ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024
ניסה לעקוף את פוטין

מאבק מול הקרמלין: ימיו האחרונים של פריגוז'ין

כך בילה פירגוז'ין את הימים האחרונים. המפקד החצי-צבאי חצה את אימפריית העסקים הגלובלית שלו לאפריקה, נואש להראות שהוא עדיין בשליטה. אך זה היה סיור פרידה מחייו

מאבק מול הקרמלין: ימיו האחרונים של פריגוז'ין
הקרמלין צילום: Pixabay

יבגני פריגוז'ין בילה את ימיו האחרונים בתכנון העתיד. ביום שישי האחרון נחת המטוס הפרטי של יבגני בבירת הרפובליקה המרכז אפריקאית, במשימה לסייע למדינה שנעזרת בשכירי החרב שלו. האימפריה האפריקאית שלו הגיעה לכ-5,000 איש הפרוסים ברחבי היבשת.

בארמון הנשיאותי על שפת הנהר בבנגווי, הבירה, אמר פריגוז'ין לנשיא פאוסטין טואדרה כי המרד שהופסק ביוני ברוסיה לא ימנע ממנו להביא לוחמים חדשים והשקעות לשותפיו העסקיים במרכז אפריקה, כך לפי שלושה אנשים שמכירים את הפגישה ושוחחו עם ה'וול סטריט ג'ורנל'.

זמן קצר לאחר מכן, מסוק של כח וגנר נחת בקרבת מקום ובו חמישה מפקדים מכוחות התמיכה המהירה של סודאן, קבוצה חצי-צבאית שנשענת על קבוצת שכירי החרב של וגנר כדי לנהל מלחמה נגד ממשלת ארצם בסודאן. המשלחת נסעה לבנגוי ממחוז דרפור השקט כשהיא נושאת מתנה לפריגוז'ין, שסיפק להם טילי קרקע-אוויר. הם נתנו לו מטילי זהב מהמכרות ששכירי החרב שלו סייעו לאבטח בסודאן.

בצד השני של הסהרה, יריביו של פריגוז'ין במשרד ההגנה הרוסי העבירו מסר ללקוחותיו של וגנר בלוב דרך סגן שר ההגנה יונוסבק יבקורוב, האיש שפריגוז'ין תקף בפומבי כשכבש את מפקדת המחוז הצבאי הדרומי ברוסטוב, ב-24 ביוני.

פריגוז'ין טס בחזרה לרוסיה בערך באותו זמן, עצר במאלי ונפגש עם לקוחות שתכננו לפנות ישירות לקרמלין כדי לעקוף אותו.

זה היה סיור פרידה שהמפקד החצי-צבאי בן ה-62 לא הבין שהוא עושה.

כאשר המטוס הנושא את פריגוז'ין והסגנים הבכירים ביותר שלו נפל ביום רביעי מהשמיים במרחק של 70 קילומטרים בלבד מאחד ממעונותיו של פוטין על שפת אגם, הוא קטע תחרות בינלאומית שהתנהלה בשקט במשך חודשיים, הן הקרמלין והן וגנר נלחמו על השפעה במדינות עם שכירי חרב מוגנר.

מאז יוני האחרון, הקרמלין ניסה להשיג שליטה על הרשת האפלה של וגנר. משרד ההגנה בראשות יריבו הראשי של פריגוז'ין, סרגיי שויגו שיגר משלחות להודיע ​​לממשלות זרות כי מעתה ואילך יעשו עסקים ישירות עם רוסיה ולא עם וגנר. לאחר המרד, חתם פריגוז'ין הבכם עם פוטין ושלח את כוחותיו ברוסיה לחפש מחסה בבלארוס.

אבל פריגוז'ין סירב לפרוש בשקט, וחצה את המזרח התיכון, מזרח אירופה ואפריקה במטרה לשמור על קשריו העסקיים בחיים. הוא פרסם הודעות אודיו, הציע שכירי חרב למשטר הצבאי שכבש לאחרונה את השלטון בניז'ר, כולל סרטון שלו במאלי מצטלם עם רובה צלפים וארבע מחסניות קשורות לאפוד חסין כדורים, כשהוא נשבע "להפוך את רוסיה לגדולה עוד יותר וכך גם את אפריקה".

הוא טס במטוסים שבאופן קבוע כיבו את המשדרים שלהם ונמנעו ממרחב אווירי שבו יכלו ממשלות מערביות ליירט אותו בגלל מעורבותו בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016.

הוא נאלץ לבצע לפחות נחיתת חירום אחת באמצע המדבר לאחר שנגמר לו הדלק וניהל פגישות תכופות על מסלולי ההמראה במטוסו למקרה שייאלץ לבצע יציאה מהירה.

הוא נסע עם דרכונים מזויפים ושלח מומחי אבטחת סייבר של וגנר כדי לבדוק אם עוקבים אחריו. הוא העדיף להעביר מסרים ברשתות החברתיות או באמצעות סרטונים במיקומים שקשה היה לזהותם.

באוקטובר האחרון הגיע פריגוז'ין לבסיס אווירי במזרח לוב כדי לפגוש את מנהיג המיליציה הלובית ח'ליפה הפטר. פריגוז'ין לבוש במדי צבא משקפי שמש כהים וזקן מזויף עבות, היה מוקף בפמליה של שישה חמושים בכבדות, והמקומיים חשבו שהוא תומך של התנועה הסלפית האסלאמית הפונדמנטליסטית.

"כל מי שראה אותו חשב שהוא סלפי", אמר לובי שהיה עד לבואו.

תמונות מהפגישה, מציגות את פריגוז'ין מחייך מבעד לזקנו. זמן קצר לאחר הצילום, הוא צעק לעבר הפטר באמצעות מתרגם, ודרש כ-200 מיליון דולר עבור עזרה של של וגנר באבטחת שטח של שר המלחמה הלובי, כולל בארות הנפט שלו. מאוחר יותר שלח פריגוז'ין מטוס פרטי נוסף כדי לאסוף את הכסף.

 

 

יבגני פריגוז'ין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד