י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
סיכוי של 5% לחיות

חדר הניתוח הפך לזירת קרב על חייה של האם ובנה

אשה שהובהלה לבית חולים בשל כאבים עזים כשהיא בהריון מתקדם, כמעט איבדה את חייה. תוך כדי הניתוח הקיסרי, הצוות הרפואי זיהה דימום מסיבי. לאחר מאמצים גדולים היא ותינוקה ניצלו. חדר הניתוח הפך לזירת קרב על חייה של האם ובנה

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: pexels

לפני כשבועיים טטיאנה כהן בת 38 ובעלה הגיעו לבית מלון בתל אביב על מנת לחגוג את יום נישואיהם הראשון, אלא שאותו לילה הפך להיות קרב על חייהם של טטיאנה והתינוק שבבטנה.

"באותו הערב יצאנו יחד למסעדה, כשחזרנו לחדר במלון התחלתי להרגיש כאבים חזקים בבטן ובחילות, למרות שהלידה הייתה אמורה לקרות רק בעוד חודשיים, הייתה לי תחושה פנימית שהכאבים שיש לי קשורים להריון ולא לאוכל שאכלתי במסעדה. מיד התקשרתי לאמבולנס שפינה אותי למיון נשים ליס באיכילוב" סיפרה טטיאנה.

הצוות הרפואי ביצע לטטיאנה סדרת בדיקות שכולן היו תקינות, בשל הכאבים העזים מהם סבלה הוחלט להשאירה להשגחה. כעבור שעתיים החלה תפנית דרמטית במצבה של טיטאנה, ד"ר אילת דנגוט, רופאת הנשים מתארת כיצד חדר הניתוח הפך לזירת קרב על חייה של האם ובנה: "טיטאנה התלוננה על כאבי בטן עזים והייתה על סף איבוד הכרה מה שגרם לי להבין שייתכן ומדובר במקרה חירום. בבדיקת אולטרסאונד שערכתי לה נצפתה מצוקה עוברית לתינוק, על אף שבוע ההריון המוקדם בו הייתה, החלטנו לבצע ניתוח קיסרי דחוף. אל הפרוצדורה הוזנקו הצוותים הרפואיים של חדרי ניתוח, הרדמה והפגייה ובתוך מספר דקות חילצתי את התינוק שנזקק להנשמה וטיפול ראשוני אצל רופאי הילדים. הזמן הוא פקטור קריטי ובמקרי חירום אם זמן התגובה הוא לא מהיר, ההשלכות עלולות להיות הרות גורל ואף לעלות הן בחיי האם והן בחיי הילוד, לשמחתי הפעלת שיקול הדעת המהיר היא זו שהצילה את חייו של התינוק".

תוך כדי הניתוח הקיסרי, הצוות הרפואי מזהה דימום מסיבי בבטנה של טטיאנה ומוזעקים רופאים נוספים מהאגף הכירורגי בניהם ד"ר נדב משען, מנהל תחום כירורגיה אנדוסקופית כאן בליס בניסיון לאתר את מקור הדימום המסיבי.

ד"ר איל חשביה, מנהל תחום כירורגיה דחופה שהוזעק מביתו במגדל מגורי הצוות להציל את חיי האמא מתאר: "רצתי מיד לחדר הניתוח בו שררה תחושת מתח אדירה, אותן דקות שחלפו עד שהצלחנו לאתר את מקור הדימום הרגישו כמו נצח. לאחר שזיהנו כי מקור הדימום מגיע מקרע בעורק הטחול, הבנו את גודל המורכבות של הניתוח, היה לנו ברור שנעשה הכל על מנת להציל את חייה של טיטאנה ולהחזירה בחיים אל בנה שזה עתה נולד. התחלנו בפעולת פתיחת חירום של בית החזה לייצוב המודינמי ולאחריו ביצענו כריתת הטחול וזנב הלבלב על מנת להשתלט על מקור הדימום".

הצוות הרפואי הצליח לייצבה, אך טיטאנה הייתה עדיין נתונה בסכנת חיים חמורה והועברה להמשך טיפול והשגחה ביחידה לטיפול נמרץ כללי כשהיא מורדמת ומונשמת.

מספר ימים לאחר הניתוח, טטיאנה והתינוק התחילו להתאושש במהירות ובאופן שהדהים את הרופאים. השבוע התקיים מפגש ראשון ומרגש בין השניים כאן, במחלקת הפגייה, ולא הייתה עין אחת שנשארה יבשה: "כל הימים הללו באשפוז לא האמנתי שיש לי תינוק ושהוא בחיים, רק כשראיתי אותו השבוע בפעם הראשונה בפגייה והחזקתי אותו קרוב אלי, נפל לי האסימון שאני מחזיקה את התינוק שלי, ולא הפסקתי לבכות מאושר על הנס שקרה לשנינו".

טטיאנה אמורה להשתחרר מבית החולים בימים הקרובים לביתה, התינוק הקטן נושם באופן עצמאי ומטופל בפגייה ע"י הצוות המסור, גם הוא צפוי להשתחרר בשבועות הקרובים.

ד"ר דנגוט מסכמת: "מפרצת של עורק הטחול הינה היחלשות והרחבה של דופן כלי הדם המזין את הטחול. זהו מצב נדיר מאוד המזוהה בפחות מ 1% מהאוכלוסייה. קרע של מפרצת כזו הינו מצב חירום מסכן חיים הדורש התערבות ניתוחית דחופה וכרוך בכ-25% תמותה. הריון מהווה גורם סיכון לקרע של מפרצת וסיכון התמותה עולה בנשים בהריון לכ-75% וכ-95% מהעוברים לא שורדים במצב זה. אין ספק כי מדובר כאן בנס גדול, בזכות הערנות של המטופלת והטיפול המהיר והמקצועי שניתן על ידי מיטב הרופאים באיכילוב, טטיאנה יצאה מסכנת חיים ואנו מקווים שהשניים יחזרו במהרה למשפחתם".

הריון בית חולים בית חולים איכילוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד