י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

התאמת תוכניות עסקיות למגזר החרדי

הקמת תוכנית עסקית המיועדת למגזר החרדי, דורשת תכנון שונה, היערכות והתווית דרך • כיצד עושים זאת?

מכירת בגדים. צלם:shutterstock
מכירת בגדים. צלם:shutterstock צילום: shutterstock

הקמת עסק במגזר החרדי מחייבת בניית תוכנית מפורטת העולה בקנה אחד עם מאפייני קהל היעד, עולם המושגים התרבותי ודרישות ההלכה והדת. כפי שנראה בהמשך, שיקולים שלא קיימים במגזר החילוני באים לידי ביטוי בעת התאמת תוכניות עסקיות למגזר החרדי. בין היתר נדרשת התאמה על בסיס חזון, יעדים ומטרות. יש להכיר היטב את הסביבה בה צפוי העסק לפעול ולהשתמש במודל יציב.

עבור עסקים במגזר החרדי, התוכנית מהווה מסמך ניהולי שמטרתו התווית דרך ברורה. המסמך משמש לבחינה של אלטרנטיבות שונות ועוזר בהצגת האסטרטגיה בפני מנהלים, יזמים ומשקיעים. הוא אידיאלי עבור פעילות עסקית קיימת או חדשה, אך הרלוונטיות שלו במגזר החרדי נשמרת גם בטווח הארוך.

כיצד מתגברים על הנטייה שלא לחשוף את הפעילות העסקית?

אחד המאפיינים הבולטים של המגזר החרדי הוא הימנעות מחשיפת הפעילות העסקית. הסיבה לכך היא הנחת מוצא דתית, שרואה את הברכה רק בדבר הסמוי מן העין. התגברות על הפער בין תפיסת העולם של המגזר החרדי לבין שיפור ביצועי הפעילות העסקית מתאפשרת רק באמצעות מסמך ניהולי מפורט.

במילים אחרות, במגזר החרדי יש לתוכנית עסקית משמעות הרבה יותר רחבה מכפי שנהוג לשער. התוכנית היא זו שמקלה על יזמים ואנשי עסקים חרדים לזהות את היתרונות היחסיים שלהם מול גופים מתחרים. המסמך מאפשר קיום של פעילות עסקית במסגרת משפחתית ביתית, בעת גיוס מימון וקבלת חונכות וגם במהלך הקמת משרד, חברה, ארגון או עסק.

השאיפה של יזמים במגזר החרדי היא להיפתח אל העולם ועדיין לשמור על המאפיינים הייחודיים שלהם. מדי שנה עולה משמעותית כמות ההלוואות הניתנות למגזר החרדי בירושלים, באיזור המרכז ובפריפריה, לכן תהיה זו טעות להתעלם מהפוטנציאל הכלכלי של תכנית עסקית מסודרת ונכונה .

מסחר, שירותים ומלאכה

מבחינת פיזור התחומים העסקיים בקרב החרדים, הנתונים מצביעים על מתאם דומה לאוכלוסיה הכללית. לצד עסקים המתמקדים במסחר, שירותים ומלאכה יש עסקים ייחודיים לאוכלוסיה כמו תשמישי קדושה, ביגוד, שמלות כלה, תכשיטים, שירותי הסעדה, פיאות ומשפחתונים או גנים. הרבה עסקים מתבצעים מהבית וללא הוצאות קבועות על שכירות, אך גם כאשר נפתחת חנות היא נמצאת באיזור המגורים וזאת על מנת להקל על הנשים להמשיך ולטפל בילדים ובמשפחה. הדרך היחידה לרכז את כל הנתונים הללו אל תוך אסטרטגיה עסקית לטווח ארוך היא באמצעות כתיבת תכנית מתאימה והתייעצות עם אנשי מקצוע.

לסיכום, בעלי עסקים במגזר החרדי זקוקים למסמך ניהולי לא פחות מאשר שומרי מסורת או חילונים. מצד שני, התוכנית שלהם היא בעלת מאפיינים ייחודיים בעיקר בהתייחס לנושאים כגון גיוס הון, שינוי אסטרטגי לשיפור בתוצאות ויישום תוכנית תפעולית. התוכנית מיועדת הן עבור בעלי העסק הן עבור בנקים, משקיעים פרטיים וגופים ממנים, היא דינאמית ולא כדאי להכין אותה ללא גורמי עזר מנוסים.
תוכנית עסק שירות חרדים מגזר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד