כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
החבל נמתח עד הקצה

הפטור מגיוס: החרדים צריכים לחשב מסלול מחדש // דעה

חוסר ההפנמה של החרדים שהדור החילוני הצעיר לא מוכן לקבל את מה שהוריו הסכימו לקבל יוביל למצב שהם יאלצו להתקפל. אין סיכוי בעולם שמנהיגי הציבור החרדי יאשרו אפילו למראית עין שירות לאומי או סוג של שירות צבאי. כל מתווה שמתפרסם לאחרונה יותר מצחיק מקודמו, אף רב לא ייקח על עצמו את האחריות על כך. על החרדים לשוב לסדר הפוליטי הישן - תפקידים זוטרים והרבה פחות רעש

הפטור מגיוס: החרדים צריכים לחשב מסלול מחדש // דעה
חרדי בלשכת גיוס צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

מלחמת אזרחים לא תהיה לנו כי אחד הצדדים יאלץ לוותר: העסקונה החרדית מתחילה לקלוט מה הכוח של ציוץ בטוויטר או סרטון בטיק טוק של ילד בן 12. פוסט של נער בן 15 יכול להוציא בעידן 2023 אלפים לרחובות. ואת זה החרדים למדים בימים אלו. בשבועות האחרונים פנו אלי כמה גופי תקשורת לגבי פרסום טור דעה בנושא גיוס חרדים, התלבטתי על כך רבות, לבסוף החלטתי שאת הביקורת או הדעה בנושא, מביאים בתוך הבית ולא במקומות זרים.

עד לפני כמה שנים הפוליטיקאים החרדים נהגו בצניעות. התפקיד הכי בכיר של פוליטיקאי חרדי ביהדות התורה היה סגן שר, חבר הכנסת פרוש היה סגן שר החינוך, היה סגן שר השיכון, בהמשך חבר הכנסת גפני הפך ליושב ראש ועדת הכספים. אריה דרעי אמנם היה שר הפנים, אבל ש"ס תמיד התנהלה בצורה שונה מיהדות התורה, המצבעים שלה לא בהכרח חרדים, חלקם חילונים חלקם מסורתיים פלוס; אצל הרב עובדיה זצ"ל הגיעו כולם, כל עמך ישראל, גם אצל בנו הרב יצחק יוסף, שככל הנראה יעמוד בראשות ש"ס אחרי שיסיים את תפקידו ברבנות, תמיד היו ויהיו כלל עמך ישראל. אז טבעי שש"ס תיקח תפקידים גדולים יותר מיהדות התורה.

ובמקביל החברה החילונית, הליברלית, אפשר גם לקרוא לה החברה השמאלנית, קיבלה את הדברים כפי שהם: הסדר תורתו אומנותו היה מקובל פחות או יותר על כולם, וגם אם לא - ספגו בשקט והמדינה התנהלה על מי מנוחות. אבל אף אחד לא צפה את פני העתיד - בלי קשר לרפורמה המשפטית.

מה שקרה זה שהרשתות החברתיות שנכנסו לחיינו בצורה כל כך חזקה בעשור האחרון גרמו לתזוזות טקטוניות בחברה הישראלית. במדינות אחרות ראשי המדינה מתמודדים עם דברים אחרים ופחות נפיצים, אצלנו ההתמודדות היום יומית היא לא רגילה בהשוואה למדינות אחרות.

מחאה בבני ברק. צילום: פלאש90

עד לפני כמה שנים המגזר החילוני הצעיר לא היה מעודכן בפרטי פרטים מה קורה באמת בחברה החרדית, בפוליטיקה בצבא, במשטרה ובכל דבר אחר. כשאני הייתי בצבא לא היו רשתות חברתיות, לפעמים היו עוברים ימים ולפעמים שבועות שלא פתחנו עיתון, לא ידענו מה קורה. שמענו חצאי דברים אבל לא היינו מעורבים באמת במה שקורה במדינה.

החיילים עד לפני 10 שנים היו מנותקים מהחדשות, היו צופים קצת בסופי שבוע. לעומת זאת בשנים האחרונות כל ילד במדינה יודע בדיוק מה קורה כאן, החדשות נמצאות היום בכיס של כל ילד של כל נער של כל צעיר ושל כל מבוגר, החדשות נמצאות בתוך הכיס של כל אחד מאיתנו.

במקביל, המגזר החרדי גדל מאוד בעוד המגזר החילוני די תקוע מבחינה דמוגרפית. אין זה סוד שהמגזר הליברלי פחות בעניין של לגדל משפחות גדולות, בוודאי לא במספרים של החרדים והדתיים. הדמוגרפיה לא עובדת לטובת החברה החילונית הליברלית השמאלנית, היא עובדת לטובת המסורתיים והימין וזה למעשה מה שהביא את הניצחון בבחירות האחרונות, גם בגלל טעויות קשות של השמאל הישראלי, למשל אי חיבור מרץ ומפלגת העבודה וכו'.

אם שמים בצד לרגע את המגזר הערבי ומסתכלים רק על המגזר היהודי במדינה, הימין החרדים הדתיים המסורתיים במספרים הרבה יותר גדולים מהשמאל.

אך דווקא בגלל הכוח, החברה החרדית לא הפנימה שאי אפשר להמשיך בצורה הקיימת. חברי כנסת ופוליטיקאים חרדים פולטים משפטים שמוציאים היום אלפים לרחובות, החרדים עדיין לא למדו את הכוח של הרשתות החברתיות, רק עכשיו הם מתחילים להבין את הכוח הזה, ולכן מאחר והדור החילוני הצעיר הרבה יותר מעורב בפוליטיקה הישראלית מהדור הקודם, בגלל הרשתות החברתיות, והאפשרות לדעת כל דבר שקורה, הוא לא מתכוון לוותר יותר. מי שנכנס לפייסבוק, או ליוטיוב, יכול לראות שם חשבונות של חדשות עם מאות אלפי צופים, דבר שלא היה בעבר.

נציגי יהדות התורה. יונתן זינדל, פלאש90

בחודשים האחרונים שוחחתי עם פוליטיקאים מימין ומשמאל ומהמרכז וכולם אומרים לי את אותו הדבר: "אנחנו לא נוותר" כולל חברי כנסת מהימין אומרים: "אנחנו לא נחתום ולא נצביע ולא נתמוך בחוק שנותן פטור לחרדים, זה לא הגיוני שיש כאן במדינה בין 150 ל-200 אלף גברים שלא נושאים בנטל, שלא מתגייסים".

אומר לי פוליטיקאי מהימין: "אני לא אתמוך בחוק שפוטר את החרדים מגיוס, לא יכול להיות שאמא חילונית לא תישן בלילה כי הבן שלה בצבא ולא הייתה לו אפשרות לא ללכת לצבא, האמא הזאת לא יודעת אם הבן שלה יחזור הביתה בחיים".

הוא הוסיף: "מנגד לאמא חרדית יש פחד שהבן שלה יאבד את הכובע או את המשקפיים או את החליפה, הבן שלה קיבל אפשרות לא להתגייס לצבא, זה לא מוסרי זה לא אתי, ואנחנו לא נתמוך בזה".

את הדבר הזה אמרו לי כמה וכמה פוליטיקאים ואני מדבר על פוליטיקאים שעומדים לימין החרדים. לאחרונה צצו ארגונים שונים שקוראים לא לשלוח את הילדים לצבא. אומר לי אדם ששלושת ילדיו שירתו בצבא ורביעי עומד לפני גיוס, אחד מהתומכים הגדולים של המגזר החרדי: "אני לא רואה את הבן הרביעי שלי מתגייס, זה פשוט לא הוגן, אם נותנים לחרדים אפשרות לא להתגייס שגם יתנו לחילוני אפשרות לא להתגייס". ואת המשפט הזה אמרו לי כמה וכמה אנשים משפיעים בחברה הישראלית. "החרדים לא רוצים לעשות צבא הם רוצים ללמוד תורה, אנחנו מכבדים אבל שיתנו גם לחילונים אפשרות לא להתגייס, זה לא הגיוני שחילונים מסכנים את החיים שלהם, וחרדים לא מסכנים את החיים שלהם".

עד היום החברה חילונית ליברלית קיבלה את העובדה שהחרדים לא מתגייסים, התפקידים בממשלה היו צנועים החרדים לא בלטו והכל התנהל איכשהו על מי מנוחות. ואז הגיעו הבחירות האחרונות, קמה ממשלה שמקדמת רפורמה משפטית בצורה מאוד חזקה, ולא שמה לב מה קורה מסביב. נכון שיש ארגונים ואנשים שמלהיטים את הרוחות, אבל בסוף יש מאות אלפי אנשים ברחובות כבר חודשים ארוכים.

החרדים לא הבינו שילד בן 12 יכול להוציא 100 אלף איש לרחוב בפוסט אחד בפייסבוק. אם חוק הגיוס יעבור (אני לא רואה שהוא יעבור במתכונת שלו) מדינת ישראל תבער, הפעם החילונים הליברלים לא יוותרו, וכמובן בג"צ יפסול אותו. בסוף צריך להסתכל למציאות בעיניים, יש כאן בעיה גדולה.

הפתרון לכך, שהחרדים צריכים לחזור לממדים הרגילים שלהם, תפקידים צנועים בלי משפטים מעוררי מחלוקת, כמו בארבעים השנים האחרונות. בזמן הרב שך הרב אלישיב הרב שטיינמן ושאר גדולי תורה, הציבור החרדי היה צנוע יותר, מנהיגי הציבור החרדי גם מהמגזר הליטאי וגם מהמגזר החסידי תמיד אמרו "אנחנו רוצים את יבנה וחכמיה" ולא רצו שום דבר מעבר לכך. בשנתיים-שלוש האחרונות הדברים השתנו, החרדים רוצים יותר מיבנה וחכמיה, אבל יש לזה מחיר, ואת זה עדיין מנהיגים פוליטיים חרדיים לא הבינו.

בחורים בישיבה

אמר לי מנהיג פוליטי מהימין: "אם אתה רוצה לשלוט ולנהל את המדינה יש לזה מחיר, נגמרו הימים שהחרדים נמצאים בפרונט, מנהלים את המדינה אבל לא מוכנים לקחת חלק בצבא או שירות לאומי".

גדל כאן דור שלא מצליח להבין למה חילוני מחויב בגיוס ולמה חרדי לא מחויב: אומר לי חייל חילוני: "למה אני לא יכול לעשות באוניברסיטה תואר ראשון ושני ואז להתגייס, בדיוק כמו שדוחים לחרדים גיוס כי הם לומדים, גם אנחנו החילונים רוצים שיידחו לנו גיוס עד סיום התארים, איפה השוויון פה?". אמרתי לו "זה יפרק את הצבא", הוא אמר לי "זה בעיה של מנהיגי המדינה, לא שלי".

אחד מאנשי האופוזיציה אמר לי בשבוע שעבר: "גם אם השמאל יקים ממשלה עם החרדים, לא נעביר חוק שפוטר חרדים מגיוס לצבא, גם במחיר הפלת הממשלה, הרחוב החילוני לא ייתן לנו דבר כזה, ואת זה אומרים אנשים שתמיד בצד של החרדים". בכלל נראה שהמפלגות החרדיות איבדו את התמיכה של פוליטיקאים שכן צידדו בחוק גיוס נרחב שיפטור חרדים משירות צבאי.

מנהיגיו הפוליטיים של הציבור החרדי עדיין לא הפנימו את הבעיה, אין היום אדם אחד בפוליטיקה שבעד פטור לחרדים, מה שהיה בעבר - נגמר, הדור החילוני הצעיר מעורב מאד בכל דבר. נהוג לזלזל בדור החילוני הצעיר שהוא עסוק בטיק טוק, אבל זאת טעות. בסופו של דבר הרפורמה המשפטית הוציאה את השד מן הבקבוק, ועכשיו אף אחד לא מעז להחזירו.

יש כמה וכמה פתרונות לפתור את הנושא: הגדלת שכר החיילים, שילוב של בוגרי ישיבות במערך השירות הלאומי, אבל בינתיים עד שהדבר הזה יקרה, אף חוק גיוס לא יעבור. יואב גלנט ובני גנץ, שאי אפשר להאשים אותם בשנאת חרדים, הודיעו שהם לא יתמכו בחוק שייתן פטור גורף לחרדים מסיבה אחת פשוטה: הציבור שלהם לא יקבל את זה.

גם בליכוד יש קולות שמתנגדים לפטור גורף לחרדים. אני לא בטוח שהמגזר החרדי הבין את זה אני לא בטוח שחברי הכנסת החרדים הבינו את זה, איך שאני רואה את הדברים מתישהו בשנה הקרובה יהיו שינויים בקואליציה.

ארצות הברית תלחץ על גנץ ולפיד להיכנס לממשלה כדי לתמוך בהסכם עם סעודיה, הכוח של החרדים והדתיים יקטן, ואפילו יעלם. אחרי הסכם שלום עם סעודיה נתניהו יפרוש כמדינאי דגול, והתיקים נגדו ייסגרו מחוסר עניין לציבור, ייצאו לבחירות ותקום ממשלת ימין מרכז ושמאל מרכז, החרדים והדתיים יתמכו מבחוץ בנושאים שונים כמו פעם בתמורה לתקציבים, ואז תשקוט הארץ ארבעים שנה.

חרדים הרפורמה המשפטית גיוס לצבא חוק הגיוס רשתות חברתיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 51 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד