כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
ממתינים לנורמליזציה

הרב של סעודיה אופטימי: "נוכחות יהודית גוברת בממלכה"

הרב יעקב ישראל הרצוג שפועל כבר כמה שנים בממלכה הסעודית מספר על השאיפה לנורמליזציה בין ישראל לממלכה: "הייתה תפיסה שזה יהיה בלתי אפשרי, אבל זה אפשרי" | הוא מספר על סדר היום בממלכה והחזון לעתיד: "להקים כל מה שיהודי בממלכה יזדקק כדי לקיים חיים יהודיים"

הרב של סעודיה אופטימי: "נוכחות יהודית גוברת בממלכה"
הרב הרצוג עם ידיד סעודי צילום: באדיבות המצלם

דיווחים רבים לאחרונה בארה"ב ובישראל על התקדמות לנורמליזציה בין ירושלים לריאד, אך אדם אחד לא מחכה שהשלום יהפוך לרשמי. הרב יעקב ישראל הרצוג, חסיד חב"ד, כבר נמצא בסעודיה בשל עסקים וצופה באוכלוסייה היהודית המקומית יוצאת מהצללים לאט לאט.

הרב הרצוג החליט להקים את בית חב"ד הראשון בריאד שישרת את היהודים המתגוררים בה, ולמעשה הוא הרב הראשון בהיסטוריה המודרנית של הממלכה.

"יש הרבה יהודים שמגיעים לממלכה כדי לעבוד", אמר הרב הרצוג ל'בחדרי חרדים' "מתוך עשרות אלפי אמריקאים העובדים שם, אחוז אחד הם יהודים, היתר מגיעים מצרפת, בריטניה ודרום אמריקה. בסך הכל יש כ-1500 יהודים שעובדים בממלכה בחוזי עבודה שונים". הרב הרצוג מנסה לסייע לאותם יהודים.

"אני הולך כאן עם הלבוש החרדי - רבני וכולם יודעים שאני יהודי", הוא סיפר. מה זה אומר, הרב של סעודיה? "אם בן אדם צריך משהו, אני מטפל בזה. אם תפנה לקונסוליה ותבקש רב, יפנו אליי", סיפר הרצוג. כשהרב הרצוג שמע על חזון העיר הבין לאומית ניאום, המוקמת בסעודיה לחוף הים האדום, הוא הבין שבקרוב יהיה צורך בתשתית רחבה שתשמש את אנשי העסקים היהודים שיגיעו למקום.

לרב יעקב הרצוג יש דרכון אמריקני שמשמש אותו בכניסה לסעודיה. אולם אי אפשר לטעות במראה שלו הוא יהודי לכל דבר, והסובבים אותו יודעים שהוא ישראלי. "זו לא אשליה. כל יהודי שינחת שם לא יתקבל זר ולא ירגיש זר. זו המציאות. בשנתיים האחרונות קיבלנו שיעור מצוין שדברים משתנים", אמר.

"את כל הפעילות שלנו אנחנו עושים דווקא בצורה גלויה, ולא חשאית, שלא יהיה מצב שהשלטונות שם יצטרכו לחפש אחרינו, הכול גלוי וידוע" אומר הרב הרצוג. לגבי פתיחת בית כנסת רשמי אומר הרב הרצוג: "יש בזה מורכבות, אבל איפה שאני עושה את הפעילות זה לא נגד החוקים הקיימים, מי שצריך לדעת על הפעילות כמובן יודע, אנחנו מפרסמים את זה במדיות החברתיות, זה די ציבורי וכולם יודעים על זה, אנחנו מכבדים מאד את החוקים שם".

היהודים שעובדים בחברות נפט וטכנולוגיה, רוצים לקבל שירותי דת כמו שיש באיחוד האמירויות ובבחריין, והם מקווים שזה יקרה ביום מן הימים. בסעודיה יש מאות חיילים יהודיים מצבא ארה"ב המוצבים בסעודיה, דיפלומטים בשגרירויות זרות, וכן אנשי עסקים יהודים שנמצאים שם לעיתים תקופות ארוכות.

"אחרי שהחלטתי מה שאני רוצה לעשות במצב הנוכחי בסעודיה, הבנתי שעם העם היהודי לא תהיה להם בעיה". הרב הרצוג מוסיף כי הסעודים לא יפגעו בשלימות העם, שלימות ארץ ישראל או תורת ישראל בכל הסכם עתידי.

זו השנה השנייה שהרב פועל באופן גלוי ומארגן תפילות וסעודות חג. הרב הרצוג אמר כי "יש השתתפות, עדיין לא הגענו לכולם, אבל ככל שיותר אנשים ישתתפו, המידע על כך יתפשט".

באשר לצעדים הבאים, הוא אומר שהוא רוצה לבנות מרכז יהודי ראוי, מקווה, בית כנסת, בית ספר, וכל מה שיהודי בממלכה יזדקק לו כדי לקיים חיים יהודיים.

"כשאני בסעודיה זו הדרך שבה אני מסתובב בפומבי", הסביר הרב הרצוג בהתייחסו ללבושו החרדי הרבני, "לכל מקום שאני הולך, באזורים סונים, אזורים שיעים, בכל רחבי הממלכה, הסעודים מאוד מסבירי פנים לתרבויות אחרות, לדתות אחרות. יש להם ידע עמוק מאוד מיהו העם היהודי, במה עוסק העם היהודי".

"כשהם מזכירים שיש לנו אויבים משותפים, אני מנסה להחזיר אותם למצב שאנחנו משפחה. זה העיקר ובזה צריך להתמקד", אומר לנו הרב הרצוג.

"אויבים יכולים להשתנות, אבל משפחה היא משפחה, וההיסטוריה העשירה והגנטיקה ההדדית שלנו היא שמפגישה אותנו. תודה לאל שהם מאוד מסבירי פנים ומכבדים מאוד", סיכם.

הרב הרצוג סעודיה נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד