כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
החקיקה המשפטית

העתירות כנגד צמצום 'עילת הסבירות' - ביהמ"ש הוציא צו על תנאי

בית המשפט העליון הוציא צווים על תנאי בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד צמצום עילת הסבירות | בית המשפט כתב בתשובתו כי ההחלטה מגיעה "מטעמים של יעילות הטיפול בעתירות בלבד, ואין בכך שום הבעת עמדה לגופם של דברים" | גורמים בליכוד: "זה צעד שהוא כל כולו אנטי"

העתירות כנגד צמצום 'עילת הסבירות' - ביהמ"ש הוציא צו על תנאי
אילוסטרציה צילום: דוברות הרשות השופטת

בג"ץ הוציא צו על תנאי בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות וכתב כי הסיבה היא "מטעמים של יעילות הטיפול בעתירות בלבד, ואין בכך שום הבעת עמדה לגופם של דברים". לפי הצו שניתן, הכנסת צריכה להתייצב לדיון ולהסביר מדוע לא יבוטל התיקון לחוק היסוד שביטל את עילת הסבירות.

 המשמעות היא שהשופטים יוכלו להשתמש בעילת הסבירות בעתירות הקרובות, בהן חוק הנבצרות וכינוס הוועדה למינוי שופטים.

ניתן לומר כי אם הצו ניתן - פירוש הדבר שיש סיכוי גבוה שלבסוף העתירה אכן תתקבל. בג"ץ לא ממהר להוציא צו על תנאי בכל עתירה אלא רק במקרים שבהם יש סיכוי שהעתירה תתקבל.

"בטרם תוגשנה התגובות המקדמיות, מטעמים של יעילות הטיפול בעתירות ומטעמים אלה בלבד, בלא שיהיה בכך משום הבעת עמדה לגופם של דברים, החלטנו להורות על מתן צו על תנאי כמבוקש בעתירות שבכותרת", נכתב בהחלטה.

עוד נכתב בהחלטה כי יש סיכוי שהדיון יועבר בשידור חי ״בהמשך לבקשות שהוגשו בנושא, ובהתאם לסמכות הנתונה לבית המשפט על פי סעיף 70(ב) לחוק בתי המשפט, אנו בוחנים אפשרות לקיים שידור ישיר של הדיון בהליכים. ככל שיש למי מהצדדים הסתייגות מקיום השידור, עליו להודיע על כך עד ל-24 באוגוסט״, נכתב.

‏גורמים בכירים בליכוד אמרו בתגובה כי "ברור שבית המשפט מצא צורך להדגיש שהוא לא עושה אפילו צעד קטן טכני כשמדובר בפסילת חוקי יסוד. זה צעד שהוא כולו אנטי - דרמה מעל ומעבר למקובל , וזאת כנראה כהכנה לקראת הדיון הגדול במטרה לא לתת אפילו קצה של רמז למה שצפוי בדיון עצמו"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי "ההחלטה להוציא צו על תנאי בעתירה נגד החוק לצמצום עילת הסבירות, היא התנהלות שקופה למדי של בית המשפט העליון, שמדלג על שלבים ופועל בכל דרך כדי לקבל את העתירה לביטול חוק יסוד. רבים מרגישים שחלק גדול מהשופטים שדנים בעתירה, כבר החליטו למעשה מה יכריעו בה. בכדי שאמון הציבור במערכת המשפט יגבר, היה מצופה וראוי מבית המשפט לא לקצר הליכים ולאפשר דיון בלב פתוח ונפש חפצה".

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד ד"ר אליעד שרגא אמר כי "אנחנו מברכים את שופטי בית המשפט העליון שמוכיחים אומץ לב ונעמדים כחומה בצורה נגד חוקי ההפיכה המשטרית המסכנים את עתידה הדמוקרטי של מדינת ישראל. צעד אחר צעד ניאבק ונבטל את כל חוקי ההפיכה המשטרית שממשלת נתניהו והקיצונים מבשלים לנו. מדינת ישראל לא תהיה דיקטטורה. נגן על הדמוקרטיה הישראלית בגופנו ובנפשנו".

כזכור, 8 עתירות הוגשו נגד תיקון חוק יסוד שקבע כי בתי המשפט לא ידונו בסבירות החלטות ממשלה, ראש ממשלה ושרים, כולל מינויים וכולל החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות, הדיון יתקיים ב-12 לספטמבר.

העותרים טוענים כי ביטול עילת הסבירות יביא לשימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת, וכי משמעותו היא "מתן פטור לשרי ממשלת ישראל מחובתם להפעיל את הסמכויות שניתנו להם באופן סביר".

לטענת התנועה לאיכות השלטון שהייתה מהעותרים, התיקון לחוק אינו חוקתי, משום שהוא משנה באופן מהותי את המבנה הבסיסי של הדמוקרטיה הפרלמנטרית הישראלית ואת אופי המשטר, תוך ביטול דה פקטו של הרשות השופטת ופגיעה אנושה במארג העדין של הפרדת הרשויות ומערך האיזונים והבלמים במדינת ישראל. התנועה לאיכות השלטון מוסיפה כי משמעות התיקון - מתן כוח בלתי מוגבל לרשות המבצעת, הוא שימוש לרעה בסמכות מכוננת.

בג"ץ צו על תנאי עילת הסבירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד