה"ב ותומכיה מישראל באופן רחב יותר, יתנו את דעתם מקרוב על המגמות באירופה ויהיו ערניים לפוטנציאל ההתפשטות שלהן," אמרה רוזנברג. "הדבר נכון ביתר שאת כשמדובר בטרנדים של אנטי ישראליות ואנטי ציונות, שם אנו רואים טשטוש של הגבול שבין מתקפות על ישראל ובין מתקפות על יהודים ועל הזהות היהודית."

ד"ר דייב רייך, מנהל תחום המדיניות בקרן לביטחון הקהילה אמר כי "בריטניה חוותה את האופן שבו אנטישמיות בחלקים מסוימים של השמאל עשויה להיות בעלת השפעה עמוקה על הקהילות היהודיות ואפילו על הפוליטיקה הרחבה יותר, במידה שלא מאתגרים אותה ולא בוחנים אותה. אנו מקווים כי דוח זה יוסיף להבנה רחבה יותר של הרעיונות והנושאים העיקריים באנטישמיות מסוג זה, הן בבריטניה, הן מחוצה לה, על מנת לוודא שמרחב המחיה של התופעות הללו יצטמצם".

סטפני בו, העורכת הראשית של כתב העת K., The Jews, Europe, the 21st Century”" ציינה כי "בצרפת של היום, הקהילה היהודית מתמודדת לא רק עם אנטישמיות ימין קיצוני שהיא בת מאות שנים, אלא גם עם אנטישמיות אסלאמית בת כמה עשורים ולצדה אנטישמיות גוברת מצד שמאל של המפה, הכוללת אנטי-ציונות לצד אנטישמיות קלאסית".

טהירה אמיר, מנהלת תוכניות בקרן אמדו אנטוניו אמרה כי "אנטישמיות היא בעיה עבור החברה כולה. היא משפיעה גם על חלקים מן השמאל, ששם אנטישמיות הקשורה באופן ייחודי לישראל היא סוגייה שהולכת ומתגברת ועלינו להידרש אליה. מיתוסים ומזימות עתיקות קמים לתחייה בלבוש חדש בשם פוליטיקה פרוגרסיבית כביכול. במקביל, אסור לנו גם לשכוח שמאז ומעולם הייתה ביקורת כלפי האנטישמיות מצד שמאל של המפה ועלינו להמשיך לעודד אותה ולתמוך בה. זה מעורר תקווה ומאפשר לבנות בריתות חזקות".

אנג'ל מאס, נשיא אקום אמר כי "לפני ששים שנה, לפני שספרד הפכה לדמוקרטיה, האנטישמיות שמרה על צורותיה הקלאסיות והייתה מקושרת בבירור עם החלקים היותר שמרניים באוכלוסייה. כיום, כמו בשאר אירופה, האנטישמיות המסורתית, המוסתרת כעת כאנטי ציונות, בולטת לכל רוחב הקשת של השמאל הפוליטי".

הליגה נגד השמצה אנטישמיות בבריטניה אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד