י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"אתם עובדים על הציבור"

עימות בוועדת הכלכלה בין היו"ר למנכ"ל משרד התחבורה

סערה בוועדת הכלכלה בדיון על ביטול ההטבה לאזרחים ותיקים בתחבורה ציבורית: היו"ר ביטן דחה את הטענה כאילו הוועדה מטעה את האזרחים הוותיקים ואמר: "את הצו להפחתת מחירים צריך לקרוע כי הוא עבודה בעיניים על הציבור – ב-2024-2025 המחיר יעלה ב-18%". מנכ"ל משרד התחבורה בן זקן: "יש הפרדה בין ביטול ההתייקרות של 12% לרפורמה – ולא נכון להגיד לאזרחים הוותיקים שבגלל זה לקחו להם הטבה"

עימות בוועדת הכלכלה בין היו"ר למנכ"ל משרד התחבורה
ח"כ דוד ביטן בראשות ועדת הכלכלה צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

כשבוע לאחר הישיבה האחרונה של ועדת הכלכלה בנושא רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית כונסה היום (שני) הוועדה שוב, לבקשת היו"ר ח"כ דוד ביטן, לדיון שעסק בביטול ההטבה לאזרחים ותיקים על ידי שרת התחבורה במסגרת רפורמת "צדק תחבורתי". הישיבה כונסה על רקע מכתב ששלח מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, ליו"ר ביטן, לפיו הפטור מתשלום לאזרחים הוותיקים יינתן בשלב ב' של הרפורמה.

כבר בפתח הדיון אמר היו"ר ביטן כי הוא לא מוכן לקבל מכתבים כאלה ורוצה לדעת בדיוק מתי יוכלו האזרחים הוותיקים (גברים מגיל 67 ונשים מגיל 62) לנסוע חינם בתחבורה הציבורית. הוא הזכיר כי זה היה הסיכום עם שרת התחבורה מירי רגב, וציין כי הייתה בעיה תקציבית. "היה לי סיכום עם השרה ופתאום היא יצאה במסיבת עיתונאים, בלי לשאול ובלי לעדכן, והתוצאה שהפטור עליו סוכם לא היה קיים. נכון שאזרחים ותיקים זכאים ל-50% הנחה ומגיל 75 יכולים לנסוע בחינם, אבל זה היה ברפורמה של השרה הקודמת ורגב אמרה שזה לא מספיק לה. עכשיו אתם נזכרים שיש הטבות כאלה? זה לא מספיק", אמר.

עוד ציין היו"ר ביטן כי לוועדה נאמר שההתייקרות הצפויה של 12% לא בוצעה והדבר נפתר במסגרת תעריפי הרכבת הקלה, אולם לפי הצו שפורסם בכל שנה, החל מ-1 ביוני 2024, תבוא תוספת של המחיר שתכולל הצמדה למדד ועוד 4%. היו"ר ביטן זעם ושאל מדוע לא הודיעו על זה לציבור. "אני מציע לכם שבפעם הבאה תודיעו אמת לציבור, ושהשרה לא תגיד שאני לא מכיר את הנתונים, לא באתי לריב באתי תפתור את הבעיה", אמר.

המנכ"ל בן זקן טען כי הנתונים רחוקים מהמציאות, והדבר מטעה את הציבור. "ראיתי שאנשי המקצוע ניסו להגיב ולא נתתם להם לדבר, אם הבאתם אותנו רק בשביל לעשות רונדלים זה לא המקום", אמר בן זקן. ח"כ רון כץ אמר כי חברי הכנסת הם לא חותמת גומי וקרא למנכ"ל שלא לדבר בצורה הזו לנבחרי ציבור.

בן זקן הגיב: "עשיתם נזק עצום לאזרחים הוותיקים, אתם צריכים להוציא מיד הבהרה. מה שהוצג כאן רחוק מהמציאות. יש הפרדה בין הרפורמה לביטול ההתייקרות של 12% וזה לא נכון להגיד לאזרחים הוותיקים שבגלל זה לקחו להם את ההטבה. בלמנו את ה-12% ודיה לצרה בשעתה, אמרנו לציבור שזה דחייה ולא הקלנו בזה ראש".

היו"ר ביטן שב ואמר כי הוא מכיר את העובדות היטב ולא הטעה אף אחד. הוא ציין כי המנכ"ל כתב שיש שלב ב' לרפורמה ואמר כי הוא מסכים לו, בתנאי שידע בדיוק מתי זה הולך לקרות. "אני כבר לא מאמין לא לשר האוצר ולא לשרת התחבורה, אני רוצה מכתב חתום עם תאריך. אם התקציב קיים אז תתנו אותו עכשיו", אמר. הוא הוסיף כי השרה לא אמרה שהרפורמה תבוצע בשתי פעימות.

בן זקן התעקש כי השרה ציינה זאת, הוא אף התחייב שהכסף לרפורמה – 360 מיליון השקלים – לא יעברו לסעיף אחר. לדבריו, המשרד מביא את הרפורמה בשתי פעימות, הראשונה תצא לפועל בחודשים הקרובים, לקראת סוף 2023 והפעימה הנוספת תהייה במהלך 2024.

היו"ר ביטן אמר כי לא קיבל תשובות וכי עדיין עובדים על הציבור ועל האזרחים הוותיקים, ובן זקן השיב: "אתם עובדים עליהם לא אנחנו".

בתום הדיון הסוער סיכם היו"ר ביטן ואמר כי לא קיבל תשובות, ושב וקבע כי הדברים נעשו על חשבון האזרחים הוותיקים. "אם אתם חושבים שאני אמתין לכם שאולי האזרחים הוותיקים יקבלו את ההטבה עוד שנה וחצי יש לכם טעות. בנוסף שמענו שהרפורמה בפריפריה תצא לדרך אולי בדצמבר, ודבר שלישי – את הצו הזה של הפחתת המחיר צריך לקרוע כי הוא עבודה בעיניים על הציבור ומוסיף עוד 18% למחיר התח"צ ב-2024-2025", אמר היו"ר ביטן.

בנוסף לכך ביקש היו"ר ביטן את כינוסה של ועדת המחירים עד ל-5 בספטמבר, כדי לקבל תשובות מתי יצאו לדרך שלב א' ושלב ב' ברפורמה. "תודיעו לנו מתי שלב ב' במכתב חתום על ידי שרת התחבורה ושר האוצר, ואם לא תעשו את זה נוכיח לכם שגם לכנסת יש מה להגיד".

גם לאחר הסיכום נמשכו חילופי הדברים בין היו"ר למנכ"ל משרד התחבורה. בן זקן אמר כי אפשר לקרוע דפים אבל זה לא יהיה נכון, ושב וטען כי הוועדה לא מכירה את הפרטים. היו"ר ביטן אמר כי את הפטור לבני 75 ומעלה נתנה השרה הקודמת, והוועדה ביקשה לשפר זאת גם לאזרחים ותיקים. "אמרתי שלא עמדתם בסיכום לגבי אזרחים ותיקים ואני לא אתקן שום דבר כי אני צודק", סיים היו"ר ביטן.

ועדת הכלכלה דוד ביטן תחבורה ציבורית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד