כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

כ- 50 אלף רכבים בני יותר מעשרים שנה נוסעים בערי ישראל

ביישובי המגזר הערבי כלי הרכב הישנים ביותר, בבני ברק ותל אביב – החדשים ביותר. מנכ"ל אור ירוק: "על המדינה לעודד תכנית גריטה, שמורידה רכבים ישנים ולא בטיחותיים מהכביש, בכדי להביא להקטנת מספר הנפגעים בתאונות דרכים"

כ- 50 אלף רכבים בני יותר מעשרים שנה נוסעים בערי ישראל

נכון לשנת 2013, כמעט 50 אלף רכבים (46,282) שיוצרו לפני שנת 1993, כלומר, הם בני יותר מעשרים שנים, נעים כיום בכבישי ישראל, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. המשמעות היא, כי עשרות אלפי נהגים נוסעים ברכבים שאינם בעלי מערכות בטיחות מתקדמות המסייעות למנוע תאונות דרכים.

על פי הנתונים, כחצי מליון כלי רכב (481,870), בני יותר מעשר שנים, נוסעים כיום בערי ישראל. הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל בשנת 2013 הרשומים בערים הוא 6.6, נתון זהה לנתוני שנת 2012.
בשנת 2013 נעו על כבישי מדינת ישראל 1,736,536 כלי רכב פרטיים בערים, למעלה מ- 50 אלף רכבים יותר לעומת 1,685,053 הרכבים שנעו בכבישים בשנת 2012. יחד עם זאת, מדובר על עלייה במספר הרכבים שנוספו לעומת השנים 2011-2012 ביניהן חלה עלייה קטנה יותר במספר הרכבים שנוספו, כ- 28 אלף בלבד.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "כלי רכב ישנים מסכנים את הנהג ואת שאר משתמשי הדרך. על המדינה לעודד את תכנית הגריטה, שמורידה רכבים ישנים ולא בטיחותיים מהכביש, בכדי להביא להקטנת מספר הנפגעים בתאונות דרכים".

בקלנסווה הרכבים הישנים ביותר
בשנת 2013 היו בקלנסווה 4,517 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 11.3 שנים.
בשנת 2013 היו ברהט 6,014 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.4 שנים.
בשנת 2013 היו באום אל פאחם 10,750 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.3 שנים.
בשנת 2013 היו בטייבה 9,973 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.2 שנים.
בשנת 2013 היו בטמרה 7,387 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.1 שנים.

בבני ברק רשומים הרכבים החדשים ביותר
בשנת 2013 היו בבני ברק 85,035 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 2.4 שנים.
בשנת 2013 היו בלוד 38,382 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.2 שנים.
בשנת 2013 היו בתל אביב 206,138 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.9 שנים.
בשנת 2013 היו בכפר סבא 45,263 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5 שנים.
בשנת 2013 היו בפתח תקוה 87,922 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.8 שנים.

על פניו, מקובל בקרב אנשי המקצוע בארץ להתייחס למאפייני רכב כגורם משני בגרימת תאונת דרכים. עם זאת, הסיבה לכך היא כי בדוחות המשטרה נכתבת סיבת התאונה העיקרית שהיא לרוב עבירת תנועה כלשהי, בין היתר משום שלא נעשה מחקר על כלי הרכב בכל תאונה ותאונה.

בכדי להעלות את רמת הבטיחות ברכבים, יש לשאוף להצעיר את גיל הרכב. כלי הרכב החדישים מיוצרים על פי תקני בטיחות גבוהים יותר ומאובזרים באמצעי בטיחות טובים ויעילים יותר, כמו מערכת בקרת בלימה, כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות ועוד, המהוות כיום סטנדרט במכוניות חדשות רבות. בנוסף, סובלים הרכבים הישנים מבלאי, בעיות תחזוקה וחלפים ואף אינם עברו מבחני ריסוק.

אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה. התכנית מאפשרת לבעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ומעלה, למסור את רכבם למגרשי הגריטה, תמורת 3000 שקלים. גריטת כלי הרכב מצמצת את הנזק מתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר ומגדילה את חומרי הגלם של הרכב.

גיל הרכבים הממוצע בבני ברק, פתח תקווה ולוד נמוך במיוחד (רכבים חדשים ביותר) לעומת שאר ערי ישראל, בשל חברות השכרת רכבים וליסינג באותן ערים. לכך יש השלכות על הגיל הממוצע של כלי הרכב בערים. הגיל הממוצע של ציי הרכב בחברות ההשכרה והליסינג הוא נמוך ולכן משפיע על הגיל הממוצע של כלי הרכב ביישוב בו החברה רשומה.
אור ירוק תנועה כביש תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד