כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
צחוק מהחוק

נשיא דרום אפריקה לשעבר שוחרר שעה לאחר שהוחזר לכלא

נשיא דרום אפריקה לשעבר ג'ייקוב זומה שוחרר שעה לאחר שהוחזר לכלא. הנשיא לשעבר שהה שעה אחת בכלא בשל "צפיפות". הצפיפות בכלא "מהווה איום ישיר על בריאות האסירים, הביטחון והניהול, והיא עלולה להוביל לעלייה במחלות", נאמר

נשיא דרום אפריקה לשעבר שוחרר שעה לאחר שהוחזר לכלא
נשיא דרום אפריקה לשעבר ג'ייקוב זומה צילום: אינסטגרם

נשיא דרום אפריקה לשעבר, ג'ייקוב זומה, הוחזר לכלא ביום שישי כדי לציית לפסיקה לפיה שחרורו בשל בריאות לקויה היה בלתי חוקית - אך שוחרר לאחר שעה בלבד בהליך רשמי של שחרור מפאת צפיפות בכלא.

הנשיא לשעבר בן 81 הגיע למתקן הכליאה באסטקורט בשעה 6 בבוקר שעון מקומי ביום שישי ו"התקבל למערכת", ואז שוחרר במהירות, כך על פי הנציב הלאומי של שירותי הכליאה, מקגותי תובאקאלה.

זומה, שכיהן כנשיא בין 2008 ל-2018, החל לרצות עונש מאסר של 15 חודשים ביולי 2021 לאחר שהואשם בביזיון בית המשפט בגין התרסה לזימון להופיע בחקירת שחיתות במהלך כהונתו. מעצרו הראשוני הוביל להפגנות אלימות ברחבי דרום אפריקה שגרמו למותם של עשרות בני אדם.

בספטמבר 2021 הודיעה הממשלה כי זומה, אז בן 79, שוחרר מהכלא על תנאי עקב בריאות לקויה. הממשלה הודיעה כי זומה ישוחרר מהכלא באוקטובר 2022.

אולם בית המשפט לערעורים בדרום אפריקה קבע בנובמבר האחרון כי על זומה לחזור לכלא, ואמר כי ההחלטה לשחררו על תנאי בגלל מצב בריאותי אינה חוקית.

כדי לציית לפסק הדין, חזר זומה לכלא ביום שישי האחרון, אך נהנה ממדיניותו של נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוסה להעניק סוג של חנינה לעבריינים לא אלימים בדרום אפריקה, במטרה להפחית את הצפיפות בבתי הכלא.

הצפיפות בכלא "מהווה איום ישיר על בריאות האסירים, הביטחון והניהול, והיא עלולה להוביל לעלייה במחלות", אמר שר הכלא, רונלד למולה, ביום שישי. "זה פוגע ביכולת המחלקה לספק תוכניות פיתוח ושיקום".

דרום אפריקה מאסר על תנאי מאסר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד