י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

סוף טוב: הדורבנית שנמצאה בכנסת שוחררה לטבע • צפו

הדורבנית שנמצאה פצועה לפני כשבוע בכנסת שוחררה היום (רביעי) לטבע בתחנה לחקר ציפורי ירושלים | בתיעוד נראית הדורבנית במהלך הטיפול הרפואי ובמהלך שחרורה אל הטבע • צפו

סוף טוב: הדורבנית שנמצאה בכנסת שוחררה לטבע • צפו
שחרור הדורבנית לטבע צילום: יותם בשן, החברה להגנת הטבע

הדורבנית הצעירה שנמצאה פצועה בכנסת - שוחררה לטבע בתחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד של החברה להגנת הטבע

"דורה" חזרה לטבע: לפני כשבוע נמצאה דורבנית קטנטנה כבת חודש כשהיא משוטטת לבדה באזור הכנסת, ע"י לוחמי משמר הכנסת, שהצילו אותה מתקיפות עורבים. הלוחמים, שנתנו לה את השם "דורה", העבירו אותה לתחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד של החברה להגנת הטבע, הסמוכה למשכן, ואנשי התחנה זיהו כי מדובר בדורבנית צעירה.

לאחר בדיקות מקיפות בבית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים, טיפול בפצע הגדול בגבה שנגרם ככל הנראה מתקיפת העורבים ושיקום, היא שוחררה אמש (יום שלישי, 15.8.23) חזרה לטבע, במתחם הטבע של התחנה לחקר ציפורים.

הטיפול בדורבנית - דוברות הספארי

יותם בשן, מנהל התחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד של החברה להגנת הטבע: "קיבלנו את הקריאה ממוקד משמר הכנסת, לא חשבנו פעם נוספת ובאנו לאסוף אותה. היא הייתה במצב לא טוב עם פציעה מדממת מהגב.

הכנסנו אותה לארגז חשוך ומרופד כדי שלא תוחתם (תתרגל לבני אדם), הסענו אותה לתחנת המעבר של בית החולים לחיות בר בגן החיות התנ"כי בירושלים ומשם לבית החולים, להמשך טיפול. נכון להיום, נראה שאוכלוסיית הדורבנים באתרי הטבע העירוני בירושלים יציבה ובריאה, אך לצערינו בשנה האחרונה נתקלנו בדורבנים במרחב קריית הלאום שנפגעו מרכבים נוסעים".

כאמור, הדורבנית הגיעה אל בית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים כשהיא חלשה ומיובשת, ושם קיבלה אותה ד״ר נילי אנגליסטר, ווטרינרית בבית החולים: "פצעיה החלימו כמעט לגמרי אולם האתגר הגדול ביותר של המטפלים היה למנוע החתמה". לדברי פצאל רטנר, המטפל הראשי בבית החולים, מוסיף כי לאחר הגעתה של הדורבנית לבית החולים וקבלת הטיפול הרפואי, היא הואכלה מבקבוק על ידי המטפלים. "כשראינו שהיא מלקקת את תחליף החלב.

הדורבנית מתרגלת חזרה לטבע. צילום - יותם בשן, החברה להגנת הטבע

העברנו אותו לצלחת כדי להפחית את האינטראקציה עם אנשים ולצמצם את ההחתמה. בשבוע האחרון חשפנו אותה למגוון מזונות שהם חלק מהתזונה הטבעית שלה, בעיקר ירקות שורש למיניהם, אותם אנחנו רואים שהיא מכרסמת", הוא אומר.

עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, מוסיף כי דורבנים - המכרסם הגדול ביותר ביבשת אסיה והיחיד מבני משפחת הדרבניים המצוי באופן טבעי בישראל - חיים בכל מקום בישראל. "הדורבן נקרא כך בשל הדָּרְבָּנוֹת (קוצים ארוכים) המכסים את גופו, אורכו כ-60–70 סנטימטרים, ובמקרים חריגים הוא יכול להגיע גם לאורך של מטר ויותר. משקלו של זכר בוגר הוא כ-17 קילוגרמים, זנבו קצר ואורך קוצי גבו כ-30 סנטימטרים", הוא מוסיף.

התחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד של החברה להגנת הטבע היא אתר הטבע העירוני הראשון מסוגו בארץ, ומהווה מוקד משיכה למאות אלפי ציפורים צבעוניות ואלפי מטיילים וקבוצות בכל עונות השנה.

תחנת המחקר, הצמודה לכנסת, שומרת על אחד מאתרי הטבע המיוחדים בירושלים, והיא מציעה למבקרים, בודדים וקבוצות, הזדמנות להביט על אחת מתופעות הטבע המרתקות והמיוחדות ממרחק נגיעה, בצורה פשוטה המתאימה לכל הגילאים.

שחרור הדורבנית בתחנה לחקר ציפורים בירושלים. צילום - יותם בשן, החברה להגנת הטבע

 

שחרור כנסת ספארי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד