כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
חרפה אנושית

סערה ברשתות: מטפס הרים מת כש-50 מטפסים התעלמו ממנו

מטפס הרים מת במהלך טיפוס בגובה עצום. בזמן שהתמוטט מטפסים אחרים התעלמו ממנו. לפחות 50 אנשים עברו לידו והמשיכו את הטיפוס במאמץ לשבור שיא, כשהתיעוד יצא, הם חטפו גינויים מכל העולם

סערה ברשתות: מטפס הרים מת כש-50 מטפסים התעלמו ממנו
טיפוס הרים צילום: Pixabay

מטפס הרים פקיסטני התמוטט בטיפוס, המטפס מוחמד חסן שכב פצוע קשה, במרחק של 1,300 רגל מפסגת הר עליו טיפס, עשרות עמיתים מטפסים התקרבו אליו בזהירות, וסיכנו את חייהם כשהם עוקפים אותו ומתעלמים ממנו.

ואז הם המשיכו ללכת מטפסים סביב האיש בן ה-27 והשאירו אותו למות תוך שהם ממשיכים בניסיון לשבור שיא בטיפוס. כעת, לאחר שצילומי האירוע דלפו, החלטתם לעזוב אותו עוררה סערה גדולה בקרב קהילת מטפסי ההרים.

חסן, אב לשלושה סבל ממצב בריאות קשה בגובה רב, מת בסוף חודש יולי לאחר שמפולת שלגים ב-27 ביולי דחפה אותו כדי גלישה בהר K2 בגובה 28,300 רגל. הר K2 הוא הר ברכס קארקוראם, שנמצא על גבול סין ופקיסטן. גובהו 8,611 מטר, והוא ההר השני בגובהו בעולם לאחר האוורסט.

התיעודים מראים אנשים מטפסים מעל חסן כשהוא שוכב חסר אונים בשלג העמוק. בתיעוד נראים עננים כמה אלפי רגל מתחתיהם, וחושף עד כמה הם היו גבוהים כאשר הצילומים צולמו. האוויר כל כך דליל בגובה הזה שכל האנשים שנראו בסרטון לבשו מסכות חמצן.

רק אדם אחד עזר לו בסופו של דבר, מציל אלמוני שהצליח לשמור אותו בהכרה זמן מה לפני שמת מפצעיו. לא היה מבצע חילוץ כדי לסייע לצעיר.

מטפס הרים וילהלם שטיינדל, שהשתתף אף הוא בטיפוס אך חזר למחנה מוקדם יותר בגלל התנאים המסוכנים, אמר לעיתון ההולנדי "דה טלגרף" כי הוא "נגעל מחוסר המעש של עמיתיהם המטפסים".

"זה היה מרוץ מאוד לוהט ותחרותי לפסגה. מה שקרה שם הוא שערורייתי. אדם חי נשאר מאחור כדי שניתן יהיה לקבוע שיאים? נדרשו רק 3 או 4 אנשים כדי להציל אותו. לו הייתי רואה את זה, הייתי מטפס כדי לעזור לאיש המסכן".

מנגד, לקפה שרפה, מטפס הרים שהיה בטיפוס וצילם את הסרטון, אמר ל'דיילי מייל' כי התיעודים אינם משקפים את מה שקרה בפועל. "כמה מהמטפסים ניסו להציל את חייו ולמרות זאת הוא מת".

"המטפסים כולם הוציאו הרבה כסף כדי לבצע את הטיפוס הזה ויש ערך של זמן גם עבור הטיפוס. מאות מטפסים ניסו להציל אותו אך הם לא יכולים לוותר על משימתם. המציאות היא שהם ניסו להציל את החיים שלו וזה מתחת לצוואר הבקבוק הגדול בעולם, שבו אי אפשר לעבור בלי חבל אז זה מצב מאוד קשה. הרבה מטפסים אמרו לו לחזור כי היה לו ציוד גרוע מאוד והוא לא היה מצויד היטב וגם היה מזג אוויר גרוע מאוד, אבל הוא לא הקשיב ואז הוא נפל. היה קשה מאוד להוריד את הגופה".

המטפסת הבולגרית סילביה אזדרייבה, שהייתה בטיול כשחסן מת, אמרה בפוסט בפייסבוק שהטיפוס על K2 הוא לא לבעלי לב חלש: "ב-K2 אין מי שיציל אותך כל כך מהר, תצטרך לחכות לו כמה ימים אם משהו יקרה לך. ההר הזה לא מתאים לכולם, ל-K2 יש אופי מאוד כבד".

הרים טיפוס פקיסטן רשתות חברתיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד