כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
נקבע שלט לזכרו

75 שנה למאסרו של גדול עסקני היהדות בלטביה

בכלא העתיק בעולם הכירו בפועלו של ציר בית הנבחרים בלטביה, העסקן הבלתי נשכח רבי מרדכי דובין. שרשרת פעילות ענפה בין כותלי בתי הכלא ברוסיה למען האסירים היהודים. האירוע התקיים במלאות 75 שנה למאסרו של גדול עסקני היהדות בלטביה ונקבע שלט לזכרו

במעמד מרגש, הוסר הלוט מעל שלט זכרון מכובד, המנציח את ה'אסיר' החסיד הבלתי נשכח הרב מרדכי דובין ע"ה הי"ד, שהיה בכיר העסקנים הציבוריים היהודים בדור הקודם, אשר כיהן כיו"ר אגודת ישראל וציר בבית הנבחרים הלטבי, ניהל את הקהילה היהודית בלטביה ביד רמה, ופעל כידוע רבות למען שחרורו של כ"ק הרבי הריי"צ מליובאוויטש זי"ע.

ההנצחה היא פרי ביקורו של רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א, בביקורו בכלא בימי החנוכה שעברו, ובפגישה עם מנהלי וראשי הכלא סיפר על הרב דובין שנכלא במקום במשך כשלוש שנים בגין פועלו למען יהודי המדינה, ופה אחד הסכימו הללו על הצבת שלט הקדשה שייקבע להנצחת זכרו הטהור, כאשר רב השב"ס הרב אהרן גורביץ הוביל בהצלחה את המהלך.

הרב דובין ע"ה שימש כציר בבית הנבחרים בלטביה, והיה בעל צדקה נודע. עם המעוף הגדול שבו וטוב לבו, פעל רבות ונצורות לכל יהדות רוסיה. במלחמת העולם הראשונה זכה להציל אלפי יהודים, ובתקופת מלחמת העולם השנייה הוא נאסר בכלא זה, כמו הרבה חסידים בעלי מסירות נפש שהתענו בין כותלי המקום, אשר פועל ברציפות כבר יותר מ-240 שנה במרכז מוסקבה, ומוכר בשם "כלא בוטירסקי".

לפני ימים מספר נערך האירוע במעמד רב השב"ס הרב גורביץ, הפועל בכל ימות השנה למען כלל האסירים היהודים בכל בתי הכלא ברוסיה, ובמסגרת פעילות זו הוקמו מספר בתי כנסיות בתוככי בתי הכלא, בהם נאספים האסירים היהודים מכל האגפים לתפילות, הנחת תפילין, שיעורי תורה ואף התוועדויות חסידיות ביומי דפגרא.

מטעם שירותי בתי הכלא השתתפה משלחת נכבדה של נציגים, ובראשם סגן ראש שירות הכליאה הפדרלי של רוסיה במוסקבה מר מטווי נוביקוב, ולאחר שנישאו דברים לזכרו של הרב דובין ע"ה התכנסו האורחים בבית הכנסת הממוקם באגף הדרומי של בית הכלא, יחד עם האסירים היהודים שהתרגשו לשמוע על דמות המופת של הרב דובין ע"ה, והתחזקו ברוחם, לאחר שגם הניחו תפילין וסעדו את לבם בסעודה כשרה למהדרין, כפי שמקפיד במסירות מדי שבוע להביא למקום ר' שלמה דישקו, לצד פעילותו הקבועה של ר' יצחק זילברג - המסורים למען האסירים היהודים בכלא זה.

הרב בערל לאזאר לטביה עסקן חרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד