כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
סוגיא סבוכה

ספרי תורה עתיקים הובאו לבית פוסק הדור להכרעה הלכתית

ספרי קודש עתיקים ונדירים לצד מגילות הובאו לשולחנו של פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך שבדק לעומק את ספרי התורה של אחד מהראשונים והספר של הסופר של הבעל שם טוב הקדוש והמגילה של הגאון מווילנה. צפו בתיעוד 

ספרי תורה עתיקים הובאו לבית פוסק הדור להכרעה הלכתית
הגר"מ שטרנבוך עם ספרי תורה עתיקים צילום: באדיבות המצלם

'צורת האותיות' בספרי תורה ותפילין ומזוזות הוא אחת הסוגיות הסבוכות, ויש בה דעות ומנהגים שונים וחלוקים זה מזה, כאשר בהרבה אותיות יש חילוקי מנהגים איך לכתוב את האות עצמה או את ה'קוצין' של האות, וכל אחד נוהג כפי מנהגו.

פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך חיבר בעבר חיבור מיוחד בנושאים אלו, הנקרא בשם "סת"ם כהלכתן", ובנוסף גם כתב על כך תשובות רבות בהלכה. כמו"כ בצעירותו חקר הרב שטרנבוך את הדבר לעומק מתוך ספרי תורה עתיקים, ואף בדק את המנהג בספרי התורה התימניים המקוריים שנשתמרו במסורת הדורות זה שנים רבות.

במהלך שבוע שעבר הביא הרה"ג ר' יהושע ינקלביץ המחזיק אוצרות ספרי תורה עתיקים, ומגילות עתיקות, כמה מספרי התורה והמגילות שבאוצרותיו לעיונו של פוסק הדור ללימוד ובדיקת צורת האותיות כפי שהיה נהוג בעבר, בכדי להכריע בשאלות שונות בהלכות סת"ם העומדות על הפרק.

בין היתר הביאו את ספר התורה העתיק שנכתב בעצם כתב יד קדשו של אחד מהראשונים - בעל המגדל עוז תלמיד הרשב"א, וכן ספר תורה עתיק שכתב הרה"ק ר' אפרים זי"ע הסופר של הבעש"ט הקדוש, וכן את המגילה הקדושה מהקלויז של הגר"א מווילנא, ועוד.

פוסק הדור עבר בעיון ובהתפעלות על האותיות ועל תגי האותיות, ונהנה לראות את הקוץ הקטן של היו"ד במגילה של הגר"א וכפי שכבר עורר על כך הגר"מ שטרנבוך בספרו 'סתם כהלכתן' בדעת הגר"א. כמו"כ בדק פוסק הדור את צורת האות ל' והחילוק בין ל' לכ', ואת כתיבת 'עשרת בני המן' במגילת אסתר, ואת צורת אות צ', ועוד.

הרב משה שטרנבוך ספרי תורה עתיקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד