ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
מתחת לרדאר

המתווה המוסכם לוועדה לבחירת שופטים עליו דנו הצדדים

"מתווה רביבו" לוועדה לבחירת שופטים נמצא חודשים מתחת לרדאר, מוסכם על כל הצדדים והיה ממש לפני חתימה. ע"פ המתווה: הוועדה לבחירת שופטים תישאר בהרכבה הנוכחי כשמקביל תוקמנה 2 ועדות איתור בראשות שר המשפטים והנשיאה. הועדות תבאנה 3 מועמדים - שמתוכם הוועדה המקורית תחויב לבחור 1. במתווה נקבעו מנגנונים שיבטיחו איזון בסופו של דבר

ח"כ אליהו רביבו
ח"כ אליהו רביבו צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

המרכיב המשמעותי ביותר ברפורמה המשפטית שהציג שר המשפטים יריב לוין הוא שינוי הוועדה לבחירות שופטים, וברקע העובדה הזאת, עיקר המחלוקת היא סביב שינוי הרכב הוועדה.

אלא שמתברר כי בחדרי חדרים דנים הצדדים בחודשים האחרונים במתווה לשינוי מנגנון בחירת השופטים והוא לא פורסם עד כה. כך חשף הערב הכתב הפוליטי של ערוץ 14 מוטי קסטל.

את המתווה הגה והוביל ח"כ אליהו רביבו מסיעת הליכוד והמתווה הזה גם נקרא על שמו: "מתווה רביבו".

מדובר ברעיון שהוגדר כ"גאוני ומחוץ לקופסא" ע"י כל מי שנחשף אליו ואפשר לומר בביטחון שמדובר במתווה היחיד שכל הצדדים הסכימו עליו עקרונית ומקצועית והיה גם כפסע מחתימה.

בין הצדדים אף הוחלפו טיוטות וברגעים הדרמטיים וההתרוצצויות במליאה טרם העברת עילת הסבירות - הצדדים כמעט והסכימו לדחות ב24 שעות את החקיקה כדי לחתום על המתווה בתוך חודש.

עיקרי המתווה: הוועדה לבחירת שופטים נשארת בהרכבה הנוכחי עם אותו יחס בחירה - רוב של 7 מ9 לבחירת שופט עליון. במקביל, מוקמות 2 ועדות איתור שמורכבות מחמישה חברים. יחס הבחירה במועמד הוא ברוב של 3 מ5.

בוועדה הראשונה מכהנים: שר המשפטים, שר נוסף, נציג קואליציה, נציג אופוזיציה, שופט ביהמ"ש עליון. בוועדה השנייה מכהנים: נשיא/ת העליון, יו"ר האופוזיציה, שופט עליון, 2 נציגי קואליציה.

בסופו של תהליך כל ועדת איתור מביאה לוועדת בחירת השופטים המקורית 3 מועמדים על כל משרה פנויה (המועמדים חייבים לעמוד כמובן בתנאי הסף למועמדים לשיפוט), כאשר הוועדה המקורית חייבת לבחור אחד מבין השלושה.

לפי הסיכום, השופט הראשון שיבחר בסבב הבחירה הנוכחי יהיה מבין ועדת האיתור הראשונה של מועמדי הקואליציה. השופט הבא - ייבחר מבין מועמדי ועדת האיתור השניה וכן הלאה.

ההיגיון שמאחורי המתווה הוא פשוט: השמאל שהתעקש להשאיר את הועדה במתכונתה הנוכחית - מקבל את מבוקשו ואילו הימין יגיע לאיזון ושיוויון בביהמ"ש בסופו של התהליך.

במקביל, נקבע מנגנון נוסף בוועדת האיתור של נשיא העליון לפיה תהיה זכות וטו ליו"ר האופוזיציה. מה שיבטיח שכאשר הימין יהיה באופוזיציה - יהיה לו ביטחון שלא יבחרו אנשים בניגוד לרצונו.

ח"כ אליהו רביבו מסר בתגובה: "אכן, יזמתי את המתווה המדובר - היחיד מבין אין ספור מתווים שהוצעו לאופוזיציה ושקיבל את ברכת בכירי המשפטנים משני הצדדים. אך ככל הנראה, עדיין חסרה לאופוזיציה הבשלות לחתום עליו ולבשר בשורה ענקית של אחדות לעם שכה מייחל לה. כולי תקווה שהנושא יפתר בקרוב".

אליהו רביבו ועדה לבחירת שופטים הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד