כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
מתוארך למאה ה--14

אחד מבתי הכנסת הגדולים במרכז אירופה נחשף בפולין

שרידי בית כנסת מימי הביניים שנחשב לאחד הגדולים באירופה התגלו בפולין. שרידי בית כנסת מהמאה ה-14, שהיה אחד הגדולים במרכז אירופה, התגלו במהלך עבודות שיפוץ של בניין בעיר ורוצלב

אחד מבתי הכנסת הגדולים במרכז אירופה נחשף בפולין
שרידי בית הכנסת שהתגלו צילום: אוניברסיטת ורוצלב

בעיר ורוצלב שבפולין נחשף אחד מבתי הכנסת הגדולים והעתיקים במרכז אירופה, השרידים התגלו במהלך עבודות שיפוץ של בניין בעיר ורוצלב. חוקרים מאוניברסיטת ורוצלב למדע וטכנולוגיה חשפו את שרידי בית הכנסת. החוקרים מעריכים כי השרידים מבית הכנסת של הקהילה היהודית הראשונה ליד ורוצלב.

לאחר שגילו את הקירות העתיקים של בית הכנסת, החלו ארכיאולוגים בחפירות במטרה למצוא את המקווה. המקום מתוארך למאות ה-17, ה-16 וה-15 או אפילו ה-14, עם קרמיקה ואריחים עתיקים מאד.

ד"ר פבלו דומא מהאוניברסיטה אמר כי החוקרים מעריכים כי יש גם מקווה במקום, עם זאת, עדיין אי אפשר לדעת מה בדיוק היו הקירות שנחשפו.

בזמן שבוצעו עבודות ארכיאולוגיות לקראת שיפוצים ברחוב סבסקה 49, בו שוכן המכון ההיסטורי של אוניברסיטת ורוצלב, נחשפו מתחת לטיח קטעים גדולים של קירות לבנים מהמאה ה-14.

אוניברסיטת ורוצלב עדכנה לאחרונה על עבודתה הארכיאולוגית באתר שהתגלה בשנת 2021. לאחר חשיפת הקירות, החלו ארכיאולוגים לעבוד באתר וקבעו כי המבנים שנחשפו דומים לבנייה האופיינית של בתי כנסת אירופיים מימי הביניים.

"העובדה שבמקום בתי המגורים הצפויים יש לנו בית כנסת, ומעל לכל הגודל שלו, הייתה די הפתעה", אמרה מאלגורזאטה צ'ורוסקה, פרופסורית בפקולטה לאדריכלות באוניברסיטת ורוצלב למדע וטכנולוגיה, שהיא אחת מהחוקרים המרכזיים באתר.

"על בסיס המחקר ההיסטורי יש סבירות גבוהה ששרידי בית כנסת מהמאה ה-14 המשולבים בחומות ארמון עירוני התגלו זה עתה", פרסמה אוניברסיטת ורוצלב בהצהרה.

"הבניין ברחוב סבסקה 49 הוא חשוב ומעניין מאוד, ואם ההנחה שזה בית כנסת, אזי יש לנו שרידים של אחד מבנייני הלבנים העתיקים ביותר, אם לא העתיק ביותר. מסוגו בפולין", צוטט מתאוש גולינסקי מהמחלקה להיסטוריה של פולין ושל המכון ההיסטורי.

"בהקשר של הידע שלנו על בתי כנסת מימי הביניים במרכז ומזרח אירופה, אני מאמינים כי אנו עוסקים בשרידי בית הכנסת של הקהילה היהודית הראשונה בורוצלב", נכתב על ידי צ'ורוסקה, גולינסקי ומריוש קבאן מחוקרי המקום.

המחקר של האתר, שהחל ב-2021, עדיין נמשך כדי לקבוע אם מתחם בית הכנסת ורוצלב הוא אחד הגדולים באירופה מהמחצית הראשונה של המאה ה-14. העבודה מתקיימת כעת בעיקר במעבדה של המכון לארכיאולוגיה של האוניברסיטה, עבודת שטח נוספת תתבצע במקום.

ההיסטוריה היהודית של ורוצלב מתחילה במאה ה-12 כאשר העיר הייתה מרכז סחר חשוב. בשלב מסוים הייתה בעיר אחת הקהילות היהודיות הגדולות במזרח מרכז אירופה. ב-1938, כשהעיר הייתה חלק מגרמניה הנאצית וידועה בשם ברסלאו, נשרף בית הכנסת הגדול ביותר שלה במהלך פוגרום ליל הבדולח.

 

 

 

פולין מלחמת העולם השניה בית כנסת ארכיאולגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד