כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
ליווה אותו רוב ימי חייו

השופר האישי של ראש הישיבה עומד למכירה

שופר עתיק ששימש עשרות שנים את ראש הישיבה הנערץ הגראי"ל שטיינמן זצ"ל מוצע למכירה פומבית במחיר התחלתי סביר למדי. השופר הוחזק עד כה בידי נכדו של ראש הישיבה שטוען כי קיבל אותו מידיו 

שופר עתיק, נאה וכשר לברכה - השופר האישי של מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרן יהודה ליב שטיינמן זצ"ל, שליווה אותו במשך רוב ימי חייו עומד למכירה פומבית במחיר התחלתי של 3,000 דולר בבית המכירות Winner'S בירושלים 

השופר ליווה כאמור את הגראי"ל שטיינמן רוב ימי חייו. בניו של הגראי"ל, הגאון רבי משה והגאון רבי שרגא מעידים שמיום עומדם על דעתם עוד כשהיו ילדים קטנים, הם זוכרים את השופר הזה ברשות אביהם. גם צורתו העתיקה והמיוחדת שכבר לא מייצרים שופרות בצורה כזו, מעידה על השופר שהינו כבן 150-200 שנה. למרות גילו של השופר, הוא היה למראה עיני פוסק הלכה שקבע שהוא כשר לתקיעה.

"אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא... אִמְרוּ לְפָנַי בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה מַלְכִיּוֹת זִכְרוֹנוֹת וְשׁוֹפָרוֹת... כְּדֵי שֶׁיַּעֲלֶה זִכְרוֹנְיכֶם לְפָנַי לְטוֹבָה וּבַמֶּה בְּשׁוֹפָר". לא לחינם נחשבו התקיעות לשיאם של הימים הנוראים וספרי תולדות גדולי ישראל מלאים בסיפורים כיצד היו גדולי ישראל מורידים כנחל דמעות טרם תקיעת השופר ובאמצעות השופר המתיקו את כל הדינים ופעלו שנים טובות ומתוקות לכלל ישראל.

היות וישנה עדות ברורה על החזקתו של השופר בידי הגראי"ל במשך רוב שנות חייו, קרוב לודאי שהוא תקע בו בעיתים שונות, ובאמצעותו בלבל את המשטינים ופעל שנים טובות לכלל ישראל שאותם נשא על לוח ליבו כאשר ישא האומן את היונק.

מדי עסקנו בשופרו של הגראי"ל שטיינמן, מן העניין לצטט את הסיפור שנהג הגראי"ל לספר אודות תקיעת השופר בשווייץ בשנות השואה בדרכו לארץ ישראל. הגראי"ל שהה בשווייץ ביחד עם בן עירו הגאון רבי משה סולובייצ'יק בן הרב מבריסק. באותו ראש השנה הצטרף אליהם גם הגאון רבי אייזיק שר ראש ישיבת סלבודקה שהיה אף הוא בדרכו לארץ ישראל עם אשתו וחתנו רבי מרדכי שולמן. וסיפר הגראי"ל שאת תקיעת השופר שכתוב בספרים שהיא מערבבת את השטן והופכת את מידת הדין לרחמים, כמעט ולא הצליחו לתקוע באותה שנת זעם, הם העבירו ביניהם את השופר (ייתכן שזה השופר שלפנינו) מאחד לשני, ואפילו שכולם ידעו לתקוע, כמעט ולא יצאה שום תקיעה כמו שצריך, והפטיר הגראי"ל שיכלו לראות אז בחוש את מאמר הגמרא "כל שנה שאין תוקעים בתחילתה מריעין לה בסופה" ל"ע.

נכדו ומקורבו רבי מאיר שטיינמן שקיבל את השופר במתנה מהגראי"ל אמר שלמיטב הבנתו לא מן הנמנע שזהו השופר איתו תקעו בשוויץ בשנת ת"ש בתחילת המלחמה.

סגולת חפצי צדיקים הייתה ידועה מאז ומתמיד בעם ישראל, כמובא בירושלמי (מו"ק פ"ג ה"א): "מקלו של רבי מאיר היתה בידו והיא היתה מלמדו דעת". ענקי הדורות כבעל החתם סופר ורבו בעל ה'הפלאה' ו'המקנה' כותבים על כך במפורש וז"ל החתם סופר (פרשת תולדות ד"ה הלא): "דבמלבושיו של אדם נאצלים מקדושתו של הלובש, והוא הדין בהיפוך, והלובש אותם אחריו יאצל עליו מאותו הרוח לטוב ולמוטב, בסוד אשר ילבשם תחתיו מבניו". ובעל ההפלאה בספרו פנים יפות (בראשית י"ד כ"ב) כתב וז"ל: "וכן בהיפוך בנכסי הצדיקים, שרוח קדושה שורה על לבושיהן", עכ"ד. וכן מובא בספר דברי תורה להגה"ק ממונקאטש זיע"א (מהדורא א' אות כ"ב) שחפץ השתמשות של צדיק, הגם שהוא חפץ גשמי, "זוכים על ידו לדעת, וכל שכן למיני טובות עוה"ז".

לדברי בית המכירות, ברשותם אישור מאת נכדו של הגראי"ל - הגאון רבי מאיר שטיינמן, אשר מעיד כי קיבל את השופר מידיו של הגראי"ל. וכי האישור יינתן לכל דורש.

המכירה הפומבית תיפתח ביום ראשון, 27.8.23, בשעה 19:00.

שופר מכירה פומבית בית המכירות ווינרס הרב שטיינמן הגראי"ל שטיינמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד