י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מקורבי הגר"ש כהן: "היתר מכירה לא מיועד לאברכים"

סערת היתר המכירה: בעקבות המכתב שהתפרסם הבוקר, מבהירים מקורבי נשיא מועצת החכמים כי גם הגר"ע סבר כך

הגר"ש כהן והגר"ש בעדני. צילום: יעקב כהן
הגר"ש כהן והגר"ש בעדני. צילום: יעקב כהן

סערת היתר המכירה בשמיטה: הבוקר (ג) פורסם ב'יתד נאמן' מכתב מגדולי ישראל הספרדים המורים כי אין לסמוך על היתר המכירה.

על המכתב חתומים נשיא מועצת חכמי התורה הגר"ש כהן, הגר"ש בעדני, הגר"מ צדקה, הגרב"צ מוצפי והגרי"ח סופר.

תחת הכותרת "על משמר קדושת השביעית" נכתב "בשנת השמיטה תשע"ה כל הרבנים שהתירו עד היום לא התירו לשמיטה הבאה, לכן אין לסמוך על היתר המכירה וצריך להשבית את הקרקע ולא לעשות שום עבודה בשביעית ואין לקנות את הגידולים ממי שגידל בקרקע ארץ ישראל בשביעית אף אם מכר לגוי".

המכתב עורר סערה הבוקר בקרב הציבור הספרדי הנשמע לדעת הגר"ע יוסף זצ"ל, שהתיר את היתר המכירה בשמיטה ורבים תמהו על חתימתם נגד דעת הגר"ע.

מקורבים לנשיא המועצת, הגר"ש כהן, אומרים ל'בחדרי חרדים' כי הגר"ש לא חתם על לשון המכתב כפי שהתפרסם, ודעתו היא כי רק אברכים ובני תורה עליהם להחמיר ואין להם לסמוך על היתר המכירה. לדבריהם, צפויה לצאת הבהרה בעניין בימים הקרובים.

כחיזוק לדברים הם מציינים כי גם בספר 'ילקוט יוסף' הלכות שביעית שיצא בתקופה האחרונה מובא שדעת הגר"ע שבני התורה יאכלו רק מהדרין ויחמירו ולא יסמכו על היתר המכירה.

גם בבד"ץ בית יוסף - בו נוהגים כפי כל החומרות - לא נותנים הכשר להיתר מכירה, כי בד"ץ לדעת הגר"ע צריך להעניק לציבור את המיטב ביותר.

מנגד, גורמים בציבור הספרדי אומרים ל'בחדרי חרדים' כי כבר בשנת תשס"ח הצטרפו הרבנים לדעת גדולי ישראל - הגרי"ש אלישיב, הגרמ"י ליפקוביץ, הגר"מ אליהו והגר"י יוסף זצ"ל, ויבלחט"א הגר"ש וואזנר, הגראי"ל שטיינמן, הגר"ח קנייבסקי ועוד, כי אסור למכור לגוי קרקע בארץ ישראל.

המכתב הבוקר והמכבת משנת תשס"ח




בעדני מכתב שלום כהן היתר מכירה שביעית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 56 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד