כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
בצל העבודות בשבת

הפוסק התייחס לשאלה: האם מותר לנסוע ברכבת הקלה בגוש דן?

הפוסק הגאון רבי עמרם פריד מתייחס בפסק הלכה יוצא דופן לסוגייה שמעסיקה רבים משומרי התורה בארץ. מה דינה של נסיעה ברכבת הקלה שכידוע העבודות להקמתה התקיימו גם ביום שבת קודש רח"ל. האם יש להימנע בהתחלה? והאם יש חובת מחאה? הפסק המלא ב'בחדרי חרדים'  

הפוסק התייחס לשאלה: האם מותר לנסוע ברכבת הקלה בגוש דן?
הגר"ע פריד לצד הרכבת הקלה החדשה צילום: שוקי לרר ופלאש 90

לאחר שנים של ציפייה ייצא השבוע לדרכו הקו האדום של הרכבת הקלה, שינוע לאורך 24 קילומטרים וישרת ערים רבות בגוש דן. הרכבת תצא לדרך ביום שישי הקרוב אך למרבה הצער חלק מעבודות הרכבת נעשו בשבת קודש. 

ל'בחדרי חרדים' נודע מי שנדרש לדבר הוא הפוסק הנודע הגאון רבי עמרם פריד שבגיליון פסקים והלכות השבוע מתייחס לנסיעה ברכבת הקלה בגוש דן שנבנתה גם בשבת.

רבי עמרם פריד נשאל: כידוע רח"ל בשבת קודש נעשו עבודות ברכבת הקלה בגוש דן, כעת, האם מותר לנסוע ברכבת. הגר"ע פריד משיב: "אף שמן הדין אין בזה איסור מעשה שבת, ואין צריך להמתין בכדי שיעשו, אך יש להימנע בתקופה הראשונה כמחאה על כבוד השבת".

הגר"ע פריד מביא את המקור, שכבר לפני כמה שנים האריכו גדולי הפוסקים בדין השימוש ברכבות שנבנו בשבת באיסור, ומצינו בפוסקים שבעה צדדים להתיר שאינו חשוב מעשה שבת; בין ההיתרים: כיון שהקרקע הוא מקום ציבורי, אין כוח בידם לאסור דבר שאינו שלהם, וכן צידד מרן הגר"נ קרליץ זצ"ל. בנוסף, רוב העבודות נעשו ע"י גוים או מכשירים טכנולוגיים, ומבואר בשו"ע שגוי העושה בקבלנות תמורת שכר קבוע מותר.

היתר נוסף מביא הגר"ע פריד כיון שנבנה ע"י ישראל אסור רק לו ולאחרים, ומביא מהשבט הלוי מרן הגר"ש וואזנר זצ"ל לגבי בית שנבנה ע"י ישראל שיש להחמיר בזה, אך למעשה יש להקל בזה, הגר"ע פריד מצטט מהראש"ל הגר"י יוסף שהתייחס באחד משיעוריו ומביא שכיון שלאחרים מותר אין איסור, אך מ"מ בוודאי שיש חובת מחאה.

בהמשך מביא מפוסק הדור הגר"מ שטרנבוך שצריך להמתין שנה אחת בכדי שיעשו, ואמנם נראה שבזמנינו כבר שנה שלימה הרכבת יכולה לנסוע, ולא נסעה כי חיכו לאישורים וכדו', וממילא לכו"ע אין עתה איסור לנסוע ברכבת הקלה בגוש דן, משום איסור מעשה שבת, אך מ"מ משום חובת מחאה יש להימנע, וכמו שהורה הגר"י יוסף.

למסקנה נכתב בשם הגר"ע פריד שאף מן הדין אין בזה איסור מעשה שבת, מ"מ יש להימנע למשך התקופה הראשונה שמפעילים את הרכבת שלא להשתמש בה משום מחאה על כבוד השבת. וכן השיב עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין שאף שמעיקר הדין מותר מ"מ מחמת חילול שבת יש להחמיר.

ביום שישי הקרוב בשעה 05:40 הרכבת הקלה תצא לדרכה משלוש תחנות - קריית אריה בפתח תקווה, מרכזית פתח תקווה ותחנת בת ים. נסיעה בקו תעלה בטווח של עד 15 ק"מ (אזור תעריף צהוב): 5.5 שקלים. נסיעה בטווח של מעל 15 ק"מ (אזור תעריף ירוק): 12 שקלים. מעבר ליום שישי הקרוב לא יינתנו נסיעות חינם נוספות.

הקו עצמו לא יפעל בשבת קודש, בדומה לרכבת ישראל. הקו יפסיק את פעילותו כשלוש שעות לפני כניסת השבת וישוב לפעול כשעה לאחר מוצאי שבת.

 

עבודות הרכבת הקלה הרכבת הקלה בגוש דן הרב עמרם פריד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 53 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד