כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מטוסו הופל פעמיים

נשבה בידי הנאצים -ונמלט: היהודי שהמציא את הכיסא הפופולרי

האמריקאי ממוצא יהודי שהמציא את כיסא החוף המתקפל, היה גיבור מלחמת העולם השנייה, גאון יצירתי, שסבל רבות בחייו בשל חוויות שעבר בזמן מלחמת העולם השנייה. מטוסו הופל פעמיים באותה מלחמה ובפעם השנייה נשבה ע"י הנאצים - אך הצליח להימלט. הלך לעולמו בגיל 96

נשבה בידי הנאצים -ונמלט: היהודי שהמציא את הכיסא הפופולרי
אילוסטרציה צילום: pixabay

פרדריק ארנולד היה "לוחם בעל כורחו", יצירתי וטייס קרב מעוטר במלחמת העולם השנייה, הוא הלך לעולמו בגיל 96. פרדריק, ממוצא יהודי, שרד בנס 50 משימות של הטסת מטוסי P-38 מעל צפון אפריקה ואירופה במלחמת העולם.

"הוא היה אמן רגיש שבסופו של דבר הרג במלחמה והיה בסיכון להיהרג בקרב", אמר בנו, מארק ארנולד, לרשת 'פוקס ניוז'. "זו הייתה חוויה מייסרת עבורו", אמר. אולם המתנה האנושית של יצירתיות בתוך ארנולד שרדה ושגשגה למרות צלקות המלחמה.

בין שאר ההישגים היצירתיים, ארנולד רשם פטנט של כיסא חוף מתקפל מאלומיניום וניילון, שכולנו מכירים בחצרות אחוריות ובמקומות בהם עושים על האש.

"כיסא הדשא, הנייד וקל לאחסון, בסגנון אמריקאי הוא הסמל האולטימטיבי של יום הקיץ האידיאלי, יחד עם בירות קרות וברביקיו", נכתב על יצירתו של ארנולד בתקשורת האמריקאית.

המצאתו השפיעה על האופן שבו מיליונים נהנים מקיץ אידילי וזכתה לשבחים על תרומתה לעיצוב תעשייתי. ההמצאה הפופולרית תהיה לכל החיים עבור רוב האנשים.

עבור ארנולד, זו הייתה הערת שוליים בלבד בפרק אחד של חיים אמריקאים יוצאי דופן באמת. ניסיונו, האומנות והיכולת המכנית החדה שלו עזרו להכשיר אלפי טייסי קרב אוויר ששירתו אחריו.

עם זאת ארנולד היה רדוף על ידי זיכרונות קשים עד סוף חייו בעקבות המלחמה. והוא הבטיח לאחר המלחמה לכבד את חבריו שנהרגו בלחימה לפני מותו. הוא מילא את ההבטחה הזו לאחיו לנשק בפיסול מזכרות על המלחמה כאמן, בגיל 94.

פרדריק נולד להורים יהודים ממוצא רוסי, דייוויד ואידל קון, בשיקגו ב-23 בינואר 1922. האמן המחונן היה מקצוען בגיל 11, ופרנס את משפחתו על ידי ציור דיוקנאות, משפחתו נאבקה באנטישמיות.

הוא היה רק ​​בן 19 כשארצות הברית נכנסה למלחמת העולם השנייה לאחר המתקפה היפנית על פרל הארבור. ארנולד התגייס לחיל האוויר של צבא ארה"ב. הוא האמין שהמטוסים ישרתו רק את המדינה בהגנה על המולדת. "הוא היה תמים בעניינים צבאיים", אמר הבן מארק ארנולד.

במקום זאת הוא נשלח מעבר לים בשנים הראשונות של המלחמה, כשהגרמנים עדיין נהנו מעליונות בכוח האוויר והן בניסיון טיס.

ארנולד עזר להפוך את המגמה במלחמת העולם השנייה וסייע לניצחון ארה"ב. הוא לחם בצפון אפריקה וסיציליה ב-1942 וב-1943 - שרד בנס 50 משימות.

ארנולד שירטט כל משימה על ידי ציור סקיצות לחימה כדי להמחיש את הקרב. לעתים קרובות הוא גילה טעויות קטלניות שנעשו על ידי טייסים אמריקאים - ושימשו להכשרת אלפי טייסים עתידיים.

הוא הופל פעמיים - בפעם השנייה הוא נתפס על ידי קצינים גרמנים.

"לא הרגשתי שנאה, רק פחד", הוא כתב מאוחר יותר בשנת 1984. הפחד שלו התגבר בגלל היותו יהודי. ההתעללות של גרמניה ביהודים הייתה ידועה במלחמה, גם אם מחנות המוות שלה עדיין לא התגלו.

"סידרתי את הקסדה שלי ואת משקפי המצח שלי, בניסיון להסתיר את הכוכב היהודי שתפור בקסדה שלי", כתב. "כל אותו הזמן הרגשתי את עיניהם על האף הבולט שלי - הזיהוי האתני שלי" כתב.

הוא נמלט בנס ממחנה שבויים, ואז חזר לטוס בעוד ארבע משימות לפני ששוחרר סופית מתפקידיו. ארנולד היה אחד משני טייסים ביחידה בת 14 איש ששרדו את מלחמת העולם השנייה. הוא והניצול השני, ג'ים הגנבק.

הוא הגה דרך לכופף אלומיניום, חומר חדש ולא מוכר בשנות הארבעים, כדי ליצור את הסוג של "כיסא דשא אמריקאי" המוכר היום: מתקפל, יציב, נייד וכל כך קל שילד יכול לשאת אותו.

הוא קיבל את ההשראה כשאשתו נטלי גררה רהיטים כבדים לחוף לונג איילנד. "אני נתקל בקושי ניכר בתכנון וייצור כיסאות מהסוג המתקפל", כתב ארנולד בבקשת הכרת הפטנט שלו, שהוגשה ב-22 במאי 1956. הוא קיבל הכרה לפטנט שלו ב-3 בפברואר 1959.

הכיסאות הפכו לסנסציה. הוא הקים את חברת פרדריק ארנולד בברוקלין, בשיאו הוא ייצר 14,000 כסאות חוף מתקפלים ביום. למרות הצלחתו, המלחמה והזיכרונות של חבריו שנהרגו מעבר לים רדפו את ארנולד. "יריתי לעברם, הרגתי אותם, אבל אף פעם לא באמת ראיתי אותם", כתב ארנולד על האויבים שחיסל מתא הטייס של מטוס הקרב שלו.

הוא יצר פסל בדמות חבריו שנהרגו במלחמה: "לעולם לא נשכח את האומץ של אלה שהגנו על חירויותינו", אמר ארנולד לאחר שהשלים את הפסל.

ארנולד מת מסיבות טבעיות בבולדר, קולורדו, ב-28 במאי 2018, הוא היה בן 96, הוא הותיר אחריו את אשתו מזה 71 שנים, נטלי, ושלושה ילדים.

"פרדריק ארנולד הוא באמת אוצר לאומי, הן כטייס קרב ממלחמת העולם השנייה ששרד 50 משימות קרב והן כפסל מוכשר", נכתב בהודעה שפרסמו עם מותו שלושה רמטכ"לים אמריקאיים לשעבר, גנרל קולין פאוול, גנרל ריצ'רד מאיירס וגנרל פיטר פייס.

יהי זכרו ברוך.

חוף ים כסא מלחמת העולם השניה נאצים ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד