י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"האחרונים שמכבים את האור"

בכיר המוסד לשעבר נגד האיום הביטחוני על הממשלה

לאחר שהרמטכ"ל וראשי השב"כ והמוסד הסתייגו מהפרסום כי צפויים להוציא הצהרה של תמונת המצב במדינה, א', בכיר המוסד לשעבר, התייחס לדברים. "גם מי ששולט בנרטיב יבין יום אחד שהוא לא ידע את הגבול הדק בין נרטיב למהות, ומכאן החשש שלי"

בכיר המוסד לשעבר נגד האיום הביטחוני על הממשלה
זרוע הים, הקומנדו הימי - שייטת 13 צילום: דובר צה"ל

על רקע המשך המחאות וחקיקת הרפורמה המשפטית, הבוקר (ראשון) פורסם כי הרמטכ"ל וראשי השב"כ והמוסד שוקלים להציג מידע על גודל האירוע בו נמצאת מדינת ישראל והסיכונים הצפויים. כמה שעות לאחר מכן מטעמי כל הבכירים הגיעה ההודעה כי כוונה זו לא נבראה מעולם. בשיחה עם בן כספית ואריה אלדד ב־103fm, א', בכיר המוסד לשעבר וחבר בתנועת הביטחוניסטים, הגיב לפרסומים והביע דעתו על המתחרש.

תחילה, הבהיר: "אני אגיד ואומר שאני סומך עליהם, הם יצאו בהודעות מאוד ברורות, הם, דובריהם, ובשמם, אם היה או לא היה - ולא היה, אנחנו קיבלנו ידיעה הבוקר שהיא חלק מנרטיב, ואחר כך על בסיס עובדתי קיבלנו הודעה מאוד ברורה משלושת הגורמים שלא היה ולא נברא ואני מאמין להם. אני פשוט חושב שחבל שלקחנו את זה, ואני מבין את הצורך ואת העומק ואני לא נכנס עכשיו למי צודק או לא, ולא נכנס לפרשנויות של המחאה לעומקה וכמה אנחנו בדרך לדיקטטורה או לא".

עוד הבהיר כי "כנראה, ובצדק, הבין מי שהבין שהרכיב הביטחוני מכל הלחצים שאפשר להפעיל על ממשלת ישראל והציבור הישראלי הוא המהותי ביותר והמשפיע ביותר, ולצערי זה גם הדבר הנכון במצבה של מדינת ישראל, ועליו בוחרים לסמן את הנרטיב הכי משמעותי שאפשר לייצר. מה לעשות שבנרטיב הזה אנחנו יכולים באמת להגיע מסיפור תודעתי לסיפור מהותי של פגיעה בביטחון ישראל ועליו נשלם כולנו, מי שנמצא בקפלן ומי שלא נמצא בקפלן, ועל זה אני מצר. ואני מצר על כך גם שקבוצה של ביטחוניסטים ממש נמצאת בחזית הנרטיב הזה ומובילה אותו אפילו בכל אירוע, במקום להיות האחרונים שאולי מכבים את האור, אלה שעם אורך הנשימה הכי עמוק בתוך העם הזה, אלה שקיבלו אמון מהעם להיות יותר טולרנטיים כלפי מה שקורה. וחבל לי שדווקא הם אלה שמתבטאים ורצים לנרטיב הזה וגם מובילים אותו".

"גם מי ששולט בנרטיב יבין יום אחד שהוא לא ידע את הגבול הדק בין נרטיב למהות"

באשר לתהייה האם אויבינו עלולים לפרש לא נכון את הצהרות המילואימניקים ולהתחיל מלחמה נגדנו, אמר: "אני חושב שכן, זה לא קורה בבום. ואני חושב אגב שביום הדין כולנו נופיע בלי יוצא מן הכלל. רק שהתפקיד שלנו הוא לא רק להיערך למלחמות, אלא לדחוק אותן, והשאלה היא לא 'האם הם יופיעו ביום המלחמה', אלא 'האם זה יהיה זרז למלחמה', ואני חושב שזה זרז למתיחות, זה זרז לשיקול דעת שמשתנה אצל היריב באשר לכוחנו האמיתי, או ללכידותינו. אני חושב שכאן הסכנה, לא האם צה"ל באמת כשיר או האם כל אלה יופיעו ויעזבו את השלטים של ההפגנה ויחזיקו רובים או יקירים ביד. אני חושב שהשאלה האם האויב ירשה לעצמו יותר או לא ידרדר למערכה בגלל הנרטיב שמתורגם גם לפרסית וגם לערבית ולא רק בעברית, ואני חושב שכאן הסכנה. גם מי ששולט בנרטיב יבין יום אחד שהוא לא ידע את הגבול הדק בין נרטיב למהות, ומכאן החשש שלי".

לבסוף, סיכם: "אני לא סתם הצטרפתי לתנועת הביטחוניסטים, שיש בה משהו שהוצף עם האינטרס הלאומי, הציוני, הביטחוני שלנו מבלי להיכנס לפינות הפוליטיות, כי כל האנשים שנמצאים במגוון המוחים, מבחינתי כולם חברים, ואני לא קלישאתי, אני מאמין גדול כי שירתי עם האנשים האלה ואני שופט אותם על פי ערכיהם, מי שהם, מה שהם עשו או לא עשו ולא על פי אמונותיהם ודעותיהם בימים טרופים אלה. ולכן, המחנה שלי הוא בכלל לא מעניין, אפילו לא אותי. אני מנסה להרים עצמי מהדעות לטובת העם. לצערי הרב, הסוגייה הביטחונית צריכה להיות ממש הרבה מעל הדבר הזה, לא הגיע זמנה. לא צריך להשתמש בה כאות טקטיקה".

המוסד סרבנות הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד