כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
פוגע בדרכי הנשימה

חיסון חדש שאושר בארה"ב, יגן על תינוקות עד גיל חצי שנה

נשים הרות יקבלו את החיסון שנותן מענה לווירוס RSV שפוגע בדרכי הנשימה | החיסון הפחית ב-81.8% את הסיכון לתחלואה של דרכי הנשימה התחתונות בשלושת החודשים הראשונים לאחר הלידה, וב-69.4% בתקופה של 180 יום לאחר הלידה

חיסון חדש שאושר בארה"ב, יגן על תינוקות עד גיל חצי שנה
אילוסטרציה צילום: unsplash

ארגון הבריאות האמריקני (FDA) אישר לראשונה חיסון לנשים הרות - כדי להגן על היילודים שלהן מפני נגיף ה-RSV הגורם לתחלואה נשימתית. החיסון החדש שפיתחה חברת פייזר ועונה לשם Abrysvo יינתן לנשים בין השבוע ה-32 לשבוע ה-36 להריון, במטרה להגן על היילודים בחצי השנה הראשונה לחייהם.

"נגיף ה-RSV הוא גורם שכיח לתחלואה בילדים, ותינוקות הם בין אלה שנמצאים בסיכון הגבוה ביותר למחלה קשה שעלולה להוביל לאשפוז", אומר ד"ר פיטר מרקס - מנהל המרכז להערכה ומחקר ביולוגי של ה-FDA. "אישור החיסון מספק אפשרות לנותני שירותי הבריאות ולנשים הרות להגן על תינוקות מפני תחלואה שעלולה לסכן את חייהם".

לפי ה-FDA, וירוס RSV הוא הגורם השכיח ביותר למחלות בדרכי הנשימה התחתונות בקרב תינוקות ברחבי העולם. בעוד שברוב המקרים הוא גורם לתסמיני הצטננות בלבד, הוא עלול גם לגרום לדלקת ריאות ולברונכניוליטיס. הסיכון הגבוה ביותר לתחלואה קשה יותר - הוא בשנת החיים הראשונה. הנגיף מהווה את סיבת האשפוז המובילה של תינוקות בארה"ב.

במחקר שבחן את יעילות החיסון השתתפו כ-3,500 נשים שקיבלו את החיסון ו-3,500 נשים שקיבלו פלצבו. החיסון הפחית ב-81.8% את הסיכון לתחלואה של דרכי הנשימה התחתונות בשלושת החודשים הראשונים לאחר הלידה, וב-69.4% בתקופה של 180 יום לאחר הלידה.

תופעות הלוואי השכיחות שדווחו במסגרת מחקרי הבטיחות של החיסון היו כאבים מקומיים באזור ההזרקה, כאבי ראש, כאבי שרירים ובחילות. ב-1.8% מהמקרים דווח על הפרעת יתר לחץ דם מסוכנת (רעלת הריון), זאת בהשוואה ל-1.4% מהנשים שקיבלו פלצבו. במסגרת המחקרים, נרשמו יותר לידות מוקדמות בקרב הנשים שקיבלו את החיסון מאשר אלה שקיבלו פלצבו, אולם מדובר על שיעורים נמוכים. לפי ה-FDA, הנתונים בעניין זה אינם מספקים כדי לקבוע אם קיימת נסיבתיות בין קבלת החיסון לבין לידה מוקדמת, ומינהל התרופות דורש מפייזר לערוך מחקרי המשך כדי לבחון את הנושא.

חיסון היריון תינוקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד