כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

אבל בארגנטינה: הרב שאול סיתהון דבאח זצ"ל

'בחדרי חרדים' עם קווים לדמותו של הנגיד מבואנוס איירס שהלך לעולמו בשבת, מגדולי מחזיקי עולם התורה • בן 99 בפטירתו

צילום: חווייר הוכמן - משלה דיגיטל ארגנטינה
צילום: חווייר הוכמן - משלה דיגיטל ארגנטינה

ברוך דיין האמת: בבואנוס איירס שבארגנטינה נפטר הנגיד הרבני רבי שאול סיתהון דבאח ז"ל מגדולי מחזיקי עולם התורה בארץ ובעולם כשהוא בן 99 בפטירתו.

לפני כחודשיים נתגלתה אצלו המחלה הנוראה ל"ע, כשהוא מקבל על עצמו באהבה ובאמונה תמימה את מסכת הייסורים שפקדה אותו. בימים האחרונים התדרדר מצבו עד שהשיב את נשמתו לבוראה.

רבי שאול סיתהון דבאח ז"ל נולד בשנת תרע"ו לאביו הגאון חכם דוד סיתהון דבאח זצ"ל בעיר קילז' שבטורקיה ולאמו הרבנית זריפה ע"ה, גם היא לבית סיתהון.

בבית אביו זצ"ל ששימש כגאב"ד הקהילה החרדית במקום, גדל והתחנך לשם ולתפארת, כאשר כבר מינקותו ניכרו בו מידותיו התרומיות ואהבת התורה העצומה שפיעמה בו.

לאחר שאמו של אביו הלכה לעולמה בשנות ילדותו עברו בני המשפחה לחלאב שבסוריה, שם המשיך לגדול ולקבל מלא חופניים תורה ויראת שמיים מאביו זצ"ל בהיותו ילד קטן התייתם מאמו הרבנית ע"ה, כשהוא מקבל על עצמו באמונה תמימה את הדין ובכוחות נפש נדירים לילד קט. לאחר תקופה נשא אביו לאישה את אמו חורגתו הרבנית אסתר ע"ה.

בשנת תרפ"ד עלה עם אביו זצ"ל וכל בני המשפחה לארץ הקודש, כשהם קובעים את מקום משכנם בירושלים. בהיותו בן תשע נכנס ללמוד תורה בהיכלי של ישיבת "פורת יוסף" בעיר העתיקה בירושלים, כשהוא נקשר בליבו ונפשו למורו ורבו הגאון רבי עזרא עטיה זצ"ל. בתקופה זו שקד על תלמודו ביגיעה והתמדה רבה, כשהכל רואים בגדלותו ורמתו התורנית הגבוהה וכשקדן עצום אשר עמל בתורה יומם וליל.

מידי יום שישי היה נבחן אצל רבו ראש הישיבה זצ"ל, כשהגר"ע מביע את התפעלותו העצומה מהיקף ידיעותיו של המנוח זצ"ל ומשקידתו הגדולה ולאות הוקרה היה מעניק לו מטבע 'שילינג'. לימים סיפר כי מטבע זה היה מחיה את נפשו כפשוטו באותם ימי עוני ומחסור.

בתקופת הפרעות שהתחוללו בירושלים על ידי הערבים, נבצר ממנו ללכת מביתו שבשכונת הבוכרים לעיר העתיקה כדי לשקוד על תלמודו בהיכל הישיבה כמימים ימימה, והוא המשיך ללמוד בסמיכות לביתו, אך כל חייו הצטער על אותם ימים, בהם נפגמו סדרי הלימוד הקבועים שלו וירדה איכות התמדתו בתורה.

בשנת תר"ץ נסע אביו רבי דוד זצ"ל לבואנוס איירס שבארגנטינה, באותה עת כיהן כרבה של בואנוס איירס הגאון חכם רבי שאול סיתהון זצ"ל שנודע בתקנותיו את 'תקנות הגיור' לאסור קבלת גרים בארגנטינה והיה בן דודו של רבי דוד זצ"ל. עם בואו של רבי דוד, ראה בו רבי שאול כשותף וממשיך דרכם של אבותיו ורבותיו הגדולים בביצור חומות הדת והכשרות במדינה, בפרט לאור המצב החמור ששרר בנושאי הדת באותה התקופה, כאשר היה צריך הרבה כוח ותעצומות כדי ללחום את מלחמות הדת ביד רמה.

ביום כ"ט סיוון תר"ץ הסתלק חכם שאול זצ"ל, ובעצת כל ראשי ובני הקהילה הוחלט למנות את חכם דוד זצ"ל כרבה של קהילת "יסוד הדת" בבואנוס איירס.

לאחר המינוי בחודש כסליו תרצ"א, נסעה רעייתו הרבנית אסתר ע"ה יחד עם כל בני המשפחה בהם המנוח זצ"ל מעיר הקודש ירושלים לבואנוס איירס, והמשפחה התאחדה מחדש.

באותם ימים נפתח פרק חדש בחייו של רבי שאול זצ"ל, כאשר הוא נהיה יד ימינו של אביו זצ"ל בכל מלחמות הדת שעשה ופעל. רבים ניסו להצר את צעדיהם, בהם קהילות הרחוקות מהדת שדרשו 'פתיחות' ושינויים במסורת ההלכה, אך רבי דוד ובנו רבי שאול נעמדו בפרץ כאריות ולחמו על טהרת ומסורת ישראל שלא תיפגם. בעקבות פעילותם החלה באותה התקופה תפנית חדה בביסוס חומות הדת בין הקהילות היהודיות בכלל, ובפרט בקהילת 'יסוד הדת', כשהם מצליחים לשמור על רבים מבני ישראל לבל יסטו מדרך הישר והמסורה לנו מדור דור.

פעילויות הקודש שלהם התפשטו בנושאים רבים ומגוונים, כהעמדת איטליזים כשרים ובניית מקוואות וסידור גיטין וקידושין על פי ההלכה המסורה מבלי לזוז כקוצו של יו"ד ממסורת ההלכה.
בשנת תרצ"ט נשא רבי שאול זצ"ל לאשה את רעייתו הרבנית לויסה שתחי' בת הרב ישראל שווכה ז"ל. לאחר נישואיו המשיך בפעילות הקודש, כשהוא לא גורע ממשנת לימודיו בהתמדה ועמל בתורה.

ביום כ"ג באב תש"ט הסתלק עליו אביו הגדול הגאון חכם רבי דוד זצ"ל לבית עולמו, כאשר במקומו מונה הרב הגאון רבי יצחק שחיבר זצ"ל לאב"ד קהילת "יסוד הדת" ורב קהילת יוצאי חלאב. רבי שאול זצ"ל בהכירו את כל ענייני הנהגת הקהילה, עמד לימין הרב החדש כשהוא מתמסר בכל עוז להצלחתו ולביסוס רבנותו ובכך נהיה ליד ימינו ואיש סודו בכל נושאי הקהילה. יחד הם המשיכו ללחום את מלחמות ד' ביד רמה.

פרק מיוחד היה מסירות נפשו כפשוטו לאחזקתם הכלכלית של מוסדות החינוך והתורה שהקים. תקופה מסוימת אף נצרך לגייס סכום עתק של חמישה עשר מיליון דולר למען ביסוס המוסדות, אך הוא לא נרתע ובאמונה תמימה בקב"ה התגייס לעניין. כמו כן, ביראתו הגדולה חרד על טהרת בית ישראל והקים במסירות נפשו הנדירה מקוואות טהרה ברחבי בואנוס איירס.

צדקת פזרונו הייתה מן המפורסמות. תדיר הזיל מכספו ומהונו למוסדות התורה והחסד בארץ הקודש ובתפוצות לאין ערוך.

על אף טרדותיו הרבות, ובפרט העול הכלכלי והרוחני שהיה מונח על כתפיו ממוסדות התורה והחינוך שהקים, לא זנח את דאגתו לכלל קהילות היראים בארגנטינה. ותדיר בטובת עין מופלגת ובלתי מצויה כלל, נתן ידו ומהונו לחזק את שאר קהילות החרדים ומוסדות התורה והחינוך על טהרת המסורת, ככל אשר היה בידו למען הרבות כוח היראים במדינה. הכל היו מתפעלים מכך שהוא דואג לקהילות רבות, בזמן שיש על כתפיו את הדאגה למוסדות שבראשותו, אך הוא בפשטות אופיינית היה מבהיר כי הכל הוא עושה למען הרבות תורה בישראל.

לפני כארבעים וחמש שנים למרות היותו בשיא כוחו ולמרות היותו שקוע כל כולו בלימוד תורה ועשיית חסד, החליט רבי שאול זצ"ל להעביר את כל עסקיו לבניו, כדי שיוכל הוא למסור את עצמו פשוטו כמשמעו לתורה ועבודה ולהרבות בצדקה וחסד לחיזוק מוסדות התורה. באותן שנים אף החל לעסוק בסיוע למצוות 'הכנסת כלה' כאשר הוא נוטל על שכמו את הטיפול במקרים רבים של נישואי כלות יתומות וחסרות אמצעים במסירות נפש ובהטבה מפליאה וללא גבול.

את מקום תפילותיו קבע בבית הכנסת שעל ידי קהילת "סוכת דוד" שהוקם על שמו של אביו זצ"ל, כבוד התורה היה אצלו ללא שיור וגבול. היה משים עצמו כאסקופה הנדרסת בפני תלמידי חכמים, כשהוא מראה לכל את ההערכה והכבוד הרב שראוי לכבד בהם את היושבים ועמלים בתורת ד'. רגשותיו היו גואים בעת שראה אברכים ובחורים יושבים והוגים בתורה כשהם מסירים מעצמם את טרדות העולם הזה. כל רב שביקר במעונו היה מכבדו במורא גדול ודואג ללוות אותו עד רחובה של עיר.

במסע הלווייתו שיצא אמש מבית המדרש "יסוד הדת" השתתפו אלפים רבים מכלל הקהילות התורניות בבואנוס איירס שבארגנטינה, ובראשם ראש ישיבת "חפץ חיים" הגאון רבי שמואל אריה לוין רבני הקהילות, מרביצי התורה, מנהלי וראשי מוסדות התורה והחסד של כלל הקהילות היהודיות בארגנטינה, אנשים, נשים וטף מעדות וממגזרים שונים. שעה ארוכה לפני תחילת מסע ההלוויה התמלאו הרחובות בהמוני אנשים שמיררו בבכי על לכתו של אחד המיוחד שמסר נפשו בעד העמדת הדת על תילה עשרות שנים במסירות נפש.

במסע ההלוויה ספדו הגאון רבי שמואל אריה לוין, הג"ר עזרא דוואק מראשי ישיבת "יסוד הדת", רבני וראשי הקהילות לאחר מכן נטמן בבית העלמין במקום, כאשר ביום שלישי יועלה ארונו ארצה וייטמן בהר הזיתים בירושלים.

הותיר אחריו את רעיייתו לויסה שתחי' שעמדה לימינו במסירות נפש בכל מפעלותיו העצומים ומעשי החסד הגדולים שעשה בימי חייו, בניו הרב רבי דוד א מגדולי תמכין דאורייתא, רבי ישראל והרה"ג רבי דניאל רב קהילת 'עוד יוסף חי' בבואנוס איירס. בתו הרבנית לויסה סיתהון תחי' אלמנת אחיו חתנו הר"ר שלמה סיתהון זצ"ל.

חתניו הרבנים: רבי מרדכי דוואק ורבי עובדיה קטן. נכדים ונינים הממשיכים בדרכו הגדולה והולכים בדרך התורה והמצוות, ביניהם הרה"ג רבי עזרא דוואק מראשי ישיבת "יסוד הדת", הרה"ג שאול סיתהון, הרה"ג אריאל סיתהון, והרה"ג אלכסנדר סיתהון מחשובי האברכים בישיבת מיר בירושלים.

תהא נשמתה צרורה בצרור החיים.
לוויה נגיד ארגנטינה דבאח סיטון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד