י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ועדת השרים אישרה את הצעת החוק שאוסרת שימוש בקסדות חצי

ארבע שנים לאחר מותו של אבי כהן ז"ל בתאונת אופנוע - אושרה התקנה. מנכ"ל אור ירוק: "חצי קסדה היא חצי הגנה. משרד התחבורה חייב להוציא את קסדת החצי מחוץ לחוק אחת לתמיד"

ועדת השרים אישרה את הצעת החוק שאוסרת שימוש בקסדות חצי

וועדת שרים לענייני חקיקה אישרה הצעת חוק של ח"כ בועז טופורובסקי, שמטרתה לאסור שימוש בקסדות חצי בקרב רוכבי האופנועים והקטנועים. על פי הצעת החוק שאושרה, "לא ירכב אדם על אופנוע או על קטנוע ולא ירכיב אדם אחר אלא אם כן הם חובשים קסדת מגן העומדת בדרישות שקבע השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, הקשורה ברצועה שתמנע את נפילתה ובלבד שהקסדה תגן על מרב שטח ראשו של אדם".

ב-29 בדצמבר 2014, ימלאו ארבע שנים לפטירתו של אבי כהן ז"ל, שנהרג בתאונת אופנוע, ברמת גן. אבי כהן נהרג לאחר שתשעה ימים לפני כן, נפגע בראשו לאחר שרכב על האופנוע שלו חבוש בקסדת חצי. בשנת 2011 הוגשו שתי הצעות חוק של חברי הכנסת איתן כבל וזאב בילסקי (חובת חבישת קסדת מגן ברכיבה על אופנוע או קטנוע), התשע"א -2011.

ב-24 בפברואר 2011, התקבלה החלטת ממשלה מס' 2898, בה נקבע כי בהתייחס להצעת החוק של איתן כבל: "להטיל על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להסדיר את נושא הצעת החוק באמצעות תקנות בתוך חודש".

ב-28 במרץ 2011, הודיע שר התחבורה ישראל כץ, כי יגביר את בטיחות הרוכבים ויאסור על שימוש בקסדות החצי. השר כץ טען כי: "הגיש לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת תקנה חדשה האוסרת על רוכבי אופנועים וקטנועים להשתמש בקסדת חצי בעת הרכיבה על אופנוע. השר כץ החליט לאסור את השימוש בקסדות החצי במטרה להגביר את בטיחותם של רוכבי האופנוע".

מבדיקת עמותת "אור ירוק", עולה כי ארבע שנים לאחר התחייבות השר, התקנה לא שונתה וקסדות החצי (אבטיח) נמכרות בחנויות לאביזרי בטיחות לרוכבי הדו גלגלי.
בנוסף, למרות הצעות החוק, החלטת הממשלה והצהרות משרד התחבורה לא תוקן החוק ובכנסת הנוכחית הגיש חה"כ בועז טופורובסקי הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (חובת חבישת קסדת מגן ברכיבה על אופנוע או קטנוע), התשע"ד 2014.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הקסדה היא כלי ההגנה החשוב ביותר שיש לרוכב על אופנוע. בכדי שהרוכב יהיה מוגן מפגיעות חמורות שיכולות אף להוביל למוות, עליו לחבוש קסדה שתכסה גם את חלקו האחורי של הראש. חצי קסדה היא חצי הגנה. משרד התחבורה חייב להוציא את קסדת החצי מחוץ לחוק אחת לתמיד".

קסדת חצי – סיכון כפול לרוכב

מבדיקה של העמותה הבריטית למען הבטיחות בדרכים (ROSPA), נמצא כי רוכבים שחבשו קסדת חצי היו בסיכון כפול לפגיעות ראש בהשוואה לרוכבים שחבשו קסדות מלאות או אף קסדות פתוחות. קסדת החצי, נטולת אזור אחורי קעור ולכן היא מכסה רק את החצי העליון של הגולגולת, ואינה מספקת כל הגנה לפנים מהאוזניים מטה. על פי הבדיקה קסדה זו נחשבת למסוכנת ביותר במקרים של פגיעות באזורים הצדדיים והאחוריים של הראש. קסדת חצי גם נטולת ריפוד ולכן היא מסוגלת לספוג הרבה פחות אנרגיה במקרים של פגיעה בראש ובנוסף, היא גם נוטה ליפול מראש הרוכב.

מהבדיקה עולה כי 15%-16% מכלל הנזקים לקסדות היו במגן הסנטר, מה שמראה את חשיבותו, בחלק מהקסדה המלאה. חוקרים הראו שהפגיעות בפנים ובלסת הן שכיחות בתאונות דרכים ובנוסף, מגן הסנטר הוא גם סופג אנרגיה ומגן על הפנים בעת פגיעה. לכן, חבישת קסדה עם פחות כיסוי נעדרת הגנה זאת, כך שככל שהקסדה מכסה חלק קטן יותר כך היא פחות מגנה על ראשו של הרוכב. חוקרים אחרים גם הדגישו שמגן הסנטר מונע מהחלק הנמוך של המצח והצדעים להיפגע כשהקסדה זזה.
אור ירוק תנועה כביש תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד