כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
מחדל בשמש הקופחת

ללא מים: תוצאות תחקיר ראשוני למות החייל

ממצאים ראשונים מתחקיר מותו של רב"ט הלל נחמיה אופן ז"ל במהלך אימון שטח ביער קולה הסמוך לאלעד, מעלים כמה מחדלים שאולי היו מונעים את האסון. התוצאות יוצגו היום לקצין הנדסה ראשי ובהמשך השבוע לרמטכ"ל

ללא מים: תוצאות תחקיר ראשוני למות החייל
הלל נחמיה אופן ז"ל צילום: באדיבות המשפחה

בצה"ל סיימו תחקיר ראשוני מאירוע מותו של רב"ט הלל נחמיה אופן ז"ל, לוחם בהכשרה ביהל"ם, במהלך אימון זחילות בשבוע שעבר. גם בשלב הזה, עדיין לא נקבעה רשמית סיבת מותו.

בתחקיר שפורסם לראשונה בחדשות 'כאן 11', עולה כי המפקדים לא שלטו על הלוחמים בשטח - יער קולה סמוך לאלעד. זאת מאחר והיה חושך (ללא אור ירח), וגם מאחר ותרגיל הזחילות נעשה בשטח סבוך. בנוסף, לא בוצעה ספירה של הלוחמים כל פרק זמן מוגדר. למרות מזג האוויר השרבי באותו היום, מתברר שבתרגיל עצמו, לא בוצעו הפסקות שתייה מוגדרות ללוחמים, ועל הלוחמים לא היה מים.

במסגרת הבדיקה על הקפדה על נהלים, התברר שמפקד הפלוגה רצה לצאת לאימון בהזדמנות הראשונה, אך מפקד בית הספר, בדרגת סגן אלוף, עיכב את היציאה לתרגיל במשך דקות ארוכות - ואישר אותו רק לאחר שהציגו לו באמצעות מכשיר ייעודי לניטור עומסי חום שצפויה הקלה בשעות הלילה.

בתחקיר הוזכרה העובדה שהלוחמים נחו לפני האימון, בתוך אוהל ממוזג שנבנה בשטח, וגם הטיפול הרפואי שניתן להלל ז"ל היה בהתאם לפקודות. אחת ההנחיות המרכזיות שיצאו בעקבות הטרגדיה: ספירת לוחמים, "נוהל ירוק בעיניים", צריכה להיעשות באימונים מסוג זה בכל שעה.

התחקיר יוצג היום לקצין הנדסה ראשי, ובהמשך השבוע יוצג לאישורו של הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי. מעבר לתחקיר הזה, ישנה במקביל חקירת מצ"ח, שטרם קיבלה החלטה אם יש באירוע התנהלות פלילית.

מדובר צה"ל נמסר: "בעקבות המקרה נפתחה חקירת מצ"ח בסיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית. כמו כן, הנחה מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, על מינוי צוות מומחים לבחינת נושאים רוחביים הנוגעים לאירוע לשם הפקת לקחים מערכתיים. צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה".

הלל נחמיה אופן תחקיר צה"ל התייבשות חייל צה''ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד