י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הקבלן לרשות המס: "אתייעץ עם הרב שלי"

קבלן לאחזקת מבנים משלומי שלא רשם 25 צ'קים, הודיע למבקרי מס הכנסה שיתייעץ עם הרב שלו מה עליו לעשות

הקבלן לרשות המס: "אתייעץ עם הרב שלי"

עשרים וחמישה צ'קים בסכום כולל של 14,040 נמצאו ברשותו של קבלן לאחזקת מבנים משלומי, שנצפה מבצע עבודות תחזוקה בנהריה. בדיקת ספריו העלתה כי הוא לא רשם את הצ'קים שקיבל כהכנסה בעבור שירותיו. אפילו מבקרי מס הכנסה, שכבר שמעו תירוצים מקוריים במהלך עבודתם, הופתעו מתגובתו – "שכחתי לרשום, אתייעץ עם הרב שלי מה עליי לעשות...".

לאחר הפוגה ממושכת, בשל מבצע "צוק איתן" והחגים, חזרו לנוף הישראלי מבצעי השטח של רשות המסים במלחמה בהון השחור. בתחילת החודש יצאו כל עובדי משרדי מס הכנסה באזור הצפון מתוגברים בחוקרי מס הכנסה ובעובדי היחידה לאכיפת הגבייה ברשות, למבצע משולב רחב היקף, שנפרס על פני שבוע ימים וכלל ביקורות במאות עסקים, חקירת 186 סרבנים הגשת דוחות והעברת ניכויים. כמו גם פעולות אכיפה נגד חייבי מס, במהלכן, בשיתוף היחידה לאכיפת הגבייה, נגבו כ- 25 מיליון ₪ ועוקלו 39 כלי רכב, צעד שהוביל עשרים ושלוש מהחייבים, לבוא ולשלם את החובות בכדי לשחרר את רכבם.

בביקורות השטח, שנערכו במשך השבוע, לכל אזור ניתן דגש ואופי אחר, לדוגמא: באזור חיפה הביקורות נערכו ביום שישי בדוכני אוכל ובקניונים, באזור נצרת נבדקו עסקים בשווקים הפתוחים ובאזור טבריה, עפולה ועכו נבדקו אתרי בנייה. לצד ביקורות אלו, ערכו גם מפקחי מס הכנסה 117 ביקורות עומק אצל רופאי שיניים ובעלי מוסכים.

מהביקורות עלה כי 14% מבעלי העסקים שנבדקו לא רשמו הכנסות. כך לדוגמא, קבלן לעבודות שיש מכפר ירכא שלא רשם צ'קים והפקדות בנק בסכום של 83,700 וטען כי לא הספיק לרשום, "אני עסוק בעבודה". מתקין מזגנים מעין דור שלא רשם את הכספים שקיבל תמורת העבודה שביצע בסך 6,400 ₪, טען כי לא חש בטוב "יצא לי מהראש", וקבלן לעבודות צבע מדבורייה שלא פתח תיק ברשות המסים ולא מנהל ספרים, אמר כי הוא בודק אם משתלם לו. לקבלן מדבורייה ולרבים אחרים שטענו טענה דומה נזכיר כי החובה לפתוח תיק היא ביום פתיחת העסק ולא לאחר תקופת ניסיון.

בבדיקת ניירת עסקית של קבלן לעבודות עץ מעפולה התברר כי בגין העבודה אותה ביצע בשעת הביקורת שולמו לו 24,000 ₪, אך הוא בכלל לא פתח תיק ברשות המסים ולא מנהל ספרים כחוק. כך היה גם עם הגעת המבקרים למושבה כנרת, שם נמלט קבלן לעבודות ריצוף מטורעאן עם מחברת בידו, אותה ניסה להשמיד. אל המקום הוזעקו חוקרי מס ונערכה לו ביקורת, ממנה עלה כי הלקוח שילם בעבור עבודת הריצוף 13,800 ₪, גם במקרה זה התברר כי הקבלן לא פתח תיק ברשות ואינו מנהל ספרים.

בנצרת בעת הזדהות המבקרים בשוק הפתוח בעיר, ברח בעל דוכן למוצרי הלבשה ובמקום נשאר העובד, תושב השטחים. בביקורת התברר כי הוא לא רשם הכנסות בסך 1,700 ₪ רק מאותו היום. בדוכן מזון בקניון קסטרא בחיפה נמצא שבעל הדוכן לא רשם את הכנסות יום הביקורת, שכאמור היתה ביום שישי. הוא מצדו טען כי רו"ח שלו קיבל אישור בעבורו לרשום רק קבלות ללקוחות שמבקשים.

לדברי ניסן משה, פקיד שומה נצרת, שניהל את המבצע במחוז הצפון, החובה האזרחית לעמוד בדרישות החוק הינה לטובת כלל האזרחים וכי המטרה היא להגדיל את השוויון בנטל תשלום המסים. כידוע, רשות המסים מבצעת באופן שוטף פעילויות אכיפה בשטח כחלק ממאבקה נגד מעלימי מס והון שחור וכדי להשיג שוויון בנטל המס.
מס צקים קבלן שלומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד