כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הקטארים תיווכו

הפרטים נחשפים: משלחות אמריקאיות ואיראניות שהו בבתי מלון נפרדים

לפני סגירת ההסכם בין איראן לארה"ב, משלחות אמריקאיות ואיראניות שהו בבתי מלון נפרדים בקטאר. בטווח ראייה זה של זה, אך לא בטווח שמיעה. דיפלומטים קטארים נעו הלוך ושוב בניסיון קדחתני לתווך הסכם בין המשלחות  

הפרטים נחשפים: משלחות אמריקאיות ואיראניות שהו בבתי מלון נפרדים
בתי מלון צילום: FREEPIK

חתימת ההסכם לשחרור חמישה אמריקאים שנעצרו באיראן, הגיעה לאחר שמשלחות אמריקאיות ואיראניות התאספו בבתי מלון נפרדים בדוחא בירת קטאר - בטווח ראייה זה של זה, אך לא בטווח שמיעה. דיפלומטים קטארים נעו הלוך ושוב בניסיון קדחתני לתווך הסכם בין המשלחות, כך דיווחה רשת CNN.

השיחות לא התנהלו בפגישות פנים אל פנים בין ארה"ב לאיראן, במשך יותר משנה התקיימו פגישות במלונות בבירת קטאר, כך אמר גורם אמריקאי שמכיר את המשא ומתן ל-CNN.

במקום זאת, פקידים קטארים העבירו מסרים הלוך ושוב, כאשר חלק מהעבודה הלוגיסטית מתרחשת בצורה דיסקרטית בין הקטארים והדיפלומטים האמריקאים.

השיחות העקיפות היו חלק מתהליך בן שנתיים שהביא להסכם שהוכרז בסוף השבוע, פריצת דרך דיפלומטית בין יריבים מרים שאפילו לא מדברים זה עם זה.

קווי המתאר הכוללים של מפת הדרכים של ההסכם החלו להתגבש בדוחא לפני כחצי שנה, לאחר שנתיים וחצי של דיונים עקיפים אינטנסיביים בין וושינגטון לטהראן. וביום חמישי האחרון, המאמצים האינטנסיביים הללו הניבו את הסימן החיובי הראשון, כאשר איראן שחררה חמישה אמריקאים שנעצרו בכלא אווין הידוע לשמצה והעבירה אותם למעצר בית.

"זה צעד חיובי שהם שוחררו מהכלא ונשלחו למעצר בית. אבל זו רק תחילתו של תהליך שאני מקווה ומצפה שיוביל לחזרתם הביתה לארה"ב", אמר מזכיר המדינה אנטוני בלינקן לאחר ההודעה על ההעברה.

מרכיב אחד בעסקה הוא חילופי שבויים בין ארה"ב לאיראן, במסגרת ההסכם ישוחררו חמישה איראנים שנמצאים בכלא בארה"ב, ושחרור 6 מיליארד דולר איראניים שנמצאים בבנק בדרום קוריאה, הכסף יועבר לקניית סחורות כמו מזון ותרופות על ידי העברת הכספים לחשבונות בקטאר. מקורות אומרים ל-CNN שהכספים הגיעו ממכירות נפט.

מקור אחד שתודרך על ההסכם אמר שהתהליך להעברת הכספים לקטאר עשוי להימשך 30 עד 45 ימים, ושני מקורות אמרו שהכסף יעבור דרך שוויץ לפני שיגיע לקטאר.

CNN איראן ארה''ב קטאר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד