כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
מכבי מגישה

כך נתכונן נכונה לשנת הלימודים הבאה

שנת הלימודים החדשה עומדת בפתח ואיתה עולות שאלות רבות הנוגעות לאופן ההכנה המומלץ לקראת שנת הלימודים. הלה מושהיוף, מנהלת ריפוי בעיסוק ארצית במכבי ואורנה לב- אנקב, פיזיותרפיסטית ילדים במחוז הצפון של מכבי, מעלות נושאים רלוונטיים ומעניקות טיפים חשובים שיעזרו לכם להגיע מוכנים יותר לשנת לימודים

שולחן הכתיבה: על השולחן לכלול משטח עבודה מרווח דיו להנחת ספרי הלימוד ומכשירי הכתיבה תוך שהוא מאפשר מנח של שתי הידיים על גביו. יש להתאים את גובה השולחן לגובה המשתמש באופן שגובה השולחן יגיע עד אמצע גב היושב.

כיסא מותאם: להתאמת הכיסא למידות המשתמש משמעות רבה. על מנת להתאים את הכיסא לשימוש עבור מספר ילדים מומלץ לרכוש כיסא מתכוונן עם בסיס יציב ללא גלגלים ולכוונו לפי המשתמש התורן. ניתן להוסיף שרפרף תמיכה עבור ילדים שרגליהם אינן מגיעות עד לרצפה ולהוסיף כרית תמיכה לגב על מנת להנגיש את משענת הגב.

בחירת הילקוט: על הילקוט להיות קל משקל ומתאים למידות התלמיד. על התיק להיות מותאם לרוחב כתפי הילד וצמוד לגבו כאשר הכתפיות רחבות ומהודקות. מומלץ להיעזר בעגלה ייעודית לנשיאת ילקוטים תוך הנחיית הילד לשאת את העגלה לסירוגין, פעם ביד ימין פעם ביד שמאל על מנת לאזן את פעילות שרירי הגב והידיים. יש להימנע מנשיאת משקל יתר. על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, על משקל התיק יחד עם תכולתו להתאים למבנה גופו ומשקלו של הילד כך שהמשקל הכולל לא יעלה על 15% ממשקל הילד. את החפצים בעלי המשקל הרב נמקם קרוב אל גב התיק, בצמוד לגב הילד. מומלץ לרכוש ילקוט בעל מספר תאים על מנת להקל על ההתארגנות.

אחיזת עיפרון:  חשוב לדעת שאין אחיזת עפרון אחת נכונה. קיימת חשיבות לתנועה בתוך כף היד, למיקום האצבעות על כלי הכתיבה ולוויסות הכוח. ישנן דרכים שונות לאחיזת כלי הכתיבה ולא תמיד יש צורך בהתערבות לשינוי האחיזה. אחיזה טובה היא כאשר הילד שולט בעפרון ומגיע לתוצאות הרצויות, בקצב המתאים, באיכות טובה וללא תלונה על כאב או התעייפות.

עטיפת הספרים: כדאי לעטוף ספרים ומחברות של נושאים שונים בצבעים שונים על מנת להקל על מציאת הספרים והמחברות המתאימים עבור כל שיעור. נרגיל את ילדינו לבצע בדיקה יומית של תוכן הילקוט בהתאם ללוח המערכת שנתלה במיקום נגיש.

הכנת שיעורי בית: לכל אחד מאיתנו צרכים שונים על מנת להגיע לריכוז מלא. ילדים ובני נוער רבים מתקשים להגיע לריכוז בסביבה הנקייה לגמרי מרעשים, לעתים דווקא ישיבה או שכיבה על מיטה בלווי מוזיקה נעימה עשויים להביא אותם למצב ריכוז מיטבי. גם התאורה בחלל הינה בעלת השפעה. נקפיד על תאורה סבירה שאינה חשוכה מידי או מסנוורת. השעה המתאימה להכנת שיעורי הבית עשויה להשתנות בין ילד לאחיו ולכן כדאי להתאימה באופן אינדיבדואלי לכל אחד. התאמת הסביבה לצרכיו האישיים של הילד תביא למיקסום זמן הכנת השיעורים.

בכיתות הראשונות של בית הספר, מומלצת נוכחות אחד ההורים בשעת הכנת שיעורי הבית למתן  תמיכה וסיוע לילד במקרה הצורך. אין צורך לשבת עם הילד לכל אורך הכנת שיעורי הבית, ההמלצה היא לשהות בסביבת הילד ולהיות זמין עבורו לעזרה תוך מתן עצמאות והאצלת האחריות על התלמיד. טווח הקשב והריכוז עולה עם הגיל. חשוב מאד לשים לב ליכולת הריכוז האישית ולהתאים אליה את משך זמן ההתעסקות בשיעורי הבית. כאשר הילד מגלה סימני חוסר ריכוז או אי נוחות, כדאי לערוך הפסקה קצרה לשתיה או פרק זמן קצוב עבור פעילות משחררת שתיתן מרץ לשוב אל השיעורים.

ארגון והתארגנות ככלי עזר ללמידה איכותית: לתהליכי הארגון וההתארגנות חלק משמעותי ביכולות הלמידה. המעבר אל בית הספר ממסגרת של גן היא למידה מחודשת של לקיחת אחריות על ציוד אישי. חלק חשוב ביכולת לקחת אחריות נעוץ בארגון יעיל של החפצים בסביבת התלמיד. מסיבה זו כדאי לרכוש קלמר בעל חלוקה לשלושה תאים המאפשרים לארגן באופן יעיל את כלי הכתיבה ולהקל על מציאתם. כך נקל על התלמיד את ההתמצאות ונעזור לו לשמור על סדר וארגון בין חפציו.

ההתרגלות אל השגרה אף היא תהליך הדורש למידה והסתגלות, ולכן חשוב מאד לייצר סדר יום קבוע בו נקדיש זמנים קבועים לפעולות החוזרות על עצמם כמו גם זמן פנוי לפעילות משחררת ומהנה שתורמת אף היא את חלקה להצלחה בשנת הלימודים, מתוך איזון ובריאות ורכישת הרגלי אחריות ועמידה במטלות שילוו אותם לכל החיים.

מכבי שירותי בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד