כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
עשרות שימועים

המעסיקים ניסו לחסוך על חשבון העובדים הפלסטינים וישלמו מחיר כבד

עשרות שימועים נערכו לאחרונה ע"י מינהל עובדים זרים כלפי מעסיקי עובדים פלסטינים בגין הפרות שכר העובדים | הסנקציה החמורה ביותר עלולה להיות שלילת ההיתר למשך 3 שנים

המעסיקים ניסו לחסוך על חשבון העובדים הפלסטינים וישלמו מחיר כבד
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בימים האחרונים החל מינהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין וההגירה בהליכי אכיפה מינהלית כלפי עשרות מעסיקים בעלי היתרים להעסקת עובדים פלסטינים כדין בישראל, בעקבות חשדות להפרות תנאי ההיתרים בקשר לשכרם של העובדים הפלסטינים.

בתאריך 1.1.2023 נכנסה לתוקף חובת תשלום שכרם של העובדים הפלסטינים באמצעות העברות בנקאיות לחשבונות הבנק של העובדים, ברשות הפלסטינית. 

מהלך זה נועד, בין היתר, לצמצם את תופעת הסחר בהיתרי עבודה של עובדים פלסטינים ולאפשר לרשויות המדינה בקרה ופיקוח הדוקים יותר על העברת התשלומים לעובדים.

תשלומים אלה מועברים בפועל באמצעות מנגנון חדש וייחודי, שפותח על ידי רשות האוכלוסין וההגירה, בשיתוף עם בנק ישראל, אגף החשב הכללי במשרד האוצר ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, ומאפשר ביצוע העברות בנקאיות דרך בנקים בישראל, ישירות לחשבונות הבנק של העובדים ברשות הפלסטינית, לאחר בדיקה מקוונת שנועדה לוודא כי אכן מדובר בהעברת שכר לעובד פלסטיני שמועסק כדין בישראל.

ביום 3.5.2023 ניתן פסק דין של בית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים, אשר דחה עתירה מינהלית נגד קביעת חובת המעסיקים לשלם את שכר העובדים הפלסטינים בהעברה בנקאית לחשבון ברשות הפלסטינית. 

לאחר שניתנה למעסיקים תקופת הסתגלות מספקת לקיום החובה החדשה, החלה היחידה לבקרה פיננסית במינהל עובדים זרים לערוך ביקורות יזומות למעסיקים, בענפים השונים, אשר נדרשו להוכיח כי שכרם של העובדים הפלסטינים אכן שולם בפועל באמצעות העברות בנקאיות.

בביקורות אלו, אמנם נמצאו מעסיקים המקפידים על תשלום שכר העובדים בהעברות בנקאיות, אולם התגלו גם מעסיקים המפרים חובה זו וממשיכים לשלם את שכר העובדים במזומן, תוך הפרת תנאי ההיתרים.

בנוסף, נמצאו בביקורות אלו מעסיקים המבצעים הפרות נוספות של תנאי ההיתרים בקשר לשכר, כגון הלנת שכר, תשלום שכר חלקי, דיווחים כוזבים ועוד, וכן מעסיקים שנמנעו מלשתף פעולה ולא המציאו מסמכים פיננסיים לביקורת כנדרש.

בעקבות זאת, ערך מינהל עובדים זרים בימים האחרונים שימועים לעשרות מעסיקים, במסגרת הליכי אכיפה מינהלית שבסיומם צפויה להתקבל החלטת מנכ"ל הרשות בקשר להיתרים שלהם, כאשר הסנקציה החמורה ביותר עלולה להיות שלילת ההיתר למשך 3 שנים.

ראש מינהל עובדים זרים, עו"ד עינבל משש אמרה: ״ממצאי הביקורת מעידים על כך שהמנגנון שהקמנו אכן עובד ביעילות, ומעסיקים רבים אכן מקפידים לשלם באמצעותו את שכר העובדים הפלסטינים. לצד זאת, אנו רואים בחומרה את ההפרות שהתגלו בביקורות הפיננסיות שערכנו, ולא נהסס לנקוט ביד קשה כלפי מעסיקים המקפחים את זכויות העובדים, כמו גם כלפי מעסיקים שאינם משתפים פעולה עם הביקורת הפיננסית".

 

מעסיקים עובדים שימוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד