כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
עלות של 1.2 מיליארד דולר

ארה"ב תממן מתקנים מיוחדים לשאוב גז חממה מהשמים

ארה"ב תממן מאמץ של 1.2 מיליארד דולר לשאוב גזי חממה מהשמים. מדענים רבים ספקנים לגבי הטכנולוגיה, ואנשי איכות הסביבה מתחו ביקורת על התוכנית

ארה"ב תממן מתקנים מיוחדים לשאוב גז חממה מהשמים
אילוסטרציה צילום: אורן ינון

ממשל ביידן ישקיע 1.2 מיליארד דולר כדי לסייע בבניית שני מפעלים מסחריים לשאיבת זיהום פחמן דו חמצני מהאטמוספירה, טכנולוגיה בתחילת דרכה שכמה מדענים טוענים שיכולה להיות פריצת דרך במאבק בהתחממות כדור הארץ, אך אחרים חוששים ממנה.

ג'ניפר גרנהולם, שרת האנרגיה, הודיעה ביום שישי שהמשרד יממן שני פרויקטי פיילוט של הטכנולוגיה השנויה במחלוקת.

חברת Occidental Petroleum תבנה את אחד המפעלים במחוז קלברג, טקסס, ובאטל, ארגון מחקר ללא מטרות רווח, יבנה את המפעל השני ב-Calcasieu Parish על חוף לואיזיאנה. הממשלה הפדרלית והחברות יחלקו באופן שווה את עלות בניית המתקנים.

"הפרויקטים האלה יעזרו לנו להוכיח את הפוטנציאל של טכנולוגיות הדור הבא האלה כדי שנוכל להוסיף אותם לארסנל המאבק במשבר האקלים שלנו, ואחת מהטכנולוגיות האלה כוללת לכידת אוויר ישירה, שהיא בעצם שואבי אבק ענקיים שיכולים לינוק עשרות שנים של זיהום פחמן ישן ישר מהשמיים", אמרה השרה גרנהולם לתקשורת.

אבל מדענים רבים סקפטיים, ותומכי איכות הסביבה מתחו ביקורת על התכנית.

סגן הנשיא לשעבר של ארה"ב, אל גור, נתן ביקורת נוקבת על טכנולוגיית לכידת אוויר ישירה מהשמים, וכינה את השימוש בה "מפגע מוסרי" שיאפשר ליצרני דלק מאובנים להמשיך ולזהם.

"זה נותן להם תירוץ לא להפסיק אי פעם את הנפט", אמר. "זה נותן להם רישיון להמשיך לייצר עוד ועוד נפט וגז".

גור ציין כי העלות הנוכחית של טכנולוגיית לכידת אוויר ישירה גבוהה בצורה יוצאת דופן וכי התהליך דורש כל כך הרבה אנרגיה שיהיה הגיוני יותר למנוע פליטת פחמן מלכתחילה במקום לנסות לנקות אותן לאחר מעשה. בחברות הנפט והגז אומרים כי העלויות ירדו וכי התהליכים ישתפרו בשנים הקרובות.

נכון לעכשיו, כ-30 מפעלים כאלה הוזמנו ברחבי העולם, אך גורמים במשרד האנרגיה אמרו שכאשר יושלמו הפרויקטים של טקסס ולואיזיאנה, הם יהיו שני המתקנים הגדולים בעולם, כך דיווח ה'ניו יורק טיימס'.

משרד האנרגיה מתכנן כי שני המפעלים ייצרו 4,800 מקומות עבודה ויסירו מדי שנה יותר משני מיליון טונות של פחמן דו חמצני מהאטמוספירה, שווה ערך להורדת חצי מיליון מכוניות מונעות בנזין מהכביש.

מיץ' לנדריה, מתאם התשתיות של הנשיא ביידן, כינה זאת "ההשקעה הגדולה ביותר בהסרת פחמן מהונדסת בהיסטוריה".

ארה''ב שמים זיהום אוויר טיהור אוויר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד