כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
הותיר 15 נכדים

האיש שהקים את המסתערבים והוביל מבצעים חשאיים הלך לעולמו

איש העסקים יעקב נמרודי היה מראשוני חיל המודיעין וממקימי יחידת המסתערבים, כיהן כנספח הצבאי הראשון בטהראן בירת איראן וממקימי המודיעין האיראני. כן הוביל מבצעים מודיעיניים חשאיים – בהם את הסיכול הממוקד הראשון של מוסטפא חאפז

יעקב נמרודי הלך לעולמו בבית החולים תל השומר בגיל 97, אחרי מאבק במחלה. נמרודי היה מראשוני חיל המודיעין הישראלי וממקימי יחידת המסתערבים של צה"ל והפלמ"ח. בנוסף, כיהן כנספח צה"ל הראשון בטהראן וכראש שלוחת המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים בבירה האיראנית. הוא הותיר אחריו אשה, ארבעה ילדים, 15 נכדים ושבעה נינים.

נמרודי לקח חלק והוביל מבצעים מודיעיניים חשאיים שחלקם לא פורסמו ולא יפורסמו – ובהם הסיכול הממוקד הראשון, חיסול מוסטפא חאפז מקים הפדאיון. החיסול בוצע באמצעות פיתיון מודיעיני שתול בספר שנשלח במתנה ליעד, כשנמרודי שימש אז מפקד הקת"ם (קצינים לתפקידים מיוחדים).

איש העסקים יעקב נמרודי ז"ל | צילום: פלאש 90.

גולת הכותרת של פעילותו שפורסמה הייתה ב-1966 במבצע "יהלום", שבו ערק לישראל טייס עיראקי עם מטוסו מסוג מיג 21. בשל האמון שזכה לו באיראן, הקים נמרודי מחדש גם את המודיעין האיראני, פתח דלתות באירן לתעשייה הצבאית והאווירית הישראלית והגדיל את היקף ההזמנות - מה שסיפק תעסוקה לעשרות אלפי עובדים והגדיל את הייצוא הבטחוני הישראלי.

נמרודי פעל לכינון טיסות ישירות של עולים מברית המועצות לישראל. הוא היה מעורב ועסק רבות בפדיון שבויים ונעדרים, פעל לקידום והשבת נעדרי סולטן יעקוב ורון ארד. כאיש עסקים, רכש נמרודי את השליטה בחברת הכשרת היישוב מהסוכנות היהודית ובנק לאומי. ב-1992 רכש את העיתון מעריב ופרסם שלושה ספרים.

איש עסקים יעקב נמרודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד